Test_spo_1_w_UKW_KLUCZ.doc

(49 KB) Pobierz
KLUCZ: Test z psychologii społecznej NR I

KLUCZ: Test z psychologii społecznej NR I

II rok psychologii

Imię i nazwisko:………………………………….

1.      Zgodnie z modelem perswazji McGuire’a ostateczny efekt komunikatu perswazyjnego zależy od:

a)      zauważenia przez odbiorcę nadawanego przez nadawcę przekazu i zrozumienia jego intencji

b)     zrozumienia intencji nadawcy i poddania się jego oddziaływaniu

c)      zauważenia przez odbiorcę komunikatu wysyłanego przez nadawcę i poddania się mu

d)     ulegania przekazowi i ochronie dotychczasowej postawy

e)      dostrzeżenia nadawcy i akceptacji jego intencji

 

2.      Szansa na sukces w zabiegach dotyczących zmiany postawy odbiorcy w myśl powyższego modelu:

a)      wzrasta z etapu na etap

b)     jest stałe

c)      maleje z etapu na etap

d)     jest wysokie w pierwszym etapie, najwyższe w ostatnim a najniższe w etapach pośrednich

e)      brak poprawnej odpowiedzi

 

3.      Jeśli aktowi perswazji towarzyszy duża liczba reakcji poznawczych odbiorcy, które są przychylne wobec treści komunikatu perswazyjnego, to następuje zmiana postawy odbiorcy w kierunku zgodnym z komunikatem perswazyjnym. Twierdzenie to:

a)      nie jest prawdziwe w ani jednym przypadku

b)     jest zawsze prawdziwe

c)      jest prawdziwe o ile pojawiające się podczas perswazji dystraktory hamują dominujące reakcje na przekaz

d)     jest prawdziwe o ile pojawiające się podczas perswazji dystraktory nie hamują dominujących reakcje odbiorcy na przekaz, czyli w przypadku słabej dystrakcji

e)      nie jest prawdziwe o ile pojawiające się podczas perswazji dystraktory hamują dominujące reakcje na przekaz

 

4.      Zgodnie z modelem szans rozpracowania przekazu wg Petty’ego i Cacioppo zmiana postaw może dochodzić do skutku dwoma różnymi torami. Jakimi?

a)      okrężnym lub bezpośrednim

b)     centralnym lub okrężnym

c)      peryferyjnym lub centralnym

d)     głównym lub peryferyjnym

e)      peryferyjnym lub głównym

 

5.      Zasadniczą różnicą między tymi torami jest:

a)      poziom rzeczywistego rozpracowania przez odbiorcę intencji przekazu

b)     poziom rzeczywistego rozpracowania przez odbiorcę treści przekazu

c)      poziom siły argumentów zawartych w przekazie

d)     prawdziwe są odpowiedzi b i c

e)      prawdziwe są odpowiedzi a i b

 

 

6. Prawdopodobieństwo zmiany postawy w kierunku zgodnym z treścią komunikatu perswazyjnego:

a) w przypadku nadawcy wiarygodnego jest większe niż w przypadku nadawcy urodziwego

b) w przypadku komunikatu zawierającego silne/istotne treści jest zbliżone do prawdopodobieństwa zmiany postawy przez komunikat podany przez nadawcę niezbyt kompetentnego

c) w przypadku nadawcy niezbyt kompetentnego podającego argumenty o niskim stopniu ważności jest większe niż w przypadku nadawcy urodziwego podającego argumenty o dużym stopniu ważności

d) ) w przypadku komunikatu zawierającego silne/istotne treści i nadanego przez niezbyt wiarygodnego nadawcę jest zbliżone do prawdopodobieństwa zmiany postawy przez komunikat podany przez nadawcę niezbyt wiarygodnego i zawierający argumenty słabe

e) w przypadku komunikatu zawierającego silne/istotne treści stosowanie dystraktorów poprawia skuteczność perswazji

 

7. Na czym polega efekt bumerangowy? (Wyjaśnij krótko):………………………………

………………………………………………………………………………………………

 

8. W jakich warunkach niewiarygodny nadawca może zmienić postawę odbiorcy?

a) jeśli wystąpi efekt przesypiania czyli wtedy, gdy będziemy odbiorcy przypominać o niskiej wiarygodności nadawcy

b) jeśli wystąpi efekt przesypiania czyli wtedy, gdy nie będziemy odbiorcy przypominać o niskiej wiarygodności nadawcy komunikatu perswazyjnego

c) jeśli nie wystąpi efekt przesypiania czyli wtedy, gdy będziemy odbiorcy przypominać o niskiej wiarygodności nadawcy

d) jeśli wystąpi efekt przesypiania czyli wtedy, gdy nie będziemy odbiorcy przypominać o niskiej wiarygodności nadawcy ale będziemy przypominać o niskiej wartości jego argumentów

e) jeśli nie wystąpi efekt przesypiania czyli wtedy, gdy nie będziemy odbiorcy przypominać o niskiej wiarygodności nadawcy ale będziemy przypominać o wysokiej wartości jego argumentów

 

9. Jednym z warunków skuteczności perswazji jest: (wskaż prawdziwe odpowiedzi):

a) podobieństwo nadawcy komunikatu do jego odbiorcy – w percepcji nadawcy

b) podobieństwo nadawcy komunikatu do jego odbiorcy – w percepcji odbiorcy

c) postrzeganie „czystych” intencji nadawcy

d) atrakcyjność nadawcy - w ocenie odbiorcy

e) atrakcyjność odbiorcy – w percepcji nadawcy

 

10. Osoba o niskiej samoocenie po wysłuchaniu komunikatu zawierającego silne argument wzbudzającej lęk (wskaż poprawne odpowiedzi):

a) natychmiast zmienia swą postawę zgodnie z komunikatem

b) natychmiast zmienia swą samoocenę – podnosi ją

c) nigdy nie zmienia postawy

d) zaraz po odebraniu komunikatu pozostaje bierna wobec zawartych w nim argumentów ale po pewnym czasie – o ile komunikat obejmował wskazówki mówiące o sposobach przeciwdziałania zagrożeniom – zmienia swą postawę zgodnie z przekazem perswazyjnym

e) zmienia swą postawę w kierunku przeciwnym do sugerowanego w przekazie perswazyjnym ze względu na narastającą niechęć wobec nadawcy postrzeganego jako osoba zagrażająca jej samoocenie

 

11. Wskaż podpunkt z pytania 10, który odwołuje się do teorii reaktancji:

a) brak takiego podpunktu

b) podpunkt a lub b

c) podpunkt b lub c

d) podpunkt c lub d

e) podpunkt d lub e

 

12. Na czym polega konformizm? Wyjaśnij krótko:……………………………………

…………………………………………………………………………………………..

 

13. Jaki jest przedmiot psychologii społecznej?................................................................

……………………………………………………………………………………………..

 

14. Wymień cztery cechy charakterystyczne obserwacji typu próbka zdarzeń:

                 -

                 -

                       -

                       -

 

15. Jaki rodzaj badań uważasz za najbardziej przydatny do poznania sposobu funkcjonowania sekty?

a) obserwacja uczestnicząca

b) eksperyment laboratoryjny

c) eksperyment naturalny

d) obserwacja systematyczna

e) analiza dokumentów

 

16. Badaniem przynoszącym informację o zależności przyczynowo-skutkowej jest:

a) analiza archiwalna

b) obserwacja uczestnicząca

c) eksperyment laboratoryjny

d) studium w terenie

e) badanie ankietowe (sondaż)

 

17. Wyjaśnij zależność korelacyjną między zmienną X i Y:

a) w przypadku korelacji dodatniej…………………………………………………………

b) w przypadku korelacji ujemnej………………………………………………………….

 

18. Podaj pięć najczęstszych odpowiedzi występujących w skali postaw typu Likerta:

         -

         -

         -

         -

\         -

 

20. Przedstaw konstrukcję kompletnej postawy ( z jakich elementów składa się taka postawa?): ………………………………………………………………………………

 

 

21. Rysunek przedstawia procesualny model perswazji McGuire’a. Co oznacza X, Y, Z? Uzupełnij lukę wskazując poprawną odpowiedź:

a)      X – zachowanie, Y – treść komunikatu, Z – waga argumentu

b)     X – treść argumentu, Y – treść komunikatu, Z – zachowanie nadawcy

c)      X – dwuczynnikowy, Y – zachowanie nadawcy, Z – zachowanie odbiorcy

d)     X – dwuczynnikowy, Y – utrzymanie zmienionej postawy, Z – zachowanie odbiorcy

e)      X – czynnikowy, Y – utrzymanie zmiany postawy, Z – zachowanie odbiorcy

Model      X

      Y

Uleganie

zrozumienie

uwaga

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin