PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA STYCZEŃ 2019
INFORMACJA O ZADANIACH WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNYCH REALIZOWANYCH W GRUPIE „ZABKI”STYCZEŃ 2019 ROK
Tematyka kompleksowa: „Droga Babciu Drogi Dziadku” (02.01. - 11.01.2019 r.)
ZADANIE
PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
NABYWANIE WIEDZY
Ø poznaje i opisuje co widzi na obrazku
Ø podaje imiona dziadków i rodziców
Ø poznaje iż po zmianie typu odjąć jest mniej a po zmianie typu dodać więcej
Ø recytuje krótkie wiersze i rymowanki
Ø dostrzega role ostatniego liczebnika oznaczającego liczbę policzonych przedmiotów
Ø rozpoznaje i nazywa elementy twarzy człowieka ( oczy, nos usta, uszy itp)
Ø
KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI
Ø stosuje wyrazy oznaczające stopień pokrewieństwa: babcia, dziadek
Ø wzmacnianie mięśni grzbietu podczas czworakowania
Ø kształtuje zwinność i zręczność
Ø ćwiczy duże grupy mięśni
Ø doskonali liczenie w dostępnym dla siebie zakresie
Ø posługuje się sformowaniami typu :mało/mniej, dużo /więcej
Ø w zabawie ruchowej będzie reagowało na sygnały dźwiękowe
Ø zilustruje ruchem piosenkę i podejmie próbę wspólnego śpiewania ,
Ø rozpoznaje i nazywa kolory niebieski i czerwony
Ø stosuje technikę stemplowania
Ø stara się brać udział w przedstawianiu zgodnie z zaplanowanym jego przebiegiem
Ø tańczy w parach, sprawnie ustawia się w pociągu oraz kole
Ø ustala wynik dodawania i odejmowania na przedmiotach
Ø liczy wyodrębnione przedmioty z zastosowaniem liczebników dostępnych dla siebie zakresie
Ø zna i stosuje ustawienie w kole, parach rozsypce
Ø spróbuje uzupełnić portret babci i dziadka o brakujące części twarzy
Ø stara się prawidłowo trzymać kredkę
BUDOWANIE POSTAW
Ø wykonuje upominki okolicznościowe (laurka) budzenie radości z efektów swojej pracy i możliwości sprawienia dziadkom niespodzianki
Ø opowiada i ważnych wydarzeniach w rodzinie
Ø dowie się w jakich sytuacjach może pomóc starszym ludziom ( np. ustąpić miejsca, przepuścić w kolejce) i dlaczego należy to robi
Ø uczy się szacunku do starszych ludzi
Ø uczestniczy i występuje wspólnie z dziećmi w przygotowanych dla dziadków krótkich przedstawieniach
Ø obdarzy uwaga dzieci i dorosłych, aby rozumieć to co mówią i czego oczekuje
Ferie zimowe (14 – 27.01.2019 r.)
Tematyka kompleksowa: „Dbamy o ptaki zimą” (28.01. - 01.02.2019 r.)
Ø pozna Sikorkę i jej wygląd
Ø pozna i nazwie popularne ptaki tj. gołąb, wróbel
Ø rozpoznaje i nazywa kolor żółty
Ø pozna różne rodzaje karmników i będzie wiedzieć do czego służą
Ø wysłucha opowiadania ilustrowanego sylwetami i odpowie na pytania dotyczące jego treści
Ø wzmocni mięśnie brzucha, wykona ćwiczenia tułowia z wyprostem, wyrobi orientację w przestrzeni w czasie biegu.
Ø odróżni rejestr dźwięków wydobywanych na instrumentach: niski i wysoki, rozróżni akompaniament szybki i wolny
Ø prawidłowo posługuje się pędzlem
Ø różnicuje i powtarza dźwięki, posługuje się różnym natężeniem mowy jak szept, mowa cicha i głośna
Ø potrafi naśladować odgłosy zwierząt
Ø zachowa prawidłowa pozycję w siadzie skrzyżnym
Ø rozdziela przedmioty tak aby każdy miał tyle samo
Ø liczy w dostępnym dla siebie zakresie
Ø podejmuje zabawy tematyczne z wykorzystaniem rekwizytów
Ø rozpozna brzmienie bębenka i kołatki i grzechotki
Ø powtórzy podany rytm na instrumentach
Ø udoskonali sprawność manualna rak i palców podczas darcia papieru
Ø oszczędnie posłuży się klejem
Ø obdarzy uwaga dba o porządek w toku pracy i po jej zakończeniu
Ø wykazuje się cierpliwością czekając na swoją kolej
Ø uwrażliwi się na krzywdę zwierząt; zrozumie konieczności pomagania im i dokarmiania zimą
Ø skupia uwagę na tym co mówi nauczyciel i nie przerywa
Ø nie niszczy prac innych dzieci
ZABAWY RUCHOWE
Zabawy orientacyjno porzadkowe wg K. Wlaznik
Skąd słychać gwizdek?
Przygotowanie: Dzieci stoją w rozsypce, mają zamknięte oczy, ręce skrzyżowane na wysokości twarzy, zwrócone dłońmi przed siebie (ochrona przed zderzeniem). Zabawa: Nauczycielka daje sygnał gwizdkiem. Widząc kierujące się w jej stronę dzieci — — szybko i cicho zmienia miejsce na sali (boisku), tak aby następny sygnał przyszedł z innej strony. Zabawę należy stosować krótko (3—4 razy).
Zabawy z elementami czworakowania wg K. Wlaznik
Pastuszek i owieczki Przygotowanie: Na wyznaczonym terenie zabawy oddzielona z boku zagroda dla owieczek, reszta terenu to pastwisko. Zabawa: Dzieci są owieczkami, a nauczycielka pastuszkiem. Owieczki są w zagrodzie, a gdy usłyszą głos dzwonka, którym pastuszek dzwoni, wychodzą z zagrody i idą za nim (na czworakach) na pastwisko. Na głos fujarki (śpiew nauczycielki) owieczki kładą się na ziemi, odpoczywają. Chód na czworakach powtarzamy kilka razy, a następnie owieczki wracają za pastuszkiem do zagrody.
Zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu wg K. Wlaznik
Celowanie do piłki Przybory: Duża piłka i po jednym woreczku dla każdego dziecka. Zabawa: Dzieci ustawione w luźnym kole, aby nie przeszkadzały sobie w czasie rzutów. Na środku koła piłka umieszczona w małej obręczy. Dzieci kolejno celują do piłki starając się wytrącić ją z obręczy. Komu się to uda, biegnie za piłką i przynosi ją na miejsce. Odmiana Przybory: 4 taborety, 4 duże piłki i dla każdego dziecka woreczek; kilka chorągiewek z bibułki. Przygotowanie: Taborety ustawić w odległości 2 kroków jeden od drugiego i położyć na nich piłki. Narysować przed taboretami linię w odległości 4—5 kroków. Na linii ustawiają się kolejno dzieci — strzelcy (równa liczba w każdym rzędzie). Zabawa: Dzieci kolejno rzucają woreczki do piłek. Za celny rzut każde otrzymuje chorągiewkę. Po całej serii rzutów kontrolujemy, która grupa zdobyła najwięcej nagród (chorągiewek).
Zabawy z elementami skoku i podskoku
Po równiutkiej dróżce Przygotowanie: Dzieci ustawione na jednej linii lub przy ścianie. Nauczycielka zwraca uwagę, żeby zapamiętały swoje miejsca. Mogą siedzieć na krzesełkach, na ławce lub trawie. Zabawa: Dzieci idą na przechadzkę. Nauczycielka mówi wierszyk i jednocześnie naśladuje te ruchy, które do słów wierszyka trzeba wykonać:
Idą dzieci równą drogą,
Po kamyczkach iść nie mogą,
Po kamyczkach hop, hop, hop,
Do dołeczka skok.
Zwykły krok w rytmie wierszyka, 3 podskoki w miejscu, przysiad podparty:
Pora wracać. Kto się znuży,
Ten odpocznie po podróży.
Dom już blisko... nogi w ruch.
Kto zwycięży — zuch!
Marsz w rytmie wiersza i bieg na miejsce. Nauczycielka wykonuje wszystkie ruchy razem z dziećmi, akcentuje ostatni wiersz, aby przyspieszyć zajmowanie miejsc.
PRACA INDYWIDUALNA
Rozmowy okolicznościowe z dziećmi podczas całego dnia, mające na celu wdrażanie dzieci do ufnego, bezpośredniego kontaktu
z nauczycielką.
Rozmowy na temat właściwego zachowania się podczas wspólnych zabaw z rówieśnikami, zajęć i odpoczynku.
Praca indywidualna z Mateuszem w zakresie rozwoju mowy
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM
Rozmowy indywidualne z rodzicami w miarę potrzeb wynikające z potrzeb obydwu stron,
Aktualizacja kącika dla rodziców,
Spotkania teatralne oraz z TOS zgodnie z harmonogramem
Zachęcenie rodziców do wzbogacania kącika przyrody oraz kącika czytelniczego (książki, których bohaterem jest miś).
Zachęcenie rodziców do udziału w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
Uroczystość Dnia Babci i Dziadka
Bal karnawałowy
LITERATURA
„W kręgu zabawy. Program wychowania przedszkolnego” J. Pytlarczyk
„Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych” E. Gruszczyk- Kolczyńska, E. Zielińska”
I. Salach „Zapasy’
„Lata ptaszek” J. Brzechwa
Zestawy zabaw ruchowych – wg. K. Wlaźnik
Plan opracowały: Katarzyna Szmit i Sylwia Miliszewska
Ø ...
kasiazabka123