Metody badania rozwoju - lab + konw.docx

(19 KB) Pobierz

 

Metody badania rozwoju 

M. Wójtowicz-Szefler

 

02.02.2019 - laboratorium

Następne zajęcia: powtórzenie wiadomości z psychologii rozwoju - test

Psychologia dziecka- Vasta, Haith, Miller

Niezbędnik dobrego nauczyciela- Ośrodek Rozwoju Edukacji

Sfery:do okresu adolescencji 

motoryczna - kamienie milowe, kiedy dziecko chodzi, siedzi, wspina się, kiedy na rowerze trzykołowym, rysuje

poznawcza - uwaga, pamięć, procesy ucznia, myślenia, mowę; różnica uwagi miedzy dzieckiem przedszkolnym i szkolonym, amnezja dziecięca, pamięć operacyjna, różnice w wykorzystywaniu pamięci dugo i krótkotrwałej, rozwiązywanie problemów, formy uczenia się; myślenie: Piaget; mowa: najważniejsze momenty w rozwoju, etap słowa, zdania, rozumienie mowy, jak się zmienia mowa na kolejnych etapach życia

osobowości - koncepcje rozwoju psychospołecznego (E.Ericksona), 

Społeczna - cechy emocji na poszczególnych etapach rozwoju, samokontrola, kontrola emocjonalna, relacje społeczne, okazywanie uczuć w określonych sytuacjach, kiedy jak i z kim nawiązuje kontakty społeczne, kiedy z dorosłymi kiedy z dziećmi itd.; Koncepcja przywiązania, koncepcja zabawy- równoległa, wspólna

 

Zaliczenie:

Dzieci przedwcześnie urodzone

Metody diagnozowania małego dziecka

Test z powtórki

Praca pisemna - ocena rozwoju dziecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02.03.2019 konwersatorium

 

Zaliczenie:

Kolokwium - podstawy modelu diagnozowania, pisemne,

100% obecności

 

Diagnozowanie rozwoju małego dziecka

 

Diagnozowanie rozwoju - definicja

Proces przetwarzania wielu danych, rozwiązywania problemów i testowania hipotez diagnostycznych, którego efektem jest sformułowanie odpowiedzi na określone pytania diagnostyczne oraz wybór sposobów oddziaływań interwencyjnych lub terapeutycznych (Stemplewska-Żakowicz)

Jaki jest aktualny rozwój konkretnego dziecka i dlaczego wlanie taki?

Jaki jedzie w przyszłości prawdopodobny rozwój dziecka sądząc po aktualnych danych diagnostycznych czy podjętych oddziaływaniach?

Jakie należy podjąć sposoby oddziaływań interwencyjnych lub terapeutycznych aby przebiegał możliwie jak najbardziej optymalnie?

 

Proces diagnozowania definiuje triada czynności

Diagnoza

Prognoza

Interwencja

Rezultat końcowy procesu związanego z formułowaniem pytań diagnostycznych, rozpoznawaniem sytuacji osoby badanej i integracją tych danych w postaci sformułowanej opinii lub orzeczenia.

 

Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania

Profilaktyka - przesiewowa - monitorowanie postępów w rozwoju dziecka w celu wykrycia podwyższonego prawdopodobieństwa. Albo ryzyka wystąpienia nieprawidłowości rozwojowych zanim jeszcze się pojawią.

Eliminacja wzorców życia, które przyczyniają się do wzrostu ryzyka powstawania zaburzeń - profilaktyka wczesna

zapobiegania zaburzeniom, zanim jeszcze się rozwiną - profilaktyka pierwotna, pierwszorzędowa

Zapobieganie poważniejszym konsekwencjom zaburzeń - profilaktyka wtórnam drugorzędowa

Zahamowanie postępu lub powikłań juz rozwiniętego zaburzenia - profilaktyka trzeciorzędowa

Pogłębiona (funkcjonalna) - szczegółowe rozpoznanie aktualnego poiomu rozwoju dziecka oraz jego zasobów rozwojowych, a także określenie nieprawidłowości czy dysharmonii rozwojowych osoby diagnozowanej

Diagnoza określonej funkcji - np. Motoryki, spostrzegania świata, myślenia, kontroli emocji czy rozwoju społecznego. Polegającej na ich opisie, wskazaniu przejawianych zaburzeń oraz wyjaśnieniu (pato)mechanizmu

Diagnozy poziomu czy jakości codziennej aktywności w danym obszarze lub w jakiejś sferze - np. Funkcjonowanie w żłobku lub innym miejscu poza domem, w sferze samodzielności czy autonomii dziecka - dla określenia słabych lub mocnych stron osoby uczestniczącej w badaniu.

Ujęcie szersze:

Rozwoju fizycznego - w tym parametry masy ciała i wzrostu dzieckam proporcja ciała, rozwój zębów oraz poszczególnych narządów i układów

Rozwoju ośrodkowego układu nerwowego i rozwoju zmysłów - zdolność widzenia, słyszenia, czucia itp. Wraz z ogólną wrażliwością na bodźce i umiejętnością przetwarzania sensorycznego oraz samoregulacji

Zdolność spostrzegania - wzrokowego i słuchowego, dotykowego itd. Oraz orientacji w otoczeniu

Obecność i jakość odruchów oraz napięcia mięśniowego, pozwalającego na utrzymanie odpowiedniej pozycji (leżącej, siedzącej, stojącej) oraz zdolność poruszania się i pokonywania przeszkód tzw. Motoryki dużej i zdolności chwytania, precyzji utrzymywania i manipulowania przedmiotami tzw. Motoryki małej

Koordynacji wzrokowo-ruchowej - rozwoju ruchów precyzyjnych, umiejętności naśladowania, praksji i samoobsługi

Różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna) - służy sklasyfikowaniu i przyporządkowaniu określonego stanu do typu zaburzeń klinicznych.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin