Badanie różnic indywidualnych - ćwiczenia 16.12.2017 Stenka
Koło 18 luty - PTS - teorie, kryteria doboru testów
Testy psychologiczne - definicja wg APA „test psychologiczny jest specyficzna procedura diagnozowania. Może on być zbiorem zadań lub pytań, które - w standardowych warunkach - maja wywoływać określone rodzaje zachowań i dostarczyć wyników o pożądanych właściwościach psychometrycznych, tj. Posiadających wysoka rzetelność i trafność
Wg Cronbacha „test to systematyczna procedura obserwowania zachowania i opisywania tego zachowania za pomocą skal numerycznych lub ustalonych kategorii
Wg Choynowski „ testy to zbiory pytań lub sytuacje, służące do badania własności jednostek lub grup ludzkich przez wywalanie u nich określonych obserwowalnych reakcji werbalnych lub niewerbalnych, będących w miarę możliwości reprezentatywnymi próbkami ich zachowania się
Podsumowując, test:
Pozwala na uzyskanie takie próbki zachowań o których można przyjąć ze są wskaźnikami interesującej nas cechy psychicznej
Dostarcza reguł obliczania wartości mierzonej cechy
Spełnia określone kryteria formalne takie jak obiektywność, standaryzacja, rzetelność, trafność i normalizacja
Zakłada kooperacyjna postawę osoby badanej
Rodzaje testów:
Standaryzowane
Niestandaryzowane
Indywidualne
Grupowe
Szybkości - czas rozwiązania jest ograniczony i z założenia żadna osoba nie powinna go ukończyć w wyznaczonym czasie. Składa się z zadań zbyt trudnych.
Mocy - to testy stwarzające osobie szanse na podjęcie próby rozwiązania wszystkich pozycji testu. Trudność zadań w takim teście rośnie stopniowo. Są tam też trudne zadania, które mało który badany jest w stanie rozwiązać.
Obiektywne - to kryterium odnosi się do sposobu obliczania wyników
Nieobiektywne - to kryterium odnosi się do sposobu obliczania wyników
Słowne
Bezsłowne
Właściwości poznawczych - testy mierzące wytwory procesów poznawczych np. Testy zdolności, uwagi, pojemności pamięci
Właściwości afektywne - testy mierzące postawy, wartości, zainteresowania czy inne pozapoznawcze, aspekty osobowości
Kryteria dobroci testów psychologicznych:
Obiektywność, czyli niezależność wyników testowania
Standaryzacja, czyli jednolitość warunków badania
Rzetelność, czyli dokładność pomiaru
Trafność, czyli obszar zastosowań testu
Normy, czyli nadawanie znaczenia wynikom testowy,
Właściwa adaptacja czyli dopasowanie testu do polskich warunków
Obiektywność - test jest obiektywny jeśli dwie różne osoby opracowujące jego wynik dochodzą do tego samego rezultatu. Aby było to możliwe test musi posiadać jasno określony klucz oceniania odpowiedzi, zmniejszający do minimum wpływ subiektywnej interpretacji.
Najbardziej klasyczna metoda badania stopnia obiektywności testu jest technika tzw. Ślepej diagnozy. Technika ta polega na rozesłaniu tego samego wypełnionego formularza testowego do różnych osób oceniających. Jeżeli otrzymane wyniki ich interpretacji będą podobne, można test uznać za obiektywny.
Standaryzacja - aby wyniki testu można było ze sobą porównać, dany test powinien być zawsze przeprowadzony w identycznych warunkach. Tylko wtedy różnice w wykonaniu testu będziemy mogli przypisać czynnikom indywidualnym.
Warunek standaryzacji obejmuje - instrukcje, pomoce techniczne, zasady oceniania, interpretacje wyników
W podręczniku znajdziemy podstawowe informacje co do zastosowanie danego testu (indywidualnych/grupowych, czas trwania itp.)
Podkreślamy: każde odstępstwo od standardowych przewidzianych w podręczniku warunków badania sprawia ze badanie nie jest juz badaniem testowym. A wyniki tego badania mogą być interpretowane wyłącznie jakościowo.
Rzetelność - to inaczej dokładność pomiaru. Inaczej to wielkość błędu jaki popełnia psycholog, interpretując wyniki testu.
Rzetelność mówi nam o tym w jakim stopni wyniki danego testu odzwierciedla poziom mierzone cechy u dan osoby nie wpływ czynników losowych
Korzystanie z danych o rzetelności testy oznacza umiejętność zbudowania przedziału ufności dla tzw. wyniku prawdziwego osoby badanej.
Metody badania rzetelność:
Technika test-retest
Szacowanie metodą wersji równoległych
Zgodność ocen dwóch sędziów kompetentnych - współczynnik korelacji mierzy dwoma ocenami
Rzetelność szacowana na podstawie wyników jednokrotnego badania
Metoda połówkowa
Badanie zgodności wewnętrznej - metodę zaproponował Kudre i Richardson, ale współczynnik rzetelności Kudre i Richardsona nadaje się dla testów złożonych z pozycji dwukategorialnych odp diagnostyczna i niediagnostyczna. Aby przezwyciężyć te ograniczenia Cronbach zaproponował rozszerzenie wzoru KRa na pozycje wielokategorialne.
Trafność - to -empirycznie potwierdzony- obszar zastosowania testu\pytanie o trafność to pytanie o to co można poprawnie wywnioskowań na podstawie wyniku testowego
Trafność treściowa - wewnętrzna lub logiczna. Definiowana jako zakres w jakim pozycje testowe właściwie reprezentują uniwersum pozycji testowych lub interesujący nas konstrukt. Trafność treściowa jest wyrażana jako stopień poprawności testu z szerszego zbioru możliwych pozycji.
Trafność fasadowa - zapewnia ze dany test wydaje się w opinii osób badanych adekwatny w wypadku określonego celu. To w zasadzie pseudotrafność, jadnak brak trafności fasadowej może zaoowocować brakiem właściwej motywacji.
Trafność kryterialna - mówimy wtedy gdy na podstawie wyników testowych wnioskuje się o przypuszczalnej pozycji badanego względem innej zmiennej tzw kryterium
Wskazuje na zakres w jakim wyniki testowe są empirycznie powiązane z internującym nas kryterium np. Wynik w teście mierzącym nasilenie introwersji
Trafność teoretyczna - jest ocena stopnia w jakim wnioski wyprowadzane na podstawie wyników testowych odzwierciedlają pozycje badanej na pewnym teoretycznym kontinuum
Normalizacja - wynik otrzymany w teście psychologicznym nie ma żadnego znaczenia tak długo jak nie można odnieść go do precyzyjnego i jednolitego układu odniesienia.
Oznacza to ze wynik surowy danej osoby odnosi się do rozkładu wyników otrzymanego w próbie standaryzowanej, pozwala n to na stwierdzenie w którym miejscu rozkładu znajdzie się osoba badana
Brak właściwych norm dyskwalifikuje metoda jako test psychologiczny.
Właściwa adaptacja - spora cześć testów stosowanych w Polsce to testy obcojęzyczne. Aby takie testy mogły być stosowane u nas, powinny zostać nie tylko przetłumaczone ale tak zaadoptowane do warunków polskiej kultury. Adaptacja to proces przystosowania wersji pierwotnej do specyfiki kultury lokalnej.
Bezrefleksyjne tłumaczenie słowa po słowie może okazać się fatalne w skutkach
Koło:
Czym jest temperament
czynniki temp.- energetyczny i czasowy
Typy temperamentu wg Strelaua - do interpretacji badań
20.01.2018 M.Deja
Wechsler (osoba po 20 roku życia) koniec marca testy, na zaliczenie krótka kartkówka
David Wechsler - 1896-1981
Inteligencji nie można zmierzyć „bezpośrednio”
Inteligencję można uchwycić w działaniu
Pomiar inteligencji polega na pomiarze zdolności umysłowych
Inteligencja może przejawiać się w różnych zdolnościach, które można mierzyć
Podstawą pomiaru inteligencji jest badanie zdolności
Skala inteligencji (w każdym razie Wechslera) jest zestawem testów zdolności
Dewiacyjny iloraz inteligencji w skalach Wechslera
IQ definiuje poziom inteligencji przez porównanie wyniku osiągniętego przez daną średnią w jej grupie wiekowej.
Wyniki surowe (WS) - suma punktów dla każdej z 11 podskal
Wyniki transformowane- wyniki przeliczone - jednolita skala o rozpiętości od 1 do 19; M=100,0 i SD=3,0
Dewiacyjny iloraz inteligencji - skala rozpiętości od 45 do 145; M=100,0; SD=15,0
Podtesty w skali Wechslers:
Skala słowna - wiadomości, powtarzanie cyfr, słownik, arytmetyka, rozumienie, podobieństwa
Skala bezsłowna - braki w obrazkach, porządkowanie obrazków, klocki, układanki, symbole cyfr
Skala pełna - wiadomości, braki w obrazkach, powtarzanie cyfr, porządkowanie obrazków, słownik, klocki, arytmetyka, układanki, rozumienie, symbole cyfr, podobieństwa
Warunki badania:
Dla osób od 16 roku życia
Badanie trwa średnio ok 60-90 min.
Zachowana kolejność wykonywanych podtestów (może być zmieniona w uzasadnionych przypadkach)
Brak przerwy w badaniu (przerwa może być zrobiona w uzasadnionych przypadkach)
Jasne, ciche, przewietrzone pomieszczenie
Pomoce do badania schowane przed osobą badaną; psycholog wyciąga je wtedy kiedy mają być użyte
Materiały : pudełko testowe, arkusz odpowiedzi, stoper, ołówek bez gumek, ewentualnie podkładka do rysowania
Nie oceniać odpowiedzi a jedynie poprosić o sprecyzowanie, powiedzenie czegoś więcej
Dosłownie notować odpowiedzi osoby badanej
Przestrzeganie procedury standaryzacyjnej!
Przygotowanie się do badania, płynne przechodzenie od zadania do zadania.
Co badają podtesty:
Wiadomości - bada:
Zasób wiedzy
Rozumienie werbalne
Pamięć długotrwałą - trwałość, wierność, odtwarzanie
Rozumienie sensu słów, zdań, zwrotów
Braki w obrazkach:
Zdolności spostrzeżeniowe i pojęciowe
Spostrzeganie związku między częścią a całością
Organizacja percepcji
Odróżnianie szczegółów ważnych od nieistotnych
Identyfikacja znanych przedmiotów
Wrażliwość na detale
Powtarzanie cyfr:
Powtarzanie coraz dłuższych ciągów cyfr
Najpierw ciągi w kolejności podanej, potem wspak
Bada zakres pamięci bezpośredniej
Koncentrację uwagi
Porządkowanie obrazków:
Porządkownie sekwencji obrazków tak aby powstała spójna historia
Bada zdolność do logicznej organizacji materiałów
Przewidywanie i planowanie
Ujmowanie całości i jej stosunku do części
Zdolność spostrzegania momentów kluczowych
Inteligencja społeczna
Rozumienie złożonych sytuacji
Słownik:
Bada rozumienie werbalne
Zakres i adekwatność definiowania
Stopień opanowania języka
Zdolność uczenia się
Umiejętność ekspresji za pomocą słów
Klocki:
Ułożenie całości z elementów
Bada spostrzeganie i analizowanie form
Rozpoznawanie konfiguracji
Zdolność rozkładania całości na komponenty
Koordynacja wzrokowo ruchowa
Analiza i synteza wzrokowa
Wizualizacja przestrzenna
Arytmetyka:
Umiejętności skupienia uwagi
Zdolność logicznego rozumowania
Zdolność do wykonywania zadań rachunkowych
Zdolność do spostrzegania relacji logicznych
Układanki:
Zdolność do tworzenia całości dzięki wykrywaniu relacji między elementami
Rozumienie:
Rozumienie typowych zwyczajów
Rozumienie sytuacji społecznych
Rozumienie akceptowanych społecznie zachowań i ich przyczyn
Rozumienie norm i praktyk społecznych
Symbole cyfr:
Osoba badania proszona jest o zastąpienie szeregu cyfr symbolami
Zdolność uczenia się nowych umiejętności
Szybkość i dokładność wykonywania funkcji intelektualnych
...
qbgirl