Metody badania osobowości - konwersatorium.doc

(406 KB) Pobierz

Metody badań osobowości - konwersatorium

1 nieobecność 1.5 h

Zaliczenie: kolokwium (4 metody)

15.12.2018

 

Test rysunku rodziny - M. Braun - Gałkowskiej

 

Ponieważ jest łatwy w stosowaniu, używany jest nieraz także przez osoby słabo go znające, stąd często wyniki są mało ciekawe

Dla bardziej pogłębionego stosowania trzeba

    Rozumieć dobrze ogólną zasadę metod projekcyjnych

    Zachować dokładnie warunki badania

    Poznać zasady interpelacji 

    Nabrać doświadczenia

 

Rysunek jako metoda projekcyjna:

Projekcja w rysunku jest rozumiana jako sposób spostrzegania i reagowania na bodźce zewnętrzne, uwarunkowany przez cechy osobowościowe osoby spostrzegającej.

 

Reakcje wywalaną przez bodziec ujawniają cechy osobowości, motywy, nastawienie do siebie i innych itd.

 

Inne testy rysunkowe:

    Test drzewa

    Dom- dziecko-człowiek

    Postać ludzka

    Ja wśród ludzi

 

Test rysunku rodziny:

    Pokazuje osobę badaną na tle rodziny i pozwala poznać rzeczywistość rodziny z perspektywy badanego

    Przez mechanizm projekcji ujawnia cechy osobowości, motywy, emocje, stosunek do sobie i innych prezentowany przez badanego

 

 

Technika badania:

    Nawiązanie kontaktu

    Pomoce do badan - kartka a4, kredki bambino - świecowe, min 8 kolorów nie więcej niż 16;

    instrukcja: „narysuj rodzinę”

    Obserwacja w czasie badania - kolejność elementów, zachowanie rysującego, co mówi, co przeżywa

    Rozmowa o rysunku

    Wywiad o faktycznym stanie rzeczy

 

Podstawę do interpretacji stawioną wszystkie elementy

1.       Rysunek

2.       Obserwacja podczas badania

3.       Rozmowa o rysunku

4.       Wywiad

 

Zasady interpretacji TRR

1.       Aspekt formalny - adekwatność poziomu rysowania do wieku badanego (oceniamy wg norm - wskaźników rozwoju rysunku)

A.     Wskaźniki rozwoju rysunku wg S. Chermet - Carroy

    Od 3.5 - 5 r.ż.  - realizm nieudany

    Od 5-7 - realizm intelektualny - schemat uproszczony

    Od 7-12 - realizm formalny

    Od 13 r.ż. wzwyż - pojawiają się kryteria estetyczne i własny styl rysowania

B.      Typ rysunku:

    Emocjonalny - linie krzywe, zaokrąglone, dynamiczne, postaci w interakcji, w działaniu; Osoba: spontaniczna, witalna, dynamiczna, ceniąca ciepło w relacjach;

    Racjonalny - linie proste, sztywne, postaci nieruchome, wyizolowane, stereotypowe, szczegółowo rysowane; Osoba: zahamowana, wewnętrznie kontrolująca się, poddająca się regułom;

C.     Elementy graficzne:

    Siła i nacisk kreski - duży/mały

    Rozmach kreski - kreska długa lub krótka

    Ilość barw - mało - 4 i mniej / dużo - 5 i więcej

    Sposób rysowania postaci - duże - większe niż 2/3 wysokości kartki/ małe - mniejsze niż 1/3 wysokości kartki; sprawdzamy czy postać jest cała czy np tylko popiersie, czy jest schematyczna(patyczaki) czy pełna

D. Symbolika barw:

    Kolory ciepłe - ekstrawertycy,

    Kolory zimne - introwertycy,

    Symbolika barw wg Lüschera

E. Symbolika przestrzeni

    Skrypt z książki - schemat

2.       Interpretacja treści

    Mechanizmy obronne:

    Poprawianie sytuacji - rodz. realna vs rodzina wymyślona

    Waloryzacja (rysunkowa, słowna)

    Dewaloryzacja - rysunkowa, słowna

    Negatywne dążenia przypisane postaci bardzo odmiennej, np. Zwierzęciu, przedmiotowi - zwierzę dodane, agresywne

    Identyfikacja z postacią „złą"

    Osoby dodane np. alter ego, małe dziecko, osoba silna, zwierzę itd.

    Relacja odległości - bliskość, dystans

3.       Projekcja konfliktów wewnętrznych

    Jawne - wyrażone wprost (graficznie) np. Poprzez pominięcie, dewaloryzację. Wyrażone w rozmowie o rysunku (słownie) dewaloryzujące stwierdzenia.

              mogą dotyczyć:

    rodziców i rodzeństwa

    Poczucia braku miłości i akceptacji

    Żalu do rodziców o ich zachowanie np. alkoholizm

    Kłótni miedzy nimi albo rozwodu

    Zazdrości rodzeństwa które wydaje się by faworyzowane

Te konflikty wyrażają się w rysunku poprzez:

    Pominięcie rodziców lub jednego z nich

    Dewaloryzacja rodziców

    dewaloryzacja rywala/ zwykle kogoś z rodzeństwa

    Pominiecie rywala

    ….

 

Maskowanie:

    Agresja - wskaźniki: ostre zestawienia kolorystyczne - kontrasty; giganty; sexy, a także bardzo wyraźne zaznaczone usta; treści agresywne; zwierzę agresywne; słowna agresja

    Identyfikacja regresywna - identyfikacja z młodszą osobą; osoba badana po lewej stronie rysunku; cały rysunek po lewej stronie kartki; słowna regresja

    Zwrot narcystyczny - osoba badana waloryzowana na rysunku - jako pierwsza, w środku, najładniej, przedmioty dodane; waloryzowanie słowne

    Reakcje depresyjne - pominięcie siebie; dewaloryzacja siebie na rysunku; słowna dewaloryzacja siebie

    Trudności z interpretacja płci - waloryzacja rodzica płci przeciwnej; podobieństwo do rodzica płci przeciwnej; słowna identyfikacja z rodzicem płci przeciwnej

 

Wskaźniki dezorganizacji osobowości:

    Wysoki neurotyczny niepokój - DUŻE wskaźniki: duże białe przestrzenie; mało barw; mało ruchu; MAŁE: małe postaci; przesunięcie w lewo; brak podstawy; niepełne ciało; brak elementów dodanych; treść wskazująca na lęk

    Tendencje schizofreniczne - niespokojny rytm na rysunku; dekoratywność; kontaminacje; surrealizm; geometryzacja; okaleczone postaci; dziwaczność w opisie rysunku

 

Niepokój z agresją: wskaźniki ujawnione jednocześnie:

    Duży nacisk kreski, intensywność kolorów, często barwa czarna - czerwona, niekiedy treści agresywne lub postacie agresywne ale

    Bez rozmachu, bez wykorzystania całej przestrzeni, bez przedmiotów dodanych, ….

 

Wskaźniki życzliwości:

charakterystyczne cechy rysunków osób ocenianych w grupie jako życzliwe, w przeciwieństwie do nie spostrzeganych w taki sposób:

    Bogate tło - urozmaicone, wypełnienie przestrzeni tła

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin