Psychometria - A.Wolska
Zaliczenie - test
606 411 220
aleksandrawolska92@gmail.com
Kolejne zajęcia :
Pomiar psychlogiczny, skale pomiarowe, wynik prawdziwy, klasyczna teoria rzetelnosci testu, w jaki sposób badamy rzetelność
06.10.2018
Psychometria - zajmuje się konstrukcją testów psychologicznych
Kryteria dobroci testów
Trafność - czy bada to co ma badać np. konkretne cechy osobowości
Cechy psychologiczne - trwałe dyspozycje, latentne - nieobserwowalne, wskaźnik to obserwowalny właściwość danej cechy
Towarzyskość - pytanie - czy łatwo nawiązujesz kontakty z innymi ludźmi
Podejście nomotetyczne - wszyscy ludzie maja taki sam wachlarz cech tylko są one w różnym nasileniu
Podejście idiograficzne - każdy ma inne cechy, różne od siebie
Rodzaje testów: (badają umiejętności i wiedzę)
Test mocy - od najłatwiejszego do najtrudniejszego
Test szybkości - czas w teście jest na tyle krótki by badany nie mógł w tym czasie wykonać zadania
Kwestionariusze:
Służą do samoopisu, należy zwrócić uwagę czy kwestionariusz jest sumą końcową wszystkich pytań
• Rzetelność - dokładność pomiaru z jaką test mierzy dane cechy
• Standaryzacja - jednolitość warunków badania, takie same instrukcje, obliczanie wyników, interpretacja zgodnie ze standardami. Standaryzacja zmniejsza ryzyko błędów.
• Normalizacja - stworzenie norm i odniesienie się do nich, odniesienie do populacji, np. Wiek i płeć
• Obiektywność - dotyczy wyniku testu, każdy badacz powinien dojść do takich samych wniosków badając daną osobę testem
• Adaptacja kulturowa - dostosowanie kulturowe, zachowani sensu, odpowiednie tłumaczenie, sprawdzenie statystycznie rzetelność, moc pozycji statystycznej.
Błędy pomiaru:
• Systematyczne - może zależeć od osoby badającej, np. osoba badana żle przeczyta instrukcję i dalej powiela schemat
• Niesystematyczne - mogą zależeć od badacza, od osoby badanej, źle przygotowanego kwestionariusza, motywacji osoby badanej, choroby psychiczne, brak wglądu osoby badanej, celowe kłamanie, nieświadome manipulowanie przez badacza, lęk przed oceną.
Efekt halo - pierwsze wrażenie warunkuje nasz dalszy stosunek do drugiej osoby, np. Blondynka - głupia
20.10.2018
Rzetelność - parametr każdego narzędzia pomiarowego, określający względną wielkość popełnianych błędów, czyli dokładność pomiaru. Testy psychologiczne z natury obciążone są wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia znacznego błędu pomiaru. Ponieważ psycholog stosujący testy musi mieć tego świadomość i wiedzę na temst owych
Harold Gulliksen
• Dokonał operacjonalizacji pojęcia rzetelności. Powstał model matematyczny zwany klasyczna teoria rzetelności testów.
• Założenia:
• O nieobciążoności narzędzia pomiarowego - średnia arytmetyczna nieskończenie wielu losowych błędów pomiaru wynosi zero założenie to wiec uzasadnia zalecenie dotyczące wielkości próby. Im większa próba w badaniu tym mniejszym bledem pomiaru obciążone będą średnie wyników otrzymanych. Konkluzja ta dotyczy wyłącznie średniej a nie pojedynczego wyniku otrzymanego, który zawsze będzie obciążony błędem
• O niezależności - nie ma związku pomiędzy bledami pomiaru a wynikami prawdziwymi. Błędy pomiaru nie zalezą tym samych od rzeczywistego nasilenia mierzonej cechy. Błąd losowy jest niezwiązany z osoba badana. U osób z niskim poziomem nasilenia danej cechy jest tak samo nieprzewidywalny jak u osób z wysokim
• Założenie 3 - nie ma związku pomiędzy błędami pomiaru. Nigdy dwa zbiory błędów nie będą ze sobą. Skorelowane
Teoretyczna definicja rzetelności testu
• Jest to wielkość która odzwierciedla dokładność pomiaru narzędziem. Im większa rzetelność tym dokładniejszy pomiar. Zatem gdy test jest bardzo rzetelny można się spodziewać ze wyniki otrzymane będą leżały blisko wyników prawdziwych, pamiętać należy jednak ze błąd pomiaru zawsze ma charakter losowy teoretycznie może przyjąć każda wartość
Metody szacowania rzetelności pomiaru testem
• Sędziowie kompetentni - określają w jaki stopniu dane kryterium jest zgodne z ich wiedza i na ile to się przekłada na dana cechę, współczynnik zgodności sędziów jest miarą rzetelności
• stabilności bezwzględnej - pomiędzy 1 a 2 badaniem wprowadza się odstęp czasowy, współczynnikiem rzetelności jest współczynnik korelacji Pearsona
• Zagrożenia:
• Możliwość nie zachowania standaryzacji
• Opadną osoby badane- umierają lub nie chcą już brać udziału
• Wiarygodności testu - badani po 1 wykonani na tej samej sesji wykonują kolejne badanie kwestionariuszowe, współczynnikiem rzetelności jest współczynnik korelacji liniowej Pearsona, minusem jest chwilowy spadek motywacji osoby badanej, znudzenie,
• Formy alternatywne - dwie podobne wersje testu na tych samych osobach, testy muszą być równoległe/równoważne
• testy róodległe bez przerwy czasowej WSPÓŁCZYNNIK RÓWNOWAŻNOŚCI MIĘDZYTESTOWEJ; w jakim stopniu wariancja błędu zależy od różnic między obiema wersjami testu (jaki jest wpływ specyficznej treści pozycji testowych na otrzymany wynik w każdej wersji)
• testy róodległe z przerwą czasową WSPÓŁ...
qbgirl