Program nauczania - Asystent osoby niepełnosprawnej.doc

(2234 KB) Pobierz
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU



Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU

 

ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ, 341201

 

O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ

 

TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA

RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

 

 

 

 

 

 

Warszawa 2012

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

2




Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 

 

Autorzy: mgr Irena Zielińska, mgr Marta Polanowska, mgr Andrzej Mądry, mgr Krzysztof Cis (język migowy)

Recenzenci: mgr Elżbieta Małek, mgr Mariola Mirecka, prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski

Lider grupy branżowej: mgr inż. Grażyna Krogulec

Lider zadania „Opracowanie przykładowych zmodernizowanych programów nauczania dla zawodów”: mgr inż. Joanna Ksieniewicz

Koordynator merytoryczny projektu: mgr inż. Maria Suliga

Menadżer projektów systemowych realizowanych przez KOWEZiU: mgr Agnieszka Pfeiffer

 

Redakcja i skład: zespół Addvalue Dorota Burzec

 

 

Publikacja powstała w ramach projektu systemowego „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego” w ramach Działania 3.3. Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.3. Modernizacja treści i metod kształcenia, Priorytet III, Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI. Projekt realizowany przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie.

 

 

© Copyright by Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

Warszawa 2012

 

Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

02-637 Warszawa

ul. Spartańska 1B

www.koweziu.edu.pl


SPIS TREŚCI

1. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO              5

2. OGÓLNE CELE i ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO              5

3. INFORMACJA O ZAWODZIE ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ              6

4. UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA w ZAWODZIE ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ              6

5. POWIĄZANIA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ z INNYMI ZAWODAMI              7

6. Szczegółowe CELE KSZTAŁCENIA w ZAWODZIE ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ              7

7. KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO              8

8. PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ              8

9. PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW              12

1. Wybrane zagadnienia z psychologii i socjologii              12

2. Elementy anatomii i patologii człowieka              20

3. Język migowy              24

4. Metodyka pracy asystenta osoby niepełnosprawnej              31

5. Organizacja wsparcia osoby niepełnosprawnej              39

6. Język obcy w pomocy społecznej              49

7. Opieka i pielęgnacja człowieka              53

8. Terapia zajęciowa i aktywizacja              62

Praktyki zawodowe              66

ZAŁĄCZNIKI              73

Załącznik 1.              73

EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ZAPISANE w ROZPORZĄDZENIU w SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA w ZAWODACH              73

Załącznik 2.              78

POGRUPOWANE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ              78

Załącznik 3.              86

USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ              86

 

Program nauczania dla zawodu asystent osoby niepełnosprawnej 341201 o strukturze przedmiotowej.

 




1. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program nauczania dla zawodu asystent osoby niepełnosprawnej opracowany jest zgodnie z następującymi aktami prawnymi:

-        ustawa z dnia 8 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r, Nr 205, poz. 1206),

-        rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7),

-        rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184),

-        rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204),

-        rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2012 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626),

-        rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. 2012 r., poz. 752),

-        rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.),

-        rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487),

-        rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.).

2. OGÓLNE CELE i ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie, a także wzrost oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników.

W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych. Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w zawodach, a tym samym zapewni im możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kończeniu nauki.

Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma służyć wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie powyższych celów ogólnych kształcenia zawodowego.

3. INFORMACJA O ZAWODZIE ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ

Zawód asystenta osoby niepełnosprawnej jest zawodem nowym w obszarze medyczno-społecznym, związanym z pomocą społeczną. Historia jego powstania sięga roku 2001, gdy rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej został wpisany do systemu kształcenia. w okresie poprzednim nie wymagano formalnego wykształcenia od osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi. Powołanie tego zawodu stało się zwrotem w polityce społecznej państwa wobec osób niepełnosprawnych.

Celem głównym działań zawodowych asystenta jest systematyczne wspieranie w kształceniu samodzielności i wzmacnianie wiary osoby niepełnosprawnej we własne możliwości.

Asystent osoby niepełnosprawnej współtworzy programy rehabilitacji...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin