Psychologia pracy - wykład.docx

(98 KB) Pobierz

Psychologia pracy

 

·        Znaczenie pracy

·        Motywacja / motywowanie

·        Rozwój kompetencji

·        Rekrutacja

·        Przywództwo, zarządzanie personelem

·        System ocen pracowniczych

·        Komunikacja w organizacji

·        Mobbing

·        Stres

·        Wypalenie zawodowe

·        Pracoholizm

 

 

Książki:

Szultz „Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy”

Chmiel „Psychologia pracy i organizacji”

 

 

Psychologia a inne nauki o zarządzaniu:

·        Psychologia zarządzania

·        Psychologia pracy

·        Nauki o organizacji i zarządzaniu

·        Socjologia organizacji

·        psychologia społeczna

 

 

Psychologia pracy i zarządzania

 

 

Psychologia pracy:

·        Uwarunkowanie realizacji zawodowej

·        Znaczenie pracy w życiu człowieka

·        Patologie pracy: stres, mobbing, wypalenie zawodowe, bezrobocie

·        Satysfakcja z pracy

·        Selekcja i rekrutacja

·        Właściwości miejsca pracy (fizyczne, czas pracy, psychologiczne i społeczne warunki pracy)

 

 

Psychologia zarządzania:

·        Kierowanie zespołami ludzkimi

·        Motywowanie pracowników

·        Zespoły pracownicze

 

 

Przywództwo i zarządzanie pracownikami

 

Przywództwo

·        Istnieje wiele definicji, wszystkie zawracają uwagę na 3 elementy:

o       grupa

o       wpływ

o       cel

·        Lider ma wpływ na zachowania członków grupy, a ta z kolei musi mieć cel do zrealizowania.

 

 

Przywódca (lider) a menadżer (kierownik)?

·        Istnieje tendencja do utożsamiania lidera i menadżera, chociaż niektórzy badacze rozróżniają obie funkcje:

o       Przywództwo – znajdowanie ścieżki, robienie rzeczy właściwych.

o       przywódca – posiada wizję tego, co jest niezbędne, aby organizacja odniosła sukces.

o       Zarządzanie – podążanie ścieżką, robienie rzeczy właściwie.

o       Menadżer – realizuje plany i strategie

o       Czasem jedna osoba może pełnić obie funkcje. Można być jednym i czasem ani jednym, ani drugim.

 

Przywództwo

·        To proces, w którym jednostka wpływa na członków grupy podczas urzeczywistniania celów grupowych lub organizacyjnych.

·        Wykorzystywanie bez przymusu.

 

 

Kierowanie ludźmi

·        Zespół procesów wykorzystywanych w celu skłonienia ludzi do współpracy na rzecz interesów organizacji.

·        Typowe funkcje kierownicze to:

o       planowanie

o       organizowanie

o       kontrolowanie

 

Style przywództwa

·        Zorientowane na cechy: przywódcy posiadają określone cechy osobowości à human relations.

·        Zorientowane na styl: ważne jest to, co przywódcy robią a nie to, jacy są à behawioralne.

 

          „Człowiek może nauczyć się tego jak zostać skutecznym przywódcą”

 

 

 

 

 

 

 

Przywództwo – historia

 

1. Naukowe zarządzanie (F. Taylor)

·        Poszukiwał sposobów zwiększenia wydajności pracy, przyspieszenia operacji wykonywanych przez ludzi i maszyny.

·        Zarządzanie ściśle związane ze zwiększeniem produkcji.

·        Ludzie traktowani jako dodatek do maszyn, zupełnie się z nimi nie liczono.

·        Robotnik = osoba leniwa, nieuczciwa i nieinteligentna.

·        Założenie wzmocnione przez badania nad poziomem inteligencji – Goddard.

·        Goddard – ludzie z niska inteligencją wymagają nadzoru osób z wyższą inteligencją.

·        Robotnik = jak dziecko, któremu trzeba pokazać co i jak ma robić.

 

2. Przywództwo – human relations

·        Podejście zupełnie inne od poprzedniego.

·        Zarządzanie, w którym podstawowym obowiązkiem jest zaspokojenie potrzeb pracownika.

·        Robotnicy mogli pracować we własnym tempie, tworzyć nieformalne grupy, rozmawiać ze sobą, pytano ich o zdanie

 

3. Teoria X i teoria Y – McGregor

·        Odzwierciedlenie poprzednio omówionych koncepcji:

·        Teoria X – odzwierciedlenie naukowego zarządzania:

o       Ludzie są leniwi i nie lubią pracować.

o       Starają się unikać pracy.

o       Jeżeli mają dobrze wykonywać pracę musza być kontrolowani i besztani.

o       ludzie nie mają wysokich aspiracji i wolą otrzymywać polecenia z góry.

·        Teoria Yodzwierciedla Human Relations

o       Ludzie dążą do wewnętrznej satysfakcji i spełnienia siebie przez pracę.

o       Kontrola i kary nie są potrzebne do właściwego wykonywania zadań.

o       Ludzie poszukują odpowiedzialności i wyzwań, najlepiej pracują pod kierunkiem osoby, która zezwala na udział w ustalaniu celów i dążeniu do ich realizacji.

 

4. Siatka przywództwa (Blake, Mouton)

·        Siatka stylów kierowania

·        Zorientowanie na ludzi – zorientowanie na zadania

·        Wszystkich liderów można podzielić na 5 podstawowych stylów

o       Styl bierny

o       Styl demokratyczny

o       zrównoważony

o       autokratyczny

o       przywódczy

 

5. Podejście sytuacyjne (E!)

·        Właściwe zachowanie przywódcze zależy od sytuacji, w której funkcjonuje lider.

·        Akcent położony na wyodrębnienie głównych czynników sytuacyjnych i ustalenie w jaki sposób współdziałają, aby ustalić właściwe zachowanie przywódcze (Griffin).

 

6. Model zależnościowy Fiedlera

·        Termin najmniej preferowany współpracownik (NWP) (E!) – wprowadził go Fiedler

·        Najmniej preferowany współpracownik pracownik:

o       irytujący -- -- pomocny

o       spięty -- -- rozluźniony

o       nudny -- -- irytujący

·        16 skal – każda zaczyna się określeniem ujemnym, kończy dodatnim

·        Wysoka ogólna liczba punktów = orientacja na stosunki międzyludzkie, niska na zadanie.

·        Trzy zmienne zależnościowe określające, w jakiej mierze sytuacja sprzyja liderowi, dając mu kontrolę nad podwładnymi (E!)

o       1. Atmosfera grupowa – stopień zaufania i szacunku, jakim podwładni darzą lidera.

o       2. Struktura zadań – stopień zrutynizowania lub innowacyjności wykonywanych zadań.

o       3. Władza lidera (prestiż stanowiska)siła formalnego wpływu lidera na grupę (możliwość nagradzania i karania).

·        Pomocne dla liderów w dostrzeżeniu ważnych czynników sytuacyjnych, na które muszą zwracać uwagę.

·        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin