Wschód Orient 1935.12–1936.01 nr 4–1 (20–21).pdf

(8246 KB) Pobierz
SPIS RZECZY:
Prometeizm polski a idea słowiańska — W. Bączkowski
Idea prometejska na tle geopolityki Polski
T. R adw ań ski...................................................................
M. Czokaj-Ogły o rządach sowieckich w Turkiestanie .
Rewelacyjny dokument sow imperjalizmu kolonjalnego
W piątą rocznicę śmierci N. Ramiszwilego — Gruzin .
Zamiast kroniki ZSSR— M ...................................................
Wyjątkowy eksperyment konstytucyjny — J. C. Van-
Sanden .............................................................................
Udział Gruzji w kulturze na Bałkanach — Arch.
G. Peradze ........................................................................
Aleksander Sulkiewicz — O. Najman Mirza Kryczyński
Iran wczoraj i dziś — L. K ie ls k i.........................................
ś. p. Antoni Kałuski
K. Symonolewicz, jnr...................
Miscellanea:
.............................................................
O rje n t P o l s k i
..................................................................................
CONTENTS:
Panslavism and the Prom ethian M ovement in Poland
— W . Bączkowski ( S u m m a r y ) .................................
The Geopolitical Situation o f Poland and the Prom et­
hian M ovement — T. Radwański (Summary) . .
M. Chokay-Ogly on Soviet Rule in Turkistan (Summary)
Soviet Colonial Im perialism —a R evelationary D ocum ent
(S u m m a r y )............................................................................
P ifth A nniversary o f N . R am ishvili’s D eath (Sum m ary)
— G e o r g i a n .......................................................................
(In Polish only)
In Lieu o f U SSR — M.................................................................
A n A nusual C onstitutional E xperim ent — J. C. Van-
Sanden .................................................................................
G eorgia‘s role in the culture o f the Balkans — G. P e­
radze, A rch...........................................................................
A lexander Sulkiew icz — O. Nayman Mirza Kryczyński
Iran, Y esterdya and To-day
L. K i e l s k i ......................
The L ate A ntoni K aluski — K. Sym onolewicz, jnr. . .
M is c e lla n ie s
......................................................................................
O rien t in P o l a n d
...........................................................................
D i r e w a r y ł W a s y l a M a s iu ty u * .
10SC
Itod-OtlCftb
K W A R T A L N I K
W ARSZAW A,
P O Ś W IĘ C O N Y
SPRAW OM
W SCH ODU
1536.
G R U D Z IE Ń
1 9 3 5 — STYCZEŃ — M ARZEC
1 (z 1 5 3 6
r.)
R O K V I I . Nr. 4 (z 1 5 3 5 )
W Ł O D Z IM IE R Z BĄ C Z K O W SK I
P rom eteizm
p o lsk i a idea słow iańska
To z ust Józefa Piłsudskiego, poraź pierwszy w odrodzonej Polsce, pad­
ły ważkie, niemiłosierne słowa o czekających J ą „próbach najwyższych1,
*
to A. Skwarczyński głosił, że Polska „albo będzie państwem silnem, albo
stanie się żerowiskiem sąsiadów1, to w pismach kilku najczołowszych mę­
1
żów stanu i myślicieli polskich wyczuć można myśl zrozumienia w yjątko­
wej sytuacji Polski na mapie Euroazji, myśl, którą najradykalniej, ale tem
niemniej najsłuszniej, ujął b. prem jer Jan Kucharzewski w słowach:
— „jest to wzniosły i tragiczny los P olsk i: być wielką lub utracić wol­
ność1
\
1
i
I zgodzić się musimy, iż maksymalizm ten nie je st wynikiem słabości
ludzi, którym na głowę niespodzianie spadła odpowiedzialność za losy od­
rodzonego państwa, nie je st też wyrazem ekstremizmu światopoglądowe­
go. Maksymalizm ten je st tylko świadectwem ich pełnego realizmu, jest
owocem czystości wobec zarzutu optymistycznych usypiaczy czujności na­
rodowej, tego przekleństwa przeszłości polskiej. Maksymalizm ten harm o­
nizuje z naszem położeniem pomiędzy dwoma blokami: niemieckim i mo­
skiewskim, wiąże się w jedną całość z naszą sytuacją kulturalną między
wschodem i zachodem, z dziejami naszej wielkości jagiellońskiej i naszego
stuletniego upadku.
Maksymalizm ten z żelazną konsekwencją pociąga za sobą konieczność
szukania dróg ku wielkości jedynie na szlaku czynów wielkich. Rzeczy m a­
łe,, program y minimum, to — w konsekwencji — i zdobycze małe, nie roz­
wiązujące niekorzystnego dla nas stosunku sił, nadal uzależniające byt nasz
’. „Rola dziejow a Polski" (odczyt) W arszaw a, 1920.
I
Zgłoś jeśli naruszono regulamin