Pomoc psychologiczna - wykład.docx

(371 KB) Pobierz

 

17.02.2019 Sołtys

 

Treści wykładu:

   Tło historyczne interwencji kryzysowej

   Nurt wiedzy praktycznej i teoretycznej

   Rozumienie kryzysu

   Definiowanie interwencji kryzysowej

 

Zaliczenie:

   Test - pytania zamknięte i otwarte

 

Interwencja kryzysowa - wprowadzenie:

 

Początki interwencji kryzysowej

   1944 - Eric Lindemann: Symptomatology and Manegment of Acute Grief - wyniki obserwacji i badań nad ostrą reakcją żałoby

   II wojna światowa - doświadczenia psychiatrii wojskowej - pomoc ofiarom tzw. Stresu pola walki

   1948, Wiedeń - Erwin Riegel - ośrodek dla osób „zmęczonych życiem”, stała się pierwowzorem późniejszych placówek, opisał syndrom presuicydalny

   1953 - Londyn, 1958 - Los Angeles - funkcjonowanie ośrodków zapobiegania samobójcom

   Lata 50-60 - rozwój krótkoterminowej psychoterapii - Franz Alexander Lydia Raport

   1960 - powstanie Międzynarodowego Stowarzyszenia Zapobiegania Samobójstwom

   Lata 60 - dezinstytucjonalizacja psychiatrii i rozwój psychiatrii środowiskowej

   Powstanie w Europie center pierwszej pomocy psychiatrycznej, rozwój ośrodków interwencji kryzysowej

 

Można wyróżnić trzy etapy rozwoju ośrodków  IK i psychiatrii kryzysowej

   Udzielenie pomocy nie tylko osobom przeżywającym kryzys psychologiczny

   Specjalizacja ośrodków w zakresie typu przyjmowanych klientów lub rodzaju kryzysu

   Tworzenie ośrodków udzielających kompleksowej pomocy w różnego typu kryzysach

 

Rozwój interwencji kryzysowej:

   Przyrost ośrodków interwencji kryzysowej o różnej strukturze i formie działania

   Zespoły interwencji kryzysowej jako służb ruchomych

   Od lat 90 w USA - nauczanie podstaw IK funkcjonariuszy policji

 

Nurty wiedzy na temat kryzysu i IK

   Wiedza teoretyczna

   Wiedza praktyczna

   II wojna światowa - reakcja żałoby

   E. Lindemann - syndrom presuicydalny

   R. Riegel itp

 

Klasyczna teoria kryzysu Gerarda Caplana:

   Caplan jest uważany za jednego z twórców IK. Formułując swoja koncepcje kryzysu, odwoływał się do biologicznej koncepcji homeostazy

   Według niego kryzys to stan wynikający z zaistnienia przeszkód w osiąganiu celów życiowych, które nie mogą być przezwyciężone przez zwyczajowe, utarte  zachowania.

   Kryzys według niego ma charakter procesu i ma typową symptomatologię niezależną od osobowości.

   Stanowi czasową dezorganizację, utratę równowagi, nie ma charakteru patologicznego.

   Kryzys może zostać wywołany zarówno przez wydarzenia o zabarwieniu pozytywnym jak i negatywnym.

 

Rozowjowa koncepcja osobowosci Erika Eriksina

   W psychodynamicznych koncepcjach rozwoju człowieka (A. Freud, E. Erikson) pojęcie kryzysów rozwojowych oznacza stany normatywne, przejściowe.

   Kryzysy normatywne nie wymagają szybkiej, dyrektywnej interwencji, podlegają innym zasadom.

   Erik Erikson opisał rozwój człowieka poprzez kolejno następujące po sobie kryzysy.

   Kryzys według Eriksona to okres rozstrzygający, w którym człowiek charakteryzuje się zarówno wzmożonym potencjałem rozwojowym, jak i większą podatnością na dekompensację psychiczną i somatyczną.

   Przyczyną kryzysów są konflikty między strukturą popędową człowieka a wymaganiami otoczenia.

   Ufność – nieufność (1 rok życia)

   Autonomia – wstyd i zwątpienie (2-3 rok życia)

   Inicjatywa – poczucie winy (4-5 rok życia)

   Produktywność – poczucie niższości (6-12 rok życia)

   Tożsamość – dyfuzja ról (13-18 rok życia)

   Intymność – izolacja (19-30 rok życia)

   Twórczość – stagnacja (31-50 rok życia)

   Integralność – rozpacz (od 51 roku życia)

 

Sytuacje trudne wg Tadeusza Tomaszewskiego

   Sytuacja trudna = nierównowaga miedzy potrzebami i zasadami a sposobami i warunkami realizacji

   Radzenie sobie = mobilizacja dodatkowych zasobów

   Sytuacja derywacyjna - brak np. potrzeby snu

   Sytuacja przeciążenia - za dużo bodźców

   sytuacja utrudnienia - napotyka na przeszkodę

   Sytuacja konfliktowa - kiedy są dwie sprzeczne możliwości i nie wie co wybrać

   Sytuacja zagrożenie - człowiek widzi ze  jest zagrożony utrata jakiej cennej wartości

 

Badania nad stresem

   Koncepcja stresu Hansa Selye’go

   Transakcyjna teoria stresu i radzenia sobie Richarda Lazurusa - nadanie sytuacji stresowej znaczenia

 

Poznawcza koncepcja kryzysu R. Lazarusa

   Lazarus proponuje interakcyjny model analizy i krytycznych wydarzeń życiowych. Reakcja emocjonalna zależy od znaczenia przypisywanego sytuacji.

   Potencjalnym źródłem kryzysu jest subiektywna interpretacja sytuacji życiowych i własnych możliwości. Kryzys = ocena sytuacji jako bardzo zagrażającej i brak sposobów raczenia sobie z nią.

 

Inne poznawcze koncepcje

   Teoria rozbitych zalozen Ronnie Janoff - Bulman

   Koncepcja konstruowania znaczeń Crystal Park

 

Badania nad krytycznymi widzeniami życiowymi

   Tematykę stresu życiowego wprowadzili do psychologii Holmes i Rahe stosując określenie „zmiany życiowej”

   Nagromadzenie się w krótkim czasie wielu wydarzeń zmiany życiowej obniża odporność organizmu i jest czynnikiem ryzyka zaburzeń

   Termin „krytyczne wydarzenie” wprowadziła Sirgun-Heide Filipp rozumie jako stan braku równowagi w układzie podmiot-otoczenie wymagający wprowadzenia zmian.

   Zmiany te związane są z wypracowaniem bardziej adekwatnych sposobów funkcjonowania, które mogą dotyczyć:

1) reorganizacji otoczenia,

2) zmiany zachowania jednostki i/lub sposobu rozumienia sytuacji oraz

3) przekształcenia relacji podmiotu z otoczeniem.

 

Badania nad wsparciem społecznym:

   Pierwsze badania nad wsparciem społecznym prowadził Sarasson, który wskazał na znaczącą  buforową rolę wsparcia społecznego dla ochrony przed negatywnymi skutkami kryzysów.

   Udzielanie wsparcia jest niezbędnym czynnikiem procesu pomagania w sytuacjach kryzysowych, gdy osoba potrzebuje poczucia bezpieczeństwa i komfortu dla zebrania sił niezbędnych do radzenia sobie z problemem.

 

Podsumowanie:

   Nurt wiedzy klinicznej - kryzys zawężony jest do reakcji na silne, krytyczne wydarzenie, a interwencja kryzysowa do pomocy w sytuacji ostrego, najczęściej traumatycznego wydarzenia.

   Nurt wiedzy teoretycznej prowadzi do szerokiej, ekstensywnej  koncepcji kryzysu. Człowiek jest istotą zmagającą się z trudnymi sytuacjami, które stanowią zarówno zagrożenie jak i wyzwanie, szansę (Folkman, Lazarus).

   Interwencja to kompleksowa pomoc w subiektywnie definiowanym kryzysie;  względność pojęcia normy, dynamika reakcji i przeżyć człowieka, zachowania kryzysowe mimo bogatej manifestacji psychopatologicznej nie muszą być zaburzeniem psychicznym, ale mają charakter adaptacyjny.

 

Rozumienie pojęcia kryzysu

 

Potoczne rozumienie terminu kryzys:

   Kryzys (gr. krino) oznacza wybór, decydowanie, w formie zwrotnej – zmaganie się, walkę.

   Kopaliński wyjaśnia kryzys zgodnie z greckim źródłosłowem jako okres przełomu, przesilenia, decydujących zmian.

&#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin