praca dyplomowa o renault cała.doc

(3746 KB) Pobierz
Magazynowanie materiałów niebezpiecznych o właściwościach wybuchowych

PRACA DYPLOMOWA

CENTRALNA SZKOŁA

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

W CZĘSTOCHOWIE

 

Studium dzienne aspirantów

Turnus I

 

PRACA

DYPLOMOWA

 

Temat : „Samochód pożarniczy GBA 2/(1,6+2,5/40) możliwości taktyczne, dane, sprzęt, system sterowania autopompą i układem wodno – pianowym samochodu. Zaprojektowanie i wykonanie schematu elektronicznego układu wodno - pianowego samochodu.”

 

Promotor:

                                          mł. asp. Piotr Placek

Wykonali:

str. kdt. Jarosław Lasek

str. kdt. Marcin Sokół 

 

Częstochowa 1999 r.

SPIS TREŚCI

 

I.

 

Wstęp

3

II.

 

Cel i zakres pracy

5

III.

 

Ogólna charakterystyka samochodów pożarniczych

6

IV.

 

Dane techniczno-użytkowe samochodu gaśniczego GBA 2/(1.6+2.5/40)

7

 

1.

Dane techniczne

7

 

2.

Silnik

8

 

3.

Układ jezdny

9

 

4.

Kabina załogi

10

 

5.

Zabudowa pożarnicza

11

V.

 

Wyposażenie samochodu

13

 

1.

Kabina

13

 

2.

Dach samochodu

13

 

3.

Skrytka nr 1

14

 

4.

Skrytka nr 2

15

 

5.

Skrytka nr 3

15

 

6.

Skrytka nr 5

16

 

7.

Skrytka nr 6

17

 

8.

Skrytka nr 7

17

VI.

 

Przykładowe rozwinięcia bojowe

18

VII.

 

Układ wodno-pianowy samochodu

34

 

1.

Schemat układu wodno-pianowego samochodu

34

 

2.

Autopompa RUBERG 30/2.5

36

 

3.

Sterowanie pracą układu wodno-pianowego

39

VIII.

 

Poszczególne fazy pracy układu wodno-pianowego

40

 

1.

Napełnianie zbiornika z sieci hydrantowej

40

 

2.

Napełnianie zbiornika przez autopompę

42

 

3.

Zasilanie linii tłocznych niskiego ciśnienia

44

 

4.

Zasilanie szybkiego natarcia

45

 

5.

Wytwarzanie piany

46

 

6.

Całkowite opróżnianie układu wodno-pianowego

48

IX.

 

Schematy znaków graficznych używanych
w rozwinięciach bojowych

49

X.

 

Wnioski

51

XI.

 

Literatura

52

 

 

 

 

 

 

 

I. WSTĘP

 

Skuteczność akcji gaśniczej w dużym stopniu zależy od czasu,      jaki upłynie od chwili zaalarmowania straży pożarnej do momentu podania pierwszego prądu środków gaśniczych. Decydujący wpływ na czas dojazdu poszczególnych sekcji do miejsca pożaru odgrywa rodzaj środków transportowych. Rodzaj pojazdów i ich wyposażenie mają więc zasadnicze znaczenie wśród czynników decydujących o powodzeniu prowadzonych akcji gaśniczych.

Pojazdami biorącymi bezpośredni udział w akcjach gaśniczych są samochody gaśnicze.

Samochód gaśniczy - jest to samochód pożarniczy przystosowany do przewozu ludzi, środków gaśniczych oraz sprzętu pożarniczego do prowadzenia akcji ratowniczo gaśniczej.  Wszystkie samochody pożarnicze  powinny posiadać oznaczenia, które muszą zawierać:

·                    symbol typu samochodu;

·                    symbol rodzaju samochodu;

·                    symbol odmiany i wielkości parametrów charakterystycznych       dla danego pojazdu;

W zależności od przeznaczenia samochody pożarnicze oznacza się następującymi literami:   G - gaśnicze,    S - specjalne.                        

Samochody gaśnicze dodatkowo dzieli się w zależności od masy całkowitej:

L - lekkie do 3500kg;

S - średnie od 3500kg do12000kg (bez oznaczenia literowego);

C - ciężkie od 12000kg

Specyficzny charakter pracy takich samochodów stawia im specjalne wymagania, przede wszystkim wygodne i bezpieczne przewożenie ludzi    i sprzętu, możliwość szybkiego dojazdu do miejsca pożaru bez względu na stan dróg, gwarancja niezawodności działania wszystkich zespołów      i możliwość natychmiastowego ich użycia oraz wysokie walory
techniczno-taktyczne samochodu.


II. CEL i zakres PRACY

 

Praca ta będzie wykorzystana jako środek dydaktyczny
w nauczaniu słuchaczy. Pozwoli to  na lepsze poznanie, zrozumienie i przyswojenie materiału na temat budowy i zasady działania układu wodno - pianowego samochodu
GBA 2/(1,6+2,5/40) produkowanego na podwoziu samochodu
Renault M 210.13. Ma także na celu pokazanie jego możliwości taktyczno - bojowych.     

 

Praca teoretyczna przedstawia opis tego samochodu,                      a w szczególności: danych techniczno - użytkowych, budowę
i  zasadę działania układu wodno - pianowego, oraz wykaz sprzętu. Poza tym zawarta jest również ogólna charakterystyka samochodów gaśniczych tej marki.

Praca praktyczna przedstawia  układ wodno-pianowy wykonany na pleksie, gdzie zamontowany jest układ elektryczny
z diodami, który  obrazuje:

n   tankowanie wody z hydrantu,

n   tankowanie geodezyjne,

n   tankowanie środka pianotwórczego,

n   podawanie wody na nasady tłoczne,

n   podawanie wody na szybkie natarcie,

n   podawanie piany na nasady tłoczne,

n   podawanie piany na szybkie natarcie,

n   odwodnienie pompy i zbiornika.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA średnich SAMOCHODÓW GAŚNICZYCH

na podwoziu renault

 

Samochody gaśnicze średnie przystosowane są do prowadzenia akcji gaśniczych samodzielnie lub do współpracy
z innymi pojazdami gaśniczymi .

Przykładem takiego samochodu jest GBA 2/(1,6 + 2,5/40) na podwoziu samochodu Renault M210.13.

Obecnie samochód ten jest produkowany przez firmę             PIOTR WAWRZASZEK z  Bielska-Białej. 

Istnieje wiele rozwiązań, jednak w chwili obecnej coraz częściej spotyka się te samochody oraz podobne różnych marek w wielu jednostkach PSP.

Jest to samochód wodno-pianowy, gaśniczy typu średniego przeznaczony do samodzielnego prowadzenia akcji gaśniczych, jak również do współpracy z innymi jednostkami przy dużych akcjach. 

 

Podobnym samochodem do samochodu
GBA 2/(1,6 +2,5/40) jest samochód gaśniczy GBA 3/15 tej samej marki. Jest to wóz bojowy przeznaczony do przewożenia ośmioosobowej załogi, środków gaśniczych, wyposażony
w autopompę o wydajności 1500 l/min oraz inny sprzęt pozwalający na prowadzenie samodzielnych działań lub współdziałania z innymi jednostkami. Auto wyposażone jest
w zbiornik wodny o pojemności 3000l, nie posiada natomiast zbiornika na środek pianotwórczy.

Siłę bojową załogi stanowią: jeden prąd gaśniczy podawany na odległość 400 m., dwa prądy podawane na odległość 300 m., trzy prądy gaśnicze podawane na odległośc 260 m.

Załoga może podac jeden prąd wody na odległość 90 m., wykorzystując szybkie natarcie o średnicy węża 25 mm, zakończonego prądownicą wodną zamykaną (PW-25)
z możliwością uzyskania zwartego lub rozproszonego prądu gaśniczego.

 

 

 

 

 

 

 

     

IV. DANE TECHNICZNO-UŻYTKOWE SAMOCHODU GAŚNICZEGO        GBA 2/(1,6 + 2,5/40)

 

 

 

1.    Dane techniczne

 

Samochód ten jest uniwersalnym pojazdem bojowym przeznaczonym dla jednostek działających w dużych ośrodkach miejskich i w terenach o gorszej infrastrukturze. Swą uniwersalność zawdziecza m.in. wysokiej prędkości maksymalnej, świetnej manewrowości, dużym przyspieszeniem.

 

Wykorzystywany może być do :

  

1.Podawania prądów wodnych lub pianowych z urządzenia szybkiego natarcia o długości węża 60m.

2.Podawania wodnych lub pianowych prądów gaśniczych przez linie wężowe i szybkie natarcie.

 

Wymiary zewnętrzne pojazdu

 

29

 


             Długość pojazdu                    7445mm

             Szerokość pojazdu                2340mm

            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin