02. charakterystyka pracy psych. szkolnego.pdf

(331 KB) Pobierz
25.04.19
1
CHARAKTERYSTYKA PRACY
PSYCHOLOGA W SZKOLE
„NIEZBĘDNIK”
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
•  Rzetelna wiedza z zakresu:
– Psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży
– Psychologii wychowawczej
– Diagnozy psychologicznej
– Interwencji psychologicznych
– Różnorodnych form pomocy psychologicznej
– Gotowość do nabywania nowych umiejętności
– Brak ograniczeń w chęci zrozumienia specyfiki „klientów”
2
3
„NIEZBĘDNIK”
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
•  Psycholog ma szansę w sposób aktywny, bezpośredni i
pośredni oddziaływać
na efektywność i jakość kształcenia
•  Uczeń jest nie tylko PODMIOTEM ale też KLIENTEM
procesu edukacyjnego
•  O wysokiej JAKOŚCI edukacji
świadczy:
– Zadowolenie a nawet ZACHWYT klienta
4
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
KLASYFIKACJA OGÓLNA:
•  DZIAŁANIA DIAGNOSTYCZNE
– Opis określonych aspektów funkcjonowania dziecka
– Diagnoza potencjalnych możliwości
– Diagnoza nieprawidłowości w zakresie rozwoju
poznawczego, emocjonalnego i/lub osobowościowego
– Rozpoznanie uzdolnień i trudności w nauce
•  DZIAŁANIA INTERWENCYJNO-TERAPEUTYCZNE
– Pomoc adekwatna do rozpoznanych problemów i potrzeb
– Terapia problemów emocjonalnych
– Mediacje / interwencje
•  DZIAŁANIA EDUKACYJNE
– Wpieranie rozwoju dziecka
– Konsultacje z rodzicami i nauczycielami
1
KLASYFIKACJA OGÓLNA:
•  DZIAŁANIA DIAGNOSTYCZNE
– Opis określonych aspektów funkcjonowania dziecka
– Diagnoza potencjalnych możliwości
– Diagnoza nieprawidłowości w zakresie rozwoju
poznawczego, emocjonalnego i/lub osobowościowego
– Rozpoznanie uzdolnień i trudności w nauce
•  DZIAŁANIA INTERWENCYJNO-TERAPEUTYCZNE
– Pomoc adekwatna do rozpoznanych problemów i potrzeb
– Terapia problemów emocjonalnych
– Mediacje / interwencje
•  DZIAŁANIA EDUKACYJNE
– Wpieranie rozwoju dziecka
– Konsultacje z rodzicami i nauczycielami
– Psychoprofilaktyka i aktywizacja efektywnego uczenia się
5
25.04.19
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
I Prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących
uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości
oraz wspieranie mocnych stron ucznia:
1.1 Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce:
1) Wstępne rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce.
2) Prowadzenie poradnictwa w zakresie pomocy uczniom i
rodzicom.
3) Przekazywanie wychowawcom wskazań do pracy z
uczniami.
1.2 Udzielanie pomocy uczniom sprawiającym trudności
wychowawcze:
1) Wstępne rozpoznawanie przyczyn zaburzeń zachowania i
trudności wychowawczych.
2) Monitorowanie funkcjonowania uczniów na terenie szkoły
3) Udzielanie rodzicom i nauczycielom porad
wychowawczych.
1.3 Ukierunkowywanie metod i form pracy z uczniem zdolnym:
1) Konsultacje z wychowawcami klas i nauczycielami.
2) Poradnictwo dla rodziców.
3) Wspieranie funkcjonowania szkolnego ucznia, w tym
uwzględnienie dostosowania wymagań edukacyjnych.
6
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
II W zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczych w celu
wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form
pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i
interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli:
2.1 Dokonywanie okresowej analizy sytuacji wychowawczej
2
1.3 Ukierunkowywanie metod i form pracy z uczniem zdolnym:
1) Konsultacje z wychowawcami klas i nauczycielami.
2) Poradnictwo dla rodziców.
3) Wspieranie funkcjonowania szkolnego ucznia, w tym
uwzględnienie dostosowania wymagań edukacyjnych.
6
25.04.19
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
II W zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczych w celu
wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form
pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i
interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli:
2.1 Dokonywanie okresowej analizy sytuacji wychowawczej
szkoły:
1) Przygotowanie opracowań zawierających analizę sytuacji
wychowawczej w szkole za rok szkolny.
2.2 Prowadzenie ewidencji uczniów zagrożonych i
niedostosowanych społecznie:
1) Kontakt z wychowawcami klas.
2) Utrzymywanie kontaktu z rodzicami uczniów.
3) Sporządzenie wykazu uczniów zagrożonych i
niedostosowanych społecznie
po I semestrze.
7
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
2.3 Współtworzenie programów szkolnych – Wychowawczego,
Profilaktyki, innych:
1) Kierowanie pracami zespołu zgodnie z decyzją dyrektora
szkoły,
2) Wspomaganie wychowawców w realizacji zadań oraz
programów profilaktyczno -wychowawczych i
psychoedukacyjnych.
2.4 Współpraca z zespołem ds. Programu Profilaktyki Szkolnej:
1) Konsultowanie działań planowanych w ramach Programu
Profilaktyki Szkolnej.
2.5 Udział w konstruowaniu Programu Wychowawczego
Szkoły,
współopracowanie Planu Wychowawczego Szkoły.
8
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
3
programów profilaktyczno -wychowawczych i
psychoedukacyjnych.
2.4 Współpraca z zespołem ds. Programu Profilaktyki Szkolnej:
25.04.19
1) Konsultowanie działań planowanych w ramach Programu
Profilaktyki Szkolnej.
2.5 Udział w konstruowaniu Programu Wychowawczego
Szkoły,
współopracowanie Planu Wychowawczego Szkoły.
8
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
2.6 Opracowanie lub modyfikacja procedur postępowania
interwencyjnego.
1) Działania informacyjne wobec RP,
2) Współpraca z RP w zakresie przestrzegania procedur.
2.7 Przeciwdziałanie patologii społecznej i profilaktyka
uzależnień.
1) Współpraca z Pełnomocnikiem ds. Rozwiązywania
Problemów Uzależnień w zakresie realizacji działań
profilaktycznych na terenie szkoły.
2) Koordynowanie na terenie szkoły działań związanych z
Kampaniami profilaktycznymi.
3) Współpraca z Policją.
4) Współpraca ze Strażą Miejską.
9
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
III W zakresie organizowania i prowadzenia różnych form
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców
i nauczycieli.
3.1 Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce
lub sprawiającym trudności wychowawcze:
1) Wstępne rozpoznawanie przyczyn trudności.
2) Kierowanie do badań w odpowiedniej placówce
specjalistycznej wraz z opinią wychowawcy lub prowadzenie
badań na terenie szkoły.
3) Monitorowanie funkcjonowania uczniów na terenie szkoły.
4) Udzielanie rodzicom porad wychowawczych.
10
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
3.2 Udzielanie na terenie szkoły pomocy psychologicznej
wobec uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy
wychowawczej:
4
3.1 Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce
lub sprawiającym trudności wychowawcze:
1) Wstępne rozpoznawanie przyczyn trudności.
2) Kierowanie do badań w odpowiedniej placówce
specjalistycznej wraz z opinią wychowawcy lub prowadzenie
badań na terenie szkoły.
3) Monitorowanie funkcjonowania uczniów na terenie szkoły.
4) Udzielanie rodzicom porad wychowawczych.
10
25.04.19
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
3.2 Udzielanie na terenie szkoły pomocy psychologicznej
wobec uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy
wychowawczej:
1) Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w
kontaktach społecznych
i rodzinnych.
2) Konsultacje z wychowawcami klas.
3) Zakładanie „Kart pomocy psychologiczno-pedagogicznej”,
uzgadnianie podejmowanych działań wychowawczych.
4) Prowadzenie indywidualnej lub grupowej terapii z uczniami.
5) Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla uczniów z
dysleksją rozwojową.
6) Konsultacje z rodzicami, udzielanie porad rodzicom.
7) Prowadzenie w razie potrzeby różnego typu zajęć
wspomagających pracę wychowawczą w zespole.
8) Zapewnienie uczniom pomocy, stosownie do trudności, w
odpowiedniej placówce specjalistycznej.
11
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
3.3 Opieka nad rodzinami zastępczymi.
1) Stały kontakt z wychowawcami klas uczniów znajdujących
się w rodzinach zastępczych.
2) Kontakt z opiekunami prawnymi uczniów.
12
ZADANIA
PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
IV W zakresie zapewniania uczniom doradztwa w zakresie
wyboru kierunku kształcenia i zawodu:
4.1 Podejmowanie w porozumieniu z pedagogiem szkolnym
działań mających na celu poszerzanie wiedzy i umiejętności
uczniów i rodziców w zakresie przygotowania do wyboru
przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu.
4.2. Prowadzenie rozmów indywidualnych i poradnictwa dla
uczniów i rodziców wspierających podejmowanie decyzji w
zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin