Badanie różnic indywidualnych.docx

(21 KB) Pobierz

 

Badanie różnic indywidualnych - ćwiczenia 16.12.2017 Stenka

Koło 18 luty - PTS - teorie, kryteria doboru testów

 

Testy psychologiczne - definicja wg APA „test psychologiczny jest specyficzna procedura diagnozowania. Może on być zbiorem zadań lub pytań, które - w standardowych warunkach - maja wywoływać określone rodzaje zachowań i dostarczyć wyników o pożądanych właściwościach psychometrycznych, tj. Posiadających wysoka rzetelność i trafność

 

Wg Cronbacha „test to systematyczna procedura obserwowania zachowania i opisywania tego zachowania za pomocą skal numerycznych lub ustalonych kategorii

Wg Choynowski „ testy to zbiory pytań lub sytuacje, służące do badania własności jednostek lub grup ludzkich przez wywalanie u nich określonych obserwowalnych reakcji werbalnych lub niewerbalnych, będących w miarę możliwości reprezentatywnymi próbkami ich zachowania się

 

Podsumowując, test:

Pozwala na uzyskanie takie próbki zachowań o których można przyjąć ze są wskaźnikami interesującej nas cechy psychicznej

Dostarcza reguł obliczania wartości mierzonej cechy

Spełnia określone kryteria formalne takie jak obiektywność, standaryzacja, rzetelność, trafność i normalizacja

Zakłada kooperacyjna postawę osoby badanej

 

Rodzaje testów:

Standaryzowane

Niestandaryzowane

Indywidualne

Grupowe

Szybkości - czas rozwiązania jest ograniczony i z założenia żadna osoba nie powinna go ukończyć  w wyznaczonym czasie. Składa się z zadań zbyt trudnych.

Mocy - to testy stwarzające osobie szanse na podjęcie próby rozwiązania wszystkich pozycji testu. Trudność zadań w takim teście rośnie stopniowo. Są tam też trudne zadania, które mało który badany jest w stanie rozwiązać.

Obiektywne - to kryterium odnosi się do sposobu obliczania wyników

Nieobiektywne - to kryterium odnosi się do sposobu obliczania wyników

Słowne

Bezsłowne

Właściwości poznawczych - testy mierzące wytwory procesów poznawczych np. Testy zdolności, uwagi, pojemności pamięci

Właściwości afektywne - testy mierzące postawy, wartości, zainteresowania czy inne pozapoznawcze, aspekty osobowości

 

Kryteria dobroci testów psychologicznych:

Obiektywność, czyli niezależność wyników testowania

Standaryzacja, czyli jednolitość warunków badania

Rzetelność, czyli dokładność pomiaru

Trafność, czyli obszar zastosowań testu

Normy, czyli nadawanie znaczenia wynikom testowy,

Właściwa adaptacja czyli dopasowanie testu do polskich warunków

 

Obiektywność - test jest obiektywny jeśli dwie różne osoby opracowujące jego wynik dochodzą do tego samego rezultatu. Aby było to możliwe test musi posiadać jasno określony klucz oceniania odpowiedzi, zmniejszający do minimum wpływ subiektywnej interpretacji.

Najbardziej klasyczna metoda badania stopnia obiektywności testu jest technika tzw. Ślepej diagnozy. Technika ta polega na rozesłaniu tego samego wypełnionego formularza testowego do różnych osób oceniających. Jeżeli otrzymane wyniki ich interpretacji będą podobne, można test uznać za obiektywny.

 

Standaryzacja - aby wyniki testu można było ze sobą porównać, dany test powinien być zawsze przeprowadzony w identycznych warunkach. Tylko wtedy różnice w wykonaniu testu będziemy mogli przypisać czynnikom indywidualnym.

Warunek standaryzacji obejmuje - instrukcje, pomoce techniczne, zasady oceniania, interpretacje wyników

W podręczniku znajdziemy podstawowe informacje co do zastosowanie danego testu (indywidualnych/grupowych, czas  trwania itp.)

Podkreślamy: każde odstępstwo od standardowych przewidzianych w podręczniku warunków badania sprawia ze badanie nie jest juz badaniem testowym. A wyniki tego badania mogą być interpretowane wyłącznie jakościowo.

 

Rzetelność - to inaczej dokładność pomiaru. Inaczej to wielkość błędu jaki popełnia psycholog, interpretując wyniki testu.

Rzetelność mówi nam o tym w jakim stopni wyniki danego testu odzwierciedla poziom mierzone cechy u dan osoby nie wpływ czynników losowych

Korzystanie z danych o rzetelności testy oznacza umiejętność zbudowania przedziału ufności dla tzw. wyniku prawdziwego osoby badanej.

 

 

 

 

Metody badania rzetelność:

Technika test-retest

Szacowanie metodą wersji równoległych

Zgodność ocen dwóch sędziów kompetentnych - współczynnik korelacji mierzy dwoma ocenami

Rzetelność szacowana na podstawie wyników jednokrotnego badania

Metoda połówkowa

Badanie zgodności wewnętrznej - metodę zaproponował Kudre i Richardson, ale współczynnik rzetelności Kudre i Richardsona nadaje się dla testów złożonych z pozycji dwukategorialnych odp diagnostyczna i niediagnostyczna. Aby przezwyciężyć te ograniczenia Cronbach zaproponował rozszerzenie wzoru KRa na pozycje wielokategorialne.

 

Trafność - to -empirycznie potwierdzony- obszar zastosowania testu\pytanie o trafność to pytanie o to co można poprawnie wywnioskowań na podstawie wyniku testowego

Trafność treściowa - wewnętrzna lub logiczna. Definiowana jako zakres w jakim pozycje testowe właściwie reprezentują uniwersum pozycji testowych lub interesujący nas konstrukt. Trafność treściowa jest wyrażana jako stopień poprawności testu z szerszego zbioru możliwych pozycji.

Trafność fasadowa - zapewnia ze dany test wydaje się w opinii osób badanych adekwatny w wypadku określonego celu. To w zasadzie pseudotrafność, jadnak brak trafności fasadowej może zaoowocować brakiem właściwej motywacji.

Trafność kryterialna - mówimy wtedy gdy na podstawie wyników testowych wnioskuje się o przypuszczalnej pozycji badanego względem innej zmiennej tzw kryterium

Wskazuje na zakres w jakim wyniki testowe są empirycznie powiązane z internującym nas kryterium np. Wynik w teście mierzącym nasilenie introwersji

Trafność teoretyczna - jest ocena stopnia w jakim wnioski wyprowadzane na podstawie wyników testowych odzwierciedlają pozycje badanej na pewnym teoretycznym kontinuum

 

Normalizacja - wynik otrzymany w teście psychologicznym nie ma żadnego znaczenia tak długo jak nie można odnieść go do precyzyjnego i jednolitego układu odniesienia.

Oznacza to ze wynik surowy danej osoby odnosi się do rozkładu wyników otrzymanego w próbie standaryzowanej, pozwala n to  na stwierdzenie w którym miejscu rozkładu znajdzie się osoba badana

Brak właściwych norm dyskwalifikuje metoda jako test psychologiczny.

 

Właściwa adaptacja - spora cześć testów stosowanych w Polsce to testy obcojęzyczne. Aby takie testy mogły być stosowane u nas, powinny zostać nie tylko przetłumaczone ale tak zaadoptowane do warunków polskiej kultury. Adaptacja to proces przystosowania wersji pierwotnej do specyfiki kultury lokalnej.

Bezrefleksyjne tłumaczenie słowa po słowie może okazać się fatalne w skutkach

 

 

Koło:

Czym jest temperament

czynniki temp.- energetyczny i czasowy

Typy temperamentu wg Strelaua - do interpretacji badań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.01.2018 M.Deja

Wechsler (osoba po 20 roku życia) koniec marca testy, na zaliczenie krótka kartkówka

 

David Wechsler - 1896-1981

Inteligencji nie można zmierzyć „bezpośrednio”

Inteligencję można uchwycić w działaniu

Pomiar inteligencji polega na pomiarze zdolności umysłowych

Inteligencja może przejawiać się w różnych zdolnościach, które można mierzyć

Podstawą pomiaru inteligencji jest badanie zdolności

Skala inteligencji (w każdym razie Wechslera) jest zestawem testów zdolności

 

Dewiacyjny iloraz inteligencji w skalach Wechslera

IQ definiuje poziom inteligencji przez porównanie wyniku osiągniętego przez daną średnią w jej grupie wiekowej.

Wyniki surowe (WS) - suma punktów dla każdej z 11 podskal

Wyniki transformowane- wyniki przeliczone - jednolita skala o rozpiętości od 1 do 19; M=100,0 i SD=3,0

Dewiacyjny iloraz inteligencji - skala rozpiętości od 45 do 145; M=100,0; SD=15,0

 

Podtesty w skali Wechslers:

Skala słowna - wiadomości, powtarzanie cyfr, słownik, arytmetyka, rozumienie, podobieństwa

Skala bezsłowna - braki w obrazkach, porządkowanie obrazków, klocki, układanki, symbole cyfr

Skala pełna - wiadomości, braki w obrazkach, powtarzanie cyfr, porządkowanie obrazków, słownik, klocki, arytmetyka, układanki, rozumienie, symbole cyfr, podobieństwa

 

Warunki badania:

Dla osób od 16 roku życia

Badanie trwa średnio ok 60-90 min.

Zachowana kolejność wykonywanych podtestów (może być zmieniona w uzasadnionych przypadkach)

Brak przerwy w badaniu (przerwa może być zrobiona w uzasadnionych przypadkach)

Jasne, ciche, przewietrzone pomieszczenie

Pomoce do badania schowane przed osobą badaną; psycholog wyciąga je wtedy kiedy mają być użyte

Materiały : pudełko testowe, arkusz odpowiedzi, stoper, ołówek bez gumek, ewentualnie podkładka do rysowania

Nie oceniać odpowiedzi a jedynie poprosić o sprecyzowanie, powiedzenie czegoś więcej

Dosłownie notować odpowiedzi osoby badanej

Przestrzeganie procedury standaryzacyjnej!

Przygotowanie się do badania, płynne przechodzenie od zadania do zadania.

 

Co badają podtesty:

Wiadomości - bada:

Zasób wiedzy

Rozumienie werbalne

Pamięć długotrwałą - trwałość, wierność, odtwarzanie

Rozumienie sensu słów, zdań, zwrotów

 

Braki w obrazkach:

Zdolności spostrzeżeniowe i pojęciowe

Spostrzeganie związku między częścią a całością

Organizacja percepcji

Odróżnianie szczegółów ważnych od nieistotnych

Identyfikacja znanych przedmiotów

Wrażliwość na detale

 

Powtarzanie cyfr:

Powtarzanie coraz dłuższych ciągów cyfr

Najpierw ciągi w kolejności podanej, potem wspak

Bada zakres pamięci bezpośredniej

Koncentrację uwagi

 

Porządkowanie obrazków:

Porządkownie sekwencji obrazków tak aby powstała spójna historia

Bada zdolność do logicznej organizacji materiałów

Przewidywanie i planowanie

Ujmowanie całości i jej stosunku do części

Zdolność spostrzegania momentów kluczowych

Inteligencja społeczna

Rozumienie złożonych sytuacji

 

Słownik:

Bada rozumienie werbalne

Zakres i adekwatność definiowania

Stopień opanowania języka

Zdolność uczenia się

Umiejętność ekspresji za pomocą słów

 

Klocki:

Ułożenie całości z elementów

Bada spostrzeganie i analizowanie form

Rozpoznawanie konfiguracji

Zdolność rozkładania całości na komponenty

Koordynacja wzrokowo ruchowa

Analiza i synteza wzrokowa

Wizualizacja przestrzenna

Organizacja percepcji

 

Arytmetyka:

Umiejętności skupienia uwagi

Zdolność logicznego rozumowania

Zdolność do wykonywania zadań rachunkowych

Zdolność do spostrzegania relacji logicznych

 

Układanki:

Koordynacja wzrokowo ruchowa

Zdolność do tworzenia całości dzięki wykrywaniu relacji między elementami

 

Rozumienie:

Rozumienie typowych zwyczajów

Rozumienie sytuacji społecznych

Rozumienie akceptowanych społecznie zachowań i ich przyczyn

Rozumienie norm i praktyk społecznych

 

Symbole cyfr:

Osoba badania proszona jest o zastąpienie szeregu cyfr symbolami

Zdolność uczenia się nowych umiejętności

Szybkość i dokładność wykonywania funkcji intelektualnych

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin