Psychologia-wychowawcza-2001-wykład.docx

(21 KB) Pobierz

Obszary aplikacji w poszczególnych nurtach teoretycznych w psychologii edukacji i wychowania.

 

BEHAWIORYZM: metody uczenia się

Klasyczne – zbieżność w czasie miedzy bodźcem a reakcją, jeśli tego nie ma to nie uzyskamy pożądanej reakcji

Instrumentalne (sprawcze) – wzmocnienia

Modelowanie- nauka przez obserwację i powtarzanie. Trudność leży w modelu.

 

Techniki uczenia/ nauczania, oddziaływań wychowawczych:

Instrumentalne

Ø      stosowana analiza zachowania, wywodzi się z badań klinicznych nad osobami, które mają odstępstwa od normy, praktyki społecznej (grupa ludzi w obrębie normy ale tez mają trudności). Polega na tym ,że

1.      potrzebujemy oszacować tzw. poziom wyjściowy, wstępne rozpoznanie natury problemu ale również cech i właściwości, jego względnie stabilnych predyspozycji, preferencji,  potrzebne rozpoznane systemu społecznego, rozpoznanie dotychczasowych doświadczeń klienta w strukturze systemówà diagnoza

2.      wprowadzenie interwencji, tu pojawia się przestrzeń na zbudowanie indywidualnego systemu wzmocnień

3.      obserwacja po- ponowne oszacowanie, możemy nazwać to etapem ewalucji (co się zmieniło? Czy zmieniło się to co chcieliśmy? Jeśli nie, następuje zmodyfikowanie

Podstawa do stosowania różnych narzędzi ,które są nam użyteczne z radzeniem sobie z problemem pacjenta.

 

Ø      poznawcza modyfikacja zachowania bazuje na założeniu, że aby wywołać zmianę na poziomie behawioralnym to najpierw potrzebujemy wywołać zmianę  na poziomie poznawczym.

1.      Sprawdzamy jakie są ewentualnie deficyty, braki lub błędy w zakresie procesów poznawczych, (jak działają procesy uwagi, tok myślenia co w tym toku jest treścią, jakie są treści myślowe, co dzieje się z impulsywnością, abstrahowaniem)

2.      Interwencja ma być ukierunkowana na modyfikację struktur poznawczych.

 

Przykład konkretnej procedury w obrębie, której wyżej wymienione założenia są spełnione (1, 2) : 

I samokierowanie :

- zdolność  do samooceniania będzie możliwe wtedy gdy ja wiem po czym poznać u siebie kiedy zaczyna się rekacja problemowa, której nie chcę np. co się dzieje z pani ciałem kiedy doświadcza pani lęku oraz po czym pani poznaje w otoczeniu, że następuje moment trudny, 

- do samokontroli potrzebujemy sprawdzić jak to jest z częstotliwością ćwiczeń, rozpisanie planu pracy, co jest realne a co nie, jak często i długo może robić ćwiczenia związane z deficytem, nauczenie klienta sposobów monitoringu pracy. 

- do samowzmacniania nagradzanie się, wzmacnia motywację.

 

II samowerbalizacja- to samo o czym mówi Michealbaum -założenie o istnieniu mowy uzewnętrznionej, składający się z treści i złożenia formalne. Zmierzanie do automatyzacji instrukcji leżących u podłoża zachowania pożądanego, tego, które stanowią przedmiot naszej pracy.

1.      Robię i mówię co robię, komentarz jest bardzo ważny, musi być dostosowany do struktur poznawczych naszego klienta.  Model wykonuje czynność pożądaną, w tym samym czasie wypowiadając instrukcję do wykonywanej czynności.

2.      Dziecko zaczyna wykonywać pożądaną czynność a model instruuje, jest głośna werbalna instrukcja ze strony modela

3.      My się zaczynamy wycofywać a dziecko działa samo. Dziecko zaczyna wykonywać i sama sobie dawać instrukcje, z głośnej werbalnej instrukcji ma się przenieść do mowy uwewnętrznionej aż dotrzemy do momentu gdzie osoba ucząca się mówi, że nie potrzebuje już powtarzać instrukcji.

Wyjaśnij i zobrazuj na przykładzie -à egzamin

Z JAKIEGO PODŁOŻA TEORETYCZNEGO WYWODZI SIĘ…? EGZAMIN

 

Dodatkowe techniki, do konca  àIII  Nauczanie programowane bazuje na tym, że porcjujemy materiał na mniejsze części, każda z osób uczących uczy się we własnym tempie, dowolna ilość czasu na przyswojenie materiału, istnieją dwie linie dzięki, którym możemy budować programy samokształceniowe tj. programy rozgałęzione (takie gdzie nie tyle idziemy od jednej partii do drugiej tylko możemy mieć schemat myślenia, że możemy dojść do jednej do drugiej partii możemy dojść od punktu jednego do punktu drugiego, nie w sposób liniowy) i programy liniowe (żeby przejść do kolejnego etapu, zagadnienia, to najpierw muszę opanować etap wcześniejszy).

 

Stosowanie nowych technologii w procesie edukacji to wykorzystanie różnych urządzeń multimedialnych ze świadomością, że są przydatne ale niosą za sobą zagrożenie; smartfony, tablety, tablice multimedialne itd.

Są trzy funkcje do, których stosujemy urządzenia:

- nauczanie np. oglądanie filmu jako bazy do

- ćwiczenie wybranych umiejętności służą do przećwiczenia i utrwalenia wiadomości i umiejętności 

- symulacje; ćwiczenia z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej np. symulacja jazdy na wózku inwalidzkim

 

Uczenie sprawnościowe- na naukę nowej partii materiału człowiek ma mieć tyle czasu ile potrzebuje.

Procedura Kellera- klasyczna pięcioelementowa

Jest to system edukacji

- samokierowanie jak wyżej

- wykłady poszerzają wiedzę w danym obszarze ale które stanowią dodatkową stymulację, mają zaciekawić osobę, treści wykładowe nie są oceniane

- prace pisemne, praca samodzielna osoby uczącej się, opisowa, której przedmiotem jest przedmiot pracy, mają nadrzędny cel jakim jest ustosunkowanie krytyczne (ocena krytyczna),

- uczenie sprawnościowe

- superwizje jest pewnym rodzajem pomocy osoby mądrzejszej osobie słabszej,

Tiutoring osoba slabsza czerpie od osoby silniejszej

 

Główny obszar krytyki dotyczy tego, że :

- za duży jest ciężar samokontrolowania, zbyt obciążają jednostkę.

- jest zbyt mało relacji, ludzi są skuteczniejsi wtedy kiedy działają w kontekście działań społecznych 

-

 

Samorealizacja i samokierowanie bazuje na modelowaniu.

 

POZNAWCZE

Gruszczyk- Kolczyńska, ???

Marta Bogdanowicz- Metoda dobrego startu

 

Edukator ma być osobą, która współuczestniczy i współtworzy przebieg procesu edukacji, uczenia się i nauczania:

Zadania :

1.      Rozpoznanie specyfiki procesów poznawczych u klienta -dziecka

2.      Zaprojektowanie systemu oddziaływań edukacyjnych z uwzględnieniem tej specyfiki.

3.      Nauczyciel ma towarzyszyć, ma robić tak żeby dziecku było łatwiej się nauczyć, znając jego strukturę indywidualną, dobrze jest wiedzieć o dotychczasowym przebiegu życia dziecka

 

Strategie poznawcze

- strategia powtarzania

- elaboracji

-organizowania

 

Metapoznawcze:

- regulacji

- monitorowania

- planowania

 

MOTYWACYJNE

Orientacja motywacyjna i implikacje ( 3 komponenty motywacyjne a mające znaczenie na oddziaływanie edukacyjno wychowawcze)

- pierwszy komponent- wartości, dlaczego mam się tego uczyć?

- oczekiwania, czy ja jestem w stanie wykonać to zadanie, narzędzia, warunki; strategie zarządzania sobą (organizacja warunków uczenia się, czy wiem czy jestem ekstrawertykiem czy introwertykiem, zarządzanie materiałem, zarządzanie wsparciem- czy uczymy tego,  ze jeśli nie umiesz to czy wiesz kto lub co może ci w tym pomóc, zarządzanie czasem) zarządzanie autogratyfikacją- docenianie siebie,

- afektywny – rozmowa o emocjach

 

Korelaty motywacji:

- samoocena

- stabilność – wiedza na swój

- porównania społeczne

- tutoring rówieśniczy

 

ORIENTACJA HUMANISTYCZNA

Edukacja skoncentrowana na osobie/ edukacja włączająca- takie proces edukacji, którego założeniem jest tom że szkoła jest takim miejscem, w którym proces edukacji będzie odbywać każde dziecko (te, które są bardziej uzdolnione jak  te, które mają deficyty).

Ma polegać na tym, ze cechy sytemu mają sprzyjać indywidualizacji.

 

Założenia bazują na przekonaniu, że każdy z ludzi w tym dzieci mają wrodzoną potrzebę samoaktualizacji.

 

Barbara Kaja 2006 „Psychologia nauka kultu cargo” Polskie Forum Psychologiczne, tom 11 nr 1. à

Implikacje wynikające z nauk o złożoności do praktyki wychowawczej (na końcu) EGZAMIN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stadia rozwoju Piageta formy i opis à EGZAMIN

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin