informatyka europejczyka. podręcznik dla szkoły podstawowej. klasa 6 helion.pdf

(59303 KB) Pobierz
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Bezpieczna praca z komputerem, urządzeniami cyfrowymi
i sieciami komputerowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 1. Temat: Bezpieczna praca z komputerem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 2. Temat: Urządzenia techniki cyfrowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 3. Temat: Bezpieczny internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 4. Temat: Zastosowanie komputerów i urządzeń techniki cyfrowej . . . . . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Realizacja projektów z wykorzystaniem
komputera, aplikacji i urządzeń cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 5. Temat: Projekt grupowy „Mój region, wydarzenia i postacie z jego dziejów”,
część I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 6. Temat: Projekt grupowy „Mój region, wydarzenia i postacie z jego dziejów”,
część II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 7. Temat: Scratch — programujemy grę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 8. Temat: Scratch — tworzymy nowe tło i duszki do gry,
wprowadzamy dźwięk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 9. Temat: Animacje niestandardowe w prezentacji, część I . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 10. Temat: Animacje niestandardowe w prezentacji, część II . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 11. Temat: Tabele i grafiki w dokumencie tekstowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 12. Temat: Projektujemy gazetkę szkolną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 13. Temat: Tworzymy krótki film do projektu „To się wydarzyło w…” . . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 3. Programowanie i rozwiązywanie problemów
z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych . . . . . . . . . .
Lekcja 14. Temat: Serwisy internetowe pomagają w nauce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 15. Temat: Nagrywanie i modyfikowanie dźwięków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 16. Temat: Animacja poklatkowa, część I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 17. Temat: Animacja poklatkowa, część II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 18. Temat: Roboty, część I — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 19. Temat: Roboty, część II — taniec robotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 20. Temat: Roboty, część III — wycieczka robotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 21. Temat: Roboty, część IV — projektujemy miasto marzeń . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 22. Temat: Scratch — wyszukiwanie najmniejszej (największej) wartości . . . .
5
7
8
13
18
26
30
31
32
36
42
47
53
60
65
69
75
81
83
84
87
90
94
99
104
107
110
113
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
3
Lekcja 23. Temat: Scratch — programujemy grę „Kosmiczna przygoda I” . . . . . . . . . . 117
Lekcja 24. Temat: Scratch — programujemy grę „Kosmiczna przygoda II” . . . . . . . . . 119
Podsumowanie rozdziału 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Rozdział 4. Poznajemy różne narzędzia informatyczne
i ich zastosowanie do analizy i rozwiązywania problemów . . . . . . . . . .
Lekcja 25. Temat: Korekcja zdjęć w komputerze, tworzymy album fotograficzny . . . .
Lekcja 26. Temat: Tworzymy filmy ze zdjęć, dodajemy podkład muzyczny . . . . . . . . .
Lekcja 27. Temat: Budujemy krzyżówki w edytorze tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 28. Temat: Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego
do analizy danych demograficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 29. Temat: Planujemy koszty wycieczki klasowej
w arkuszu kalkulacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 30. Temat: Prezentujemy dane w postaci wykresu
w arkuszu kalkulacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Podsumowanie rozdziału 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
125
126
132
137
142
151
154
158
Źródła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Kup książkę
Poleć książkę
4
Spis treści
Wstęp
Droga Szóstoklasistko, drogi Szóstoklasisto!
Przed Wami kolejny rok nauki informatyki. W klasie szóstej wykorzystacie wiedzę
i umiejętności zdobyte w poprzednich latach. Pogłębicie znajomość najważniejszych
zagadnień związanych z bezpieczną pracą z komputerem, urządzeniami cyfrowymi,
sieciami komputerowymi i internetem, będziecie realizować nowe projekty
z wykorzystaniem komputera, aplikacji i urządzeń cyfrowych. Dowiecie się, w jakich
zawodach wykorzystywane są kompetencje informatyczne. Będziecie też programować
i rozwiązywać problemy z użyciem komputera i innych urządzeń cyfrowych, poznacie
różne narzędzia informatyczne i ich zastosowanie do analizy i rozwiązywania problemów.
Pamiętajcie! Każdy może być odkrywcą!
Życzymy miłej nauki i wielu sukcesów!
Wskazówka
W podręczniku korzystamy z pakietu Microsoft Office 2013.
Kup książkę
Poleć książkę
Droga Szóstoklasistko, drogi Szóstoklasisto!
5
Kup książkę
Poleć książkę
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin