Wpływ muzyki na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
1. Cel poznawczy: Określenie w jaki sposób muzyka wpływa na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
Cel praktyczny: Sporządzenie raportu
2. Przedmiot badań: Proces rozwoju dziecka w towarzystwie muzyki.
3. Problem główny: Jaki wpływ na rozwój dziecka ma muzyka.
Problemy szczegółowe:
1. Jak przebiega rozwój dziecka w wieku przedszkolnym?
2. W jakich szczególnych przypadkach muzyka jest stosowana?
3. Jakie są ośrodki, na które wpływają zajęcia umuzykalniające?
4. Hipoteza główna: Muzyka ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
Hipotezy szczegółowe:
1. Dzieci w wieku przedszkolnym do odpowiedniego rozwoju potrzebują różnego rodzaju bodźców, które pobudzają wyobraźnię oraz kreatywność.
2. Muzyka stosowana jest w terapii w przypadku schorzeń aparatu słuchowego oraz w przypadku zaburzeń psychomotorycznych.
3. Zajęcia umuzykalniające przyczyniają się do ogólnego rozwoju dziecka, mają znaczenie wychowawcze, zdrowotne oraz kształcące.
5. Zmienne i wskaźniki:
Zmienne niezależne:
- Pojęcie wpływu nauki na rozwój dziecka
ZN1 zastosowanie muzyki w szczególnych przypadkach
ZN2 ośrodki na które wpływa muzyka
Arkusz diagnozy wpływu
Zmienne zależne:
- Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
Kwestionariusz rozwoju dziecka
6. Teren badań – Przedszkole Miejskie nr 10 w Krakowie
7. Dobór próby – celowy
Klaryssas