09. POMIAR I DIAGNOSTYKA W PSYCHOLOGII SZKOLNEJ.pdf

(173 KB) Pobierz
25.04.19
1
POMIAR I DIAGNOSTYKA
W PSYCHOLOGII SZKOLNEJ
PRZEGLĄD
WYBRANYCH TESTÓW
•  Zwierzyńska E., Matuszewski A. (2002)
• 
Kwestionariusz JA I MOJA SZKOŁA
• 
Dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej
i I-III gimnazjum
• 
Diagnoza czynników emocjonalno-motywacyjnych
wpływających na poziom osiągnięć szkolnych ucznia
• 
Wykrywanie wybranych aspektów przyczyn niepowodzeń w
nauce
Kwestionariusz
JA I MOJA SZKOŁA
SKALA MOTYWACJI
•  Ogólny stosunek do instytucji szkoły
•  Ogólny stosunek do nauki szkolnej
•  Stosunek do norm zachowania w szkole
•  Zainteresowanie lekcją
•  Zainteresowanie uczeniem się jako czynnością polegająca na
poznawaniu
•  Stosunek do stopni i sprawdzania wiedzy
•  stosunek do odrabiania prac domowych
SKALA LĘKU SZKOLNEGO
•  CZYNNIKI LEKCYJNE:
– Niedostateczne osiągnięcia
– Zachowania nauczyciela
– Klasówki
– Odpytywanie
– Ogólne
•  CZYNNIKI SZKOLNE:
– Przekroczenie reguł szkolnych
– Promocja
– Wywiadówka
– Ogólne
•  INNE WYMIARY:
– Wrażliwość emocjonalna
– Cielesne oznaki lęku
– Obniżenie wartości JA
– Uczucie zagrożenia zorientowane na przyszłość
2
3
1
2
3
4
1
– Zachowania nauczyciela
– Klasówki
– Odpytywanie
– Ogólne
•  CZYNNIKI SZKOLNE:
– Przekroczenie reguł szkolnych
– Promocja
– Wywiadówka
– Ogólne
•  INNE WYMIARY:
– Wrażliwość emocjonalna
– Cielesne oznaki lęku
– Obniżenie wartości JA
– Uczucie zagrożenia zorientowane na przyszłość
4
25.04.19
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
•  Zwierzyńska E. (2000)
•  Od 10 do 14 r.
ż.
•  Test projekcyjny
•  Subiektywna diagnoza
środowiska
szkolnego
•  uwzględnienie kontekstu społecznego:
uczeń – rodzice - nauczyciele
•  Zbadanie posiadanego przez dziecko obrazu stosunków
międzyludzkich w sytuacjach związanych ze szkolnym
uczeniem się
•  podstawy teoretyczne:
– Teorie spostrzegania sytuacji społecznych
– Teorie wyjaśniające zjawisko projekcji
1
5
2
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
•  ANALIZA INTERAKCJI W RELACJACH:
– N – U
– U – N
– R – D
– D – R
– D – D
•  ODDZIAŁYWANIA:
– Pozytywne
– Negatywne
– Dominacyjne
– O charakterze podporządkowania się
•  EMOCJE:
– Pozytywne
– Negatywne
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
2
6
7
8
2
– D – D
•  ODDZIAŁYWANIA:
– Pozytywne
– Negatywne
– Dominacyjne
– O charakterze podporządkowania się
•  EMOCJE:
– Pozytywne
– Negatywne
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
TEST STOSUNKÓW SZKOLNYCH
Kwestionariusz
KLASA WOBEC MNIE – JA WOBEC KLASY
•  E. Zwierzyńska, A. Matuszewski (2006)
•  10 – 15 r.
ż.
•  Diagnoza indywidualnego nieprzystosowania społecznego
dzieci w klasie szkolnej
•  Analiza mechanizmów adaptacyjnych w zakresie:
– Akomodacji – dostosowanie się do otoczenia
– Asymilacji – dostosowanie otoczenia do podmiotu
Kwestionariusz
KLASA WOBEC MNIE – JA WOBEC KLASY
Czynniki
KLASA WOBEC MNIE
•  Wsparcie od innych – obojętność
•  Zagrożenie – poczucie bezpieczeństwa
•  Docenianie przez innych - niedocenianie
Czynniki
JA WOBEC KLASY
•  Działanie na rzecz innych – egocentryzm
•  Agresywność
•  Towarzyskość – izolowanie się
TEST KOMUNIKACJI ZADANIOWEJ
RODZIC - DZIECKO
•  Frydrychowicz A. (2003)
•  Od 6 do 10 r.
ż.
•  Diagnoza zadaniowych zachowań komunikacyjnych w
dziadzie dziecko – rodzic
•  Bazuje na eksperymencie i obserwacji
25.04.19
6
7
8
9
10
11
12
1
2
3
4
13
3
3
4
•  Zagrożenie – poczucie bezpieczeństwa
•  Docenianie przez innych - niedocenianie
Czynniki
JA WOBEC KLASY
•  Działanie na rzecz innych – egocentryzm
•  Agresywność
•  Towarzyskość – izolowanie się
TEST KOMUNIKACJI ZADANIOWEJ
RODZIC - DZIECKO
•  Frydrychowicz A. (2003)
•  Od 6 do 10 r.
ż.
•  Diagnoza zadaniowych zachowań komunikacyjnych w
dziadzie dziecko – rodzic
•  Bazuje na eksperymencie i obserwacji
•  Podstawy teoretyczne:
– Partnerski sty komunikacji
– Niepartnerski styl komunikacji
• ANALIZA JAKOŚCI KOMUNIKACJI:
• J
ęzyk
• Czas
• Treści
• W jaki sposób przebiega komunikacja
TEST KOMUNIKACJI ZADANIOWEJ
RODIC - DZIECKO
25.04.19
13
14
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin