44 BBYTYJSKIE NISZCZYCIELE OD ''AMAZON'' DO ''ITHURIEL'' CZĘŚĆ II(1).pdf
(
111331 KB
)
Pobierz
OKRĘTY
WO..JENNE numer specjalny 44
Drodzy
Czytelnicy
Po krótkiej jak
sądzę
przerwie,
oddaję
w Wasze
ręce drugą
część
monogra-
fii brytyjskich niszczycieli od "Amazon"
do
",vanhoe" Jest ona
znacznie
ob-
szerniejsza od
pierwszej
części, gdyż
pragnąłem
'IN)Ikorzystać
wszystkie foto-
grafie otrzymane od Richarda Osbome a. W tym miejscu
pragnę
mu
za nie
serdecznie
podziękować, gdyż
w
zdecydowanej
większości są
bardzo dobrej
jakości
a ponadto nieznane w naszym kraju.
Pragnę również
podziękować
Hartmutowi Ehlersowi i Mariuszowi Borowiakowi
za
również
ciekawe
fo-
tografie oraz Oskarowi Myszarowi
za
pomoc przy
uzupełnieniu
losów jedno-
stek
tureckich. Osobno
chcę
podziękować
Waldemarowi Kaczmarczykowi
za
jego ogromy
wkład
pracy nad rysunkami i
planszami
kolorO'IN)I, które powin-
ny
zadowolić
każdego
czytelnika czy
modelarza.
ORP
Garland
w czasie obrony kon-
woju PQ 18 w dniu 27 maja 1942 r.
Mal. Seweryn Fleischer
Okładka:
Życzę
miłej
lektury
Jarosław
Malinowski
Strona
tytułowa:
Niszczyciel
/lex
w
ciekawym
ujęciu
z
1942
roku.
Fot.
zbiory
Richarda Osborne'a
Polecamy magazyn
"Okręty
Wojenne"
!
Brytyjskie niszczyciele
od
,,Amazon"
do
"lthuriel"
CZ.
11
Maciej S.
Sobański
Redaktor serii:
Jarosław
Malinowski
Rysunki:
Waldemar Kacvnarczyk
Plansze kolorowe:
Waldemar
Kaczmarczyk
Opracowanie graficzne:
Jarosław
Malinowski
Skład,
druk
i
oprawa:
Drukpol, Tarnowskie
Góry
Źródła
fotografii/Photo credit:
Mariusz Borowiak
Joseph
Caruana
Andrzej Daniletvicz
Hartmut Ehlers
Pierre
Hetvieux
Jarosław
Malinowski
Richard
Osbome
Centralne Archiwum Wojskovw
"Ships of the
World"
ISBN 978-83-61069-23-2
ISSN
1231-014X
Nakład
Polecamy numery specjalne!
Krążowniki
typu
Brytyjskie niszczyciele
"New Orleans"
.
=•
od
do
"Amazon"
"lthuriel"
cz.l
1000
egz.
Copyright© Wydawnictwo ..
Okręty
W:ljenne"
2013
Wszelkie prawa
zastrzeżone.
Żadna
część
tej
książki
nie
może być
kopiowana
w
żadnej
fonnie, ani
żadny
mi metodami mechanicznymi
ani elektronicznymi,
łącznie
z wykorzystaniem systemów
przechowywa-
nia i odtwarzania
informacji bez pisemnej
zgody
wła
ściciela
praw autorskich.
Ali
right reserved.
No part of this book may be repro-
duced
or transmitted
in
any
form
or
by any means,
electronic or
mechanical, includiong photocopying,
recording
or
any information
storage
and retreival
system
without written
from
copyright owner.
Wydawca
Wydawnictwo
"
Okręty
Wojenne"
Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie
Góry
teJ.
(32)
384-48-61
e-rnail: okrety@ka.home.pl
\WVW.okretywojenne.pl
ING Bank
Śląski
94
1050
1386
1000
0002 0086 6507
U
'
waga.
Niniejsza monografia zawiera
trzy
rozkładówki
z 6 planami
okrętów
w skali l :200.
Stanowią
one jej
integralną część
i nie
mogą być
sprzedawane oddzielnie.
Przyroda nie
znosi
próżni,
czego naj-
lepszym potwierdzeniem
może być
fakt
iż
mimo
panującego
kryzysu ekonomicz-
nego
przełomu
lat dwudziestych i
trzy-
dziestych brytyjska Admiralicja w
każ
dym kolejnym Programie
lokowała
zlecenia na
budowę
flotylli niszczycieli
wraz
z
liderem. Nie inaczej
było również
w roku 1932, gdy w ramach Programu
1932
postanowiono
zlecić
budowę
peł
nej,
liczącej
8 jednostek, flotylli oraz
lide-
ra, które oznaczono jako nowy
typ
"F"
Zgodnie z
założeniami miało być
to
proste powtórzenie
zakończonej wła
śnie
serii
okrętów
typu
"E"
przy czym
nie
zakładano
przystosowania tych jed-
nostek do funkcji stawiania min.
W dniu 15 listopada 1932 r. Admira-
licja
skierowała
do 14
stoczni
pisemne
zaproszenie
do
wzięcia udziału
w prze-
targu na
budowę
niszczycieli. W
wyni-
ku
dokonanej oceny wybrano
4
stocznie.
Kontakty
na
budowę,
w
każdej
z
nich
po
2 jednostki, zawarto 17 marca
1933,
zaś
dodatkowa stocznia
miała prowadzić
prace nad liderem flotylli.
Wyporność
standardowa niszczy-
cieli typu "F"
miała
zgodnie z projek-
tem
wynosić
1427 t, a
pełna
odpo-
wiednio
1931
t
1
Ich
długość
całkowita
sięgała
100,30 m (wg niektórych
źró
deł-
100,28
m),
długość
w linii wodnej
-
99,3 m, a
między
pionami-
97,0
m.
Maksymalna
szerokość kadłuba
to
10,13
m,
zaś
zanurzenie
wynosiło
3,5
m
przy
wyporności
standardowej oraz
3,8
m przy
wyporności
pełnej.
nowych niszczycie-
li
stanowiła
dwuwałowa
siłownia
obej-
mująca
2 zestawy turbin parowych sys-
temu Parsons
z
zębatymi przekładniami
redukcyjnymi. Na
Fortune
i
Foxhoun-
dzie
zastosowano
turbiny parowe syste-
mu
Brown-Curtis.
Łączna
moc
siłowni
36 000 KM.
Parę
do
turbin o
ciśnieniu
roboczym
21 atm. i temperaturze 327°C
dostarczał zespół
3 trójwalczakowych
wodnorurkowych
kotłów
parowych sys-
temu Admiralicji opalanych paliwem
płynnym.
Układ napędowy
Przy
niepełnym obciążeniu prędkość
35,5
węzła, choć
w cza-
sie próby
6-godzinnej
Fearless
i
Foresight
uzyskały
nawet
3 7
l,
a wszystkie prze-
kroczyły
35,58
węzła
2
•
Przy
pełnym
ob-
ciążeniu
oraz w warunkach
złego
stanu
morza rzeczywista
prędkość
spadała
do
31,5-32,0
węzła.
Pełny
zapas paliwa
wynoszący
4 77
t
zapewniał zasięg
6350
Mm
przy
pręd
kości
ekonomicznej 15
węzłów bądź
4290
Mm
przy
20
węzłach
oraz 1285
Mm
przy
prędkości
maksymalnej
.
Uzbrojenie artyleryjskie
niszczy-
cieli typu
"F"
składało się
z
4
szyb-
kostrzelnych
dział
kal.
120
mm
L/45
QQF
Mk IX*
na
pojedynczych lawe-
tach
Mk
XVII,
umożliwiających
pod-
niesie lufy do +40°
rozmieszczonych
na
pokładzie
w
sposób
tradycyjny, to
znaczy
po 2
w
superpozycji na dzio-
bie
("K
i
"B")
oraz
rufie
okrętu
(,,x''
i
"Y'').
Zapas
amunicji
po 200 poci-
sków
na
lufę
.
wynosiła około
plot. jednostek
zapewnia-
ły
2
zestawy
poczwórnie
sprzężonych
wkm-ów plot. kal. 12,7 mm Vickers
Mk I o
kącie
podniesienia lufy +
80°
Zestawy rozmieszczono pierwotnie na
skrzydłach
mostka dziobowej nadbu-
dówki. Zapas amunicji po 2500 poci-
sków na
lufę.
Pomocnicze uzbrojenie strzelec-
kie
obejmowało,
podobnie jak na nisz-
czycielach
wcześniejszych
typów, 4 po-
jedyncze karabiny maszynowe kal.
7 7 mm (0,303)
Lewis
z zapasem po
2000 pocisków na
lufę
oraz l karabin
maszynowy
kal.
7 7 mm (0,303) Vickers
z zapasem
5000 pocisków.
Do kierowania ogniem
dział główne
go kalibru
służył
dalmierz
MS.20 o ba-
zie 3-metrowej oraz dalocelownik DCT
Mk I (dla niszczycieli).
Uzbrojenie torpedowe
obejmowało
8 wyrzutni torpedowych kal. 533 mm
w 2
poczwórnych,
obrotowych apara-
tach
QR
VI* przystosowanych do
uży
cia
ciężkich
torped
Mk IX. Wyrzutnie
zostały
rozmieszczone
tradycyjnie na
śródokręciu
za
rufowym
kominem.
Wy-
rzutnie nie
dysponowały
zapasowymi
torpedami.
Wszystkie
niszczyciele serii
zostały
wyposażone
w ASDIC, a do
zwalcza-
nia
okrętów
podwodnych
służyły
2 jed-
nogniazdowe miotacze burtowe
oraz
1.
Wg Lentona HT
British
and
Commomvelth
Warships of
t
he Second World War,
Annapolis
1998.
2.
Wg Marcha
EJ
British destroyers. A
histrory
of
development1892-1953,
London 1966.
Obronę
3
Plik z chomika:
pilot1216
Inne pliki z tego folderu:
33 PANCERNIKI TYPU ''NORTH CAROLINA'' CZĘŚĆ II(1).PDF
(121791 KB)
32 PANCERNIKI TYPU ''DEUTSCHLAND''(1).pdf
(110225 KB)
24 LOTNISKOWCE TYPU ''YORKTOWN'' CZĘŚĆ II(1).pdf
(116382 KB)
30 KRĄŻOWNIKI TYPU ''SWIERDŁOW'' CZĘŚĆ II(1).pdf
(117368 KB)
34 Z DZIEJÓW FLOTY NIEMIECKIEJ OD 1849 DO DZISIAJ(1).pdf
(168005 KB)
Inne foldery tego chomika:
- II w.św. - Pacyfik, Azja
- II w.św. - Rosja - ZSRR
- II w.św. Afryka, Atlantyk
- ★ Oszukać Umysł
ENCYKLOPEDIA KOŚCIELNA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin