24 LOTNISKOWCE TYPU ''YORKTOWN'' CZĘŚĆ II(1).pdf

(116382 KB) Pobierz
Jarosław
Palasek
Lotniskowce typu
.,,
or own
,,
vol.
11
Tarnowskie Góry 2008
OKRĘTY WO~ENNE
Od
Autora
numer specjalny 24
startujący
Okładka:
Bombowiec B-25B
.,Mitchell "
z
lotniskowca
Hornet
w
czasie
operacji .,Shangri-La",
18.04.1942 r.
M
ai.
Seweryn
Fleischer
Strona
tytułowa:
Enterprise
w
końcowym
okresie
wojny.
Fot.
zbiory
Arthur D. Baker III
Lotniskowce
typu
,,Yorktown''
Jarosław
Palasek
Na
wstępie
chciałbym
podziękować
wszystkim, którzy przyczynili
się
do powsta-
nia i ostatecznego
kształtu
mojej pracy. Serdeczne wyrazy
podziękowania należą
się
przede wszystkim Jarkowi Malinowskiemu, który jak
zawsze
był
motorem i
siłą
sprawczą całego przedsięwzięcia.
Niemniej jestem
wdzięczny
Waldemarowi Kacz-
marczykowi, autorowi
doskonałych
rysunków i twórcy plansz barwnych, a
także
właścicielom
fotografii,
dzięki
którym
możliwe
było
zilustrowanie
tekstu. Tak
sze-
rokie opracowanie tematu nie
byłoby
przy
tym
możliwe
bez
dostępu
do globalnej
sieci
informacyjnej. Dopiero
bowiem w dobie
internetu
możliwe stało się
dotarcie
do
materiałów
źródłowych
takich np.
jak
raporty bojowe dowódców, czy raporty
uszkodzeń okrętów,
o
dostępie
do których
wcześniej mogliśmy
tylko
pomarzyć.
Przekazując
Czytelnikom
monografię
lotniskowców
typu
«Yorktown»
chciałbym
zwrócić
uwagę
na te
fascynujące okręty,
które
dźwigały
na
swoich
barkach ame-
rykańskie
operacje powietrzne pierwszego roku wojny na Pacyfiku.
Również póź­
niejsza, niemal do ostatnich dni wojny,
działalność
operacyjna
«Enterprise»
wal-
nie
przyczyniła
się
do
zwycięstwa
nad
Japonią.
Należy
tylko
wyrazić żal,
że
jedyny
amerykański
lotniskowiec
uczestn iczący
w operacjach bojowych od
Pearl Harbor
do
Okinawy
nie
został
zachowany
dla
potomnych. Mam
nadzieję,
że
przybliża­
jąc
Czytelnikom
technikę
i
działalność operacyjną
lotniskowców
typu
«Yorktown»
moja
praca
zostanie
odebrana z
przychylnością.
Jednocześnie
chciałbym
przepro-
sić
za
popełnione
błędy
oraz
nieścisłości,
które
nie
wyniknęły
z
mej
zlej
woli, ale
raczej z
niejednoznaczności
informacji
w
dostępnej
mi literaturze.
B~
więc
nie-
zmiernie
wdzięczny
za
wszelkie sprostowania i opinie, którymi Czytelnicy
"Okrętów
Wojennych"
podzielą się
ze
mną.
Niniejszą
monografię chciałbym zadedykować
mojej
żonie
Ewie, synowi
Barto-
szowi
i Rodzicom.
Wszyscy oni przez wiele
lat
znoszą
z
cierpliwością moją pasję
jaką
jest historia
i technika
okrętów
wojennych. Jej realizacja absorbuje wiele moje-
go czasu,
kradnąc
go
z
naszego
wspólnego
życia.
Niech
więc
to skromne
podzięko­
wanie
będzie
choć
niewielkim tego
zadośćuczynieniem.
Jarosław
Palasek
Redaktor
serii:
Jarosław
Malinowski
Rysunki:
Waldemar
Kaczmarczyk
plansze kolorowe: Waldemar Kaczmarczyk
Opracowanie graficzne:
Jarosław
Malinowski
Skład,
druk
i
oprawa:
Drukpol,
Thmowskie
Góry
ŹnXIła
fotografii/Photo
credit:
Arthur
D. Baker III
Seweryn Fleischer
Shizuo
Fulrui
Leo
van
Gincleren
Henry
Holimann
Jarosław
Malinowski
U.S.
Naval
Histoncal
Center
Polecamy monografie
!
ISBN 978-83-61Q69.01.0
ISSN 1231.014X
Copyright©
Wydawnictwo
,,()kręty
\\Ojenne"
2008
Wszelkie prawa
zastrzeżone.
Żadna
część
tej
książki
nie
może
być
kopiowana w
żadnej
formie,
ani
żadnymi
metodami mechanicznymi
ani
elektronicznymi,
łącznie
z
wykorzystaniem systemów przechowywania
i
odtwarzania informacji bez
pisemnej
zgody
właściciela
praw autorskich.
Ali
right reserved. No
part
of
this
book may be
reproduced
ortransrnittedinany formor
by
any
means,
electronic or mechanical, includiong photocopying,
1-ecording or any information storage and retreival
system
without written from
copyright
owner.
Wydawca
Wydawnictwo
..
Okręty
Wojenne"
Krzywoustego
16,
42-605
Tarnowskie
Góry
tel.
(032) 384-48-61
e-mail :
okrety@ka.home.pl, W\MN.okretywojenne.pl
ING
Bank
Śląski
941050
13861000
0002 0086 6507
U
waga.
l
Niniejsza monografia zawiera
jedną rozkładówkę
z 2 planami
okrętów
w skali l :400.
Stanowi ona jej
integralną część
i nie
może być
sprzedawana oddzielnie.
Wodowanie
kadłuba
Yorktown
w dn
iu
4 kwietn
ia
1936 roku.
Matką
c
hrzestną
lidera typu
była
Eleonor Rooseve
lt
-
żon
a
Prezydenta Stanów
Zjednoczonych
Franklina Deiano Roosevelt'a.
Fot. Centralne Archiwum Wojskowe
YORT
KOWN (
CV-5
)
Budowa
będącego
liderem typu lot-
niskowca, który jako trzeci
okręt
w hi-
storii floty
amerykańskiej otrzymał
na-
zwę
Yorktown,
została
autoryzowana
przez Kongres w dniu 16 czerwca 1933
roku w ramach
ustanawiającego
nowy
ład
gospodarczy Stanów Zjednoczonych
National Industrial Recovery Act.
Stępkę
okrętu położono
w dniu 21 maja 1934
roku w stoczni Newport News Shipbui-
lding
&
Drydock Co. w Newport News
w stanie Virginia, a jego
kadłub
wo-
dowano w dniu 4 kwietnia 1936 roku.
Matką chrzestną
lotniskowca zosta-
ła
Eleanor Roosevelt -
żona
Prezyden-
ta Stanów Zjednoczonych Franklina De-
lano Roosevelt' a
.
Próby morskie
okręt
rozpoczął
z
początkiem
lata 1937 roku,
jednak rezultaty pierwszej z nich nie sa-
tysfakcjonowały
Marynarki. Zbyt wysoki
poziom
hałasu
(ponad 120 dB!) genero-
wany przez
przekładnie
redukcyjne na-
pędu głównego
1
spowodował
koniecz-
ność
powrotu
okrętu
do stoczni. Druga
próba,
którąjednostka odbyła
u
przyląd­
ków
Wrrginii
w dniu 6lipca 1937 wyka-
zała pewną poprawę
-
w dalszym jed-
nak
ciągu działanie układu napędowego
dalekie
było
od
zadawalającego.
W tej
sytuacji Marynarka
postanowiła
przy-
jąć okręt
do
służby, zobowiązując
przy
tym
stocznię
do wymiany
niewłaściwie
działających urządzeń
przy pierwszej
stosownej ku temu okazji.
Jednocześ­
nie wprowadzono ograniczenie
osiągal­
nej przez
okręt prędkości
maksymalnej
do 25
węzłów.
Yorktown
został
wcielony
do Marynarki Stanów
Zjednoczonych
w dniu 30
września
1937 roku w ba-
zie floty w Norfolk, w stanie Wirginia.
Jego pierwszym
dowódcą został
koman-
dor Ernest D. McWhorter. Tego same-
go dnia na
pokład
lotniskowca
zaokrę
­
tował kontradmirał
Charles A. Blakely
- powódca 2 Dywizjonu Lotniskowców,
którego
Yorktown
został okrętem
flago-
wym2.
Koszt budowy
okrętu zamknął się
kwotą
25
mln
dolarów.
Niemal
cały,
kolejny
miesiąc
lotni-
skowiec
spędził
w Norfolk, gdzie jego
pokład udostępniono zwiedzającym.
ne wydarzenie w historii·
Yorktown
mia-
ło
miejsce w dniu 10 listopada, kiedy
to po raz pierwszy
wzniosły się
w powie-
trze i
wylądowały
na jego
pokładzie
sa-
moloty. Osiem dni
później
lotniskowiec
wszedl do Norfolk Navy Yard na postój,
który
trwał
do 9 grudnia. Po opuszcze-
niu stoczni i
przejściu
do bazy w Nor-
folk, w dniu l
O
grudnia
okręt przyjął
na
pokład
samoloty dywizjonów: my-
śliwskiego
VF-5 oraz rozpoznawczego
VS-5.
Następnego
dnia
Yorktown
prze-
szedl na kotwicowisko Rampton Roads,
po czym kolejnego dnia rano wraz z nisz-
czycielami
Jacob Jones
(DD 130) oraz
Leary
(DD-158)
udał się
na akwen
ćwi­
czebny
położony
na
południe
od Przy-
lądków
Wirginii. Pierwszy
dzień ćwi­
czeń przebiegł
bez
żadnych zakłóceń,
jednak drugiego dnia na
pokładzie
lot-
niskowca mial miejsce pierwszy,
śmier­
telny w skutkach wypadek. Nierówne
napięcie
jednego z aerofiniszerów spo-
l.
Ze
względów oszczędnościowych przekładnie
te
zostały
zaprojektowane i wykonane w stoczni bu-
Dywizjonu
został
po
wejściu
do
służby
w
następnym
roku
bliźniaczy
Enterprise.
dującej okręty.
2. Drugim
okrętem
W dniu 28
października okręt
zako-
twiczył
w
cieśninie
Rampton Roads,
gdzie
rozpoczął
przygotowania do swe-
go pierwszego szkolenia. Kolejne
waż-
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin