1942 01 20 Protokół Konferencji w Wannsee.pdf

(74 KB) Pobierz
PROTOKÓŁ KONFERENCJI w Wannsee - 20 stycznia 1942
Geheime Reichssache
("Tajna sprawa państwowa")
30 egzemplarzy
egzemplarz 16
Protokół narady
I.
W naradzie dotyczącej ostatecznego rozwiązania kwestii
żydowskiej,
odbytej dnia 20.1.1942 r. w Berlinie, Am
Grossen Wannsee Nr. 56-58 wzięli udzial:
Gauleiter dr Meyer oraz
Reichsamtsleiter dr Leibbrandt
Reichsministerium für die besetzten Ostgebiete
[Ministerstwo
Rzeszy dla Okupowanych Ziem
Wschodnich]
Reichsministerium des Innern
[Ministerstwo
Spraw Wewnętrznych Rzeszy]
Beauftragter für den Vierjahresplan
[Pełnomocnik
do spraw planu czteroletniego]
Reichsjustizministerium
[Ministerstwo
Sprawiedliwości Rzeszy]
Regierung des Generalgouverneurs
[Urząd
Generalnego Gubernatora]
Auswärtiges Amt
[Ministerstwo
Spraw Zagranicznych]
Partei-Kanzlei
[Kancelaria
Partii]
Reichskanzlei
[Kancelaria
Rzeszy]
Sekretarz stanu dr Stuckart
Sekretarz stanu Neumann
Sekretarz stanu dr Freisler
Sekretarz stanu dr Bühler
Podsekretarz stanu Luther
SS-Oberführer Klopfer
Dyrektor ministerialny Kritzinger
_____________________________________________________________________________________________________
- 2-
SS-Gruppenführer Hofmann
Rasse- und Siedlungshauptamt
[Główny
Urząd do Spraw Rasowych i Osiedleńczych]
Reichssicherheitshauptamt
[Główny
Urząd Bezpieczeństwa Rzeszy]
Sicherheitspolizei und SD
[Policja
Bezpieczeństwa i SD]
SS-Gruppenführer Müller
SS-Obersturmbannführer Eichmann
SS-Oberführer dr Schöngarth,
dowódca Policji Bezpieczenstwa i SD w
Generalnej Guberni
SS-Sturmbannführer dr Lange,
komendant Policji Bezpieczenstwa i SD na
generalny okręg Łotwa, jako zastępca dowódcy
Policji Bezpieczeństwa i SD na Komisariat
Rzeszy Ostland.
Sicherheitspolizei und SD
[Policja
Bezpieczeństwa i SD]
II.
Szef Policji Bezpieczeństwa i SD Obergruppenführer SS H e y d r i c h oznajmił na wstępie,
że
marszalek
Rzeszy udzielił mu pełnomocnictw odnośnie poczynienia przygotowań do ostatecznego rozwiązania kwestii
żydowskiej
w Europie i zaznaczył,
że
zwołano tę konferencję w celu wyjaśnienia podstawowych problemów.
Wyrażone przez marszałka Rzeszy
życzenie
przesłania mu zarysu obejmującego organizacyjne, rzeczowe i
materialne sprawy związane z ostatecznym rozwiązaniem kwestii
żydowskiej
w Europie, wymaga uprzedniej
wspólnej narady wszystkich zainteresowanych instancji centralnych w celu uzgodnienia linii działania.
_____________________________________________________________________________________________________
-3-
Kierownictwo przy opracowywaniu ostatecznego rozwiązania kwestii zydowskiej, należy centralnie do reichsführera SS i szefa
niemieckiej policji (szefa Policji Bezpieczeństwa i SD) bez względu na granice geograficzne.
Szef Policji Bezpieczeństwa i SD złożył następnie krótką relację o walce prowadzonej dotychczas z tym przeciwnikiem.
Najistotniejszymi momentami w niej są:
a/ wyparcie
Żydów
z poszczegóInych dziedzin
życia
niemieckiego
narodu,
b/ wyparcie
Żydów
z przestrzeni
życiowej
niemieckiego narodu.
W przebiegu realizacji tych dążeń rozpoczęto wzmocnioną i planową akcję przyspieszającą emigrację
Żydów
z terytorium Rzeszy -
co stanowilo jedynie możliwe rozwiązanie tymczasowe.
Na podstawie zarządzenia marszalka Rzeszy utworzono w styczniu 1939 r. centralny urząd państwowy do spraw
żydowskiej
emigracji, którego kierownictwo powierzono szefowi Policji Bezpieczenstwa i SD. Głównym zadaniem tego urzędu było:
a) podjąċ wszelkie kroki celem p r z y g o t o w a n i a intensywniejszej emigracji
Żydów,
b) k i e r o w a
ċ
falą emigracyjną,
c) w p o s z c z e g ó l n y c h p r z y p a d k a c h przyspieszaċ akcję emigracyjną.
Celem tych zadań było oczyszczenie w legalny sposób niemieckiej przestrzeni
życiowej
z
Żydów.
___________________________________________________________________________________________________________________
-4-
Wszystkie instancje zdawały sobie sprawę z minusów, wynikających z takiego forsowania emigracji. Trzeba bylo jednakże z góry
zgodziċ się na nie ze względu na brak innych dróg wiodących do rozwiązania.
Kwestia ewakuacji
Żydów
była problematyczna nie tylko dla strony niemieckiej, również dla krajów, do których fale emigracyjne były
planowo skierowane. Rządy poszczególnych krajów podwyższyły opłaty związane z przyjęciem emigrantów, zaostrzono przepisy emigracyjne,
ponadto porty były przepełnione. Te i szereg innych czynników utrudniały akcję emigracyjną
Żydów.
Mimo tego od momentu dojścia Hitlera
do władzy do 31. 10.1941 wyemigrowało z Niemiec ok. 537.000
Żydów,
w tym:
od 30.1.1933
z Rzeszy
ok. 360.000
od 15.3.1938
z Marchii Wschodniej
ok. 147.000
od 15.3.1939
z Protektoratu Czechy i Morawy ok. 30.000.
Koszty emigracji pokrywali
Żydzi
indywidualni lub
żydowskie
organizacje polityczne.Zamożni
Żydzi
byli zobowiązani opłacić koszty
emigracji tych, którzy nie dysponowali wystarczającymi
środkami
finansowymi, pozwalało to uniknąć pozostania proletariatu
żydowskiego
na
terenie Niemiec.
___________________________________________________________________________________________________________________
-5-
Były to
ściśle
ustalone kwoty, liczone nie tylko w markach niemieckich, ale również w walutach obcych.
Żydowskie
instytucje
finansowe za granicą przesyłały tym w kraju odpowiednie dewizy i tak do 30.10.1941 wpłynęło jako dar z zagranicy łącznie ok.
9.500.000 dolarów. W ten sposób zahamowano odpływ walut obcych z Rzeszy.
Tymczasem Reichsführer SS i szef policji niemieckiej zakazał emigracji
Żydów
ze względu na niebezpieczeństwo emigracji wojennej
oraz ze względu na możliwości państw wschodnich.
III.
Po uprzedniej akceptacji przez führera zastąpiono obecnie emigrację ewakuacją
Żydów
na Wschód, stanowiącą dalszą możliwośċ
rozwiązania problemu.
Akcję tę należy jednakże uważaċ jedynie za tymczasową chociaż w trakcie jej realizacji gromadzi się owo praktyczne doświadczenie,
które ma ogromne znaczenie w związku ze zbliżającym się ostatecznym rozwiązaniem kwestii
żydowskiej.
W przebiegu realizacji ostatecznego rozwiązania europejskiej kwestii
żydowskiej
zostanie wziętych pod uwagę 11 milionów
Żydów,
która to liczba rozdziela się następująco na poszczególne kraje:
_____________________________________________________________________________________________________
-6-
Kraj
A. Rzesza
Marchia Wschodnia
Terytoria wschodnie
Generalna Gubernia
Białystok
Protektorat Czechy i Morawy
Estonia
- wolna od
Żydów
-
Łotwa
Litwa
Belgia
Dania
Francja
/ okupowane terytoria
/ nieokupowane terytoria
Grecja
Holandia
Norwegia
B. Bułgaria
Anglia
Finlandia
Irlandia
Włochy z Sardynią wł.
Albania
Kroacja
Portugalia
Rumunia z Besarabią wł.
Szwecja
Szwajcaria
Serbia
Słowacja
Hiszpania
Turcja (częśċ europejska)
Węgry
ZSRR
Ukraina
Białoruś (z wyłącz.
Białegostoku)
Liczba
131.800
43.700
420.000
2.284.000
400.000
74.200
3.500
34.000
43.000
5.600
165.000
700.000
69.600
160.800
1.300
48.000
330.000
2.300
4.000
58.000
200
40.000
3.000
342.000
8.000
18.000
10.000
88.000
6.000
55.500
742.800
5.000.000
2.994.684
446.484
Razem
ponad
11.000.000
_____________________________________________________________________________________________________
- 7-
Przedstawione dane o ilości
Żydów
w poszczególnych krajach odnoszą się do
Żydów
wierzących. Trudno było stwierdzić w
inny sposób, kto był
Żydem,
a kto nie, szczególnie na Węgrzech i w Rumunii, gdzie za określoną sumę można było kupić fałszywe
dokumenty.
Znaczny jest wpływ
Żydów
na terenie ZSRR, w części europejskiej szacunkowo mieszka ok. 5 milionów, w azjatyckiej ok. 1,4 miliona.
Żydzi
zamieszkujący należącą do Europy część ZSRR procentowo należeli do następujących grup zawodowych:
Rolnicy
Robotnicy
Zatrudnieni w handlu
Urzędnicy
Wykonujący zawody wolne
9.1%
14.8%
20.0%
23.4%
32.7%
W przebiegu realizacji ostatecznego rozwiązania kwestii
żydowskiej
należy użyċ
Żydów
do pracy na Wschodzie pod odpowiednim
kierownictwem i w odpowiedni sposób. Ujęci w duże kolumny robocze z uwzględnieniem separacji obu plci, zostaną zdolni do pracy
Żydzi
skierowani na te terytoria w celu budowy dróg; przez naturalną eliminację odpadnie przy tym oczywiście duża ich częśċ.
_________________________________________________________________________________________________________________
-8-
Pozostałych należy poddaċ odpowiedniemu traktowaniu, gdyż będzie to bezsprzecznie najbardziej odporna częśċ, wyselekcjonowana
na naturalnej drodze; w razie uwolnienia należałoby ją uważaċ za zalążek nowej
żydowskiej
odbudowy (czego nas uczy historia).
W trakcie praktycznej realizacji ostatecznego rozwiązania Europa zostanie przeczesana z Zachodu na Wschód. Przede wszystkim
należy dokonaċ tego na terytoriach Rzeszy z protektoratem Czechy i Morawy włącznie - chociażby ze względu na kwestię mieszkaniową i
inne konieczności społeczno-polityczne.
Ewakuowani
Żydzi
będą stopniowo umieszczani w tzw. gettach przejściowych, skąd w dalszym ciągu przetransportuje się ich na
Wschód.
Ważnym założeniem przy przeprowadzaniu ewakuacji w ogóle jest - według dalszych słów Obergruppenführera SS Heydricha -
dokładne określenie wchodzącego w grę kręgu osób.
Żydzi
w wieku ponad 65 lat nie mają byċ ewakuowani, lecz przetransportowani do getta dla starców, na które przewidziany jest
Terezin.
Obok tych roczników - a w Rzeszy i w Marchii Wschodniej około 30% z pośród 280.000
Żydów
zamieszkałych tam w dniu 31.X.1941
r. liczy ponad 65 lat - zostaną umieszczeni w
żydowskich
gettach dla starców ciężko poszkodowani
żydowscy
inwalidzi wojenni oraz
Żydzi
odznaczeni orderami wojennymi (Krzyż
Żelazny
I. kl.).
_________________________________________________________________________________________________________________
-9-
Tego rodzaju należyte rozwiązanie pozwoli uniknąċ za jednym zamachem licznych interwencji.
Rozpoczęcie poszczególnych akcji ewakuacyjnych będzie w dużym stopniu uzależnione od rozwoju sytuacji wojennej. Co się tyczy
rozpracowania sprawy osteczanego rozwiązania kwestii
żydowskiej
na okupowanych przez nas i znajdujących się w naszej strefie wpływów
terytoriach europejskich wysunięto propozycję, aby stosowni fachowcy Ministerstwa Spraw Zagranicznych odbyli naradę z
odpowiedzialnym referentem Policji Bezpieczenstwa i SD.
Słowacja i Kroacja nie stanowią w tym względzie większego problemu, ponieważ główne kwestie dotyczące ewakuacji zostały tam
wyjaśnione. Również w Rumunii jest pełnomocnik odpowiedzialny za ewakuację
Żydów.
Konieczne jest w najbliższym czasie obsadzenie
stanowiska referenta do kwestii
żydowskiej
przy rządzie węgierskim. Aby rozwiązać tę kwestię we Włoszech Obergruppenführer
H e y d r i c h uważa za wskazaną współpracę szefów policji odpowiedzialnych za ewakuację.
We Francji, zarówno w części okupowanej jak i nie okupowanej, nie przewiduje się większych komplikacji w przeprowadzeniu akcji
ewakuacyjnej.
Podsekretarz stanu L u t h e r uważa,
że
w krajach północnych mogą wyniknąć utrudnienia w akcji ewakuacyjnej, dlatego zaleca
tymczasowe opóźnienie jej.
_________________________________________________________________________________________________________________
- 10 -
W grę wchodzi relatywnie niewielka liczba
Żydów,
więc opóźnienie to na pewno nie spowoduje wiąkszych problemów.
Urząd do Spraw Emigracji w Europie południowo-wschodniej i zachodniej nie przewiduje trudności w akcji ewakuacyjnej.
Gruppenführer SS H o f m a n n zamierza wydelegować na Węgry referenta z ramienia Urzędu do Spraw Rasowych i
Wysiedleńczych, którego zadaniem będzie ogólne zapoznanie się z sytuacją. Referent ten będzie oficjalnie tymczasowo zajmował
stanowisko pomocnika przy Attache’ policji.
IV.
Rozwiązanie kwestii
żydowskiej
oparte będzie na Ustawach Norymberskich, przy czym istotnym punktem jest ostateczne
rozstrzygnięcie problemu mieszańców i małżeństw mieszanych.
Szef Policji Bezpieczeństwa i SD powołując się na pismo dyrektora ministerialnego Kancelarii Rzeszy wyjaśnia następujące punkty:
1) Mieszańcy pierwszego stopnia
W rozstrzyganiu kwestii
żydowskiej
mieszańcy pierwszego stopnia traktowani są jak
Żydzi.
_____________________________________________________________________________________________________
- 11 -
Wyjątek stanowią:
a)Mieszańcy pierwszego stopnia pozostający w związku małżeńskim z przedstawicielem rasy aryjskiej i mający w tym
związku dzieci (mieszańcy drugiego stopnia).Mieszańcy drugiego stopnia traktowani są jak członkowie rasy aryjskiej.
MieMieszańcy pierwszego stopnia, którzy przez wyższe instancje partii i państwa z określonych względów zaliczani
b)
zalicsą do wyjątków. Przy czym każdy taki przypadek zostanie ponownie wnikliwie przeanalizowany i nie
jest wyklczone,
że
zapadnie nowa decyzja ( nie koniecznie na korzyść mieszańca)
Warunkiem zaliczenia do grupy wyjątków są zasługi danego mieszańca (nie zasługi rodziców bądź małżonka krwi aryjskiej).
Każdy mieszaniec pierwszego stopnia wykluczony z akcji ewakuacyjnej poddany zostanie sterylizacji. Ma to na celu przeciwdziałanie
narodzinom nowych pokoleń mieszańców i ostateczne oczyszczenie z nich narodu niemieckiego. Poddanie się sterylizacji jest dobrowolne, ale
jest ono warunkiem pozostania na terenie Rzeszy Niemieckiej.
Wysterylizowany „mieszaniec” jest następnie zwolniony z wszelkich ustaleń, którym dotychczas podlegał.
2) Mieszańcy drugiego stopnia
Mieszańcy drugiego stopnia traktowani są w zasadzie jak członkowie rasy aryjskiej. Jedynie w następujących przypadkach zaliczani są
do rasy
żydowskiej:
__________________________________________________________________________________________________________________
- 12 -
a) gdy pochodzą z rodzin, gdzie zarówno ojciec jak i matka są mieszańcami,
b) gdy ich charakterystyczny wygląd zewnętrzny wyraźnie wskazuje na to,
że
dany mieszaniec drugiego stopnia jest
Żydem,
c) gdy szczególnie negatywna opinia władz policyjnych i politycznych daje dowód na to,
że
mieszaniec drugiego stopnia
przez swój stan emocjonalny i zachowanie zalicza się do
Żydów.
Nie dopuszcza sią wyjątków od wyżej wymienionych przypadków, nawet gdy mieszaniec drugiego stopnia wstąpił w związek
małżeński z członkiem rasy aryjskiej.
3) Małżeństwa między
Żydami
i przedstawicielami rasy aryjskiej.
Należy wnikliwie przeanalizować każdy przypadek i rozważyć, czy
żydowski
małżonek/małżonka ma zostać objęty(a) akcją
ewakuacyjną bądź czy przez wzgląd na skutki takiej decyzji dla krewnych niemieckiej krwi mieszańca powinien on zostać skierowany do
getta.
4) Małżeństwa między mieszańcami pierwszego stopnia i przedstawicielami rasy aryjskiej.
a) bezdzietne
W przypadku małżeństw bezdzietnych mieszaniec pierwszego stopnia objęty jest akcją ewakuacyjną lub skierowany do getta (podobne
postępowanie w przypadku małżeństw
Żydów
z przedstawicielami rasy aryjskiej; patrz p.3)
__________________________________________________________________________________________________________________
- 13 -
b) małżeństwa z dziećmi
Dzieci pochodzące z tych małżeństw są mieszańcami drugiego stopnia. Jeśli dzieci te uznane są za
Żydów,
podlegają ewakuacji
wraz z mieszańcem pierwszego stopnia bądź zostają skierowane do getta. W przypadku, gdy dzieci te są uznane za pełnych Niemców, nie są
objęte ewakuacją i zostają oddzielone do mieszańca pierwszego stopnia.
55) Małżeństwa pomiędzy dwoma mieszańcami pierwszego stopnia lub mieszańcem pierwszego stopnia i
Żydem.
Małżeństwa te, wraz z dziećmi, traktowane są jak
Żydzi,
dlatego objęte są akcją ewakuacyjną bądź skierowane do getta
6) Małżeństwa pomiędzy mieszańcem pierwszego stopnia i mieszańcem drugiego stopnia.
Małżonkowie bez względu na to, czy posiadają dzieci czy nie, objęci są ewakuacją lub skierowani do getta. Dzieci pochodzące z tych
małżeństw zgodnie z zasadami rozróżniania ras uznane są za
Żydów.
Wykazują zdecydowanie więcej cech rasy
żydowskiej
niż mieszańcy
drugiego stopnia.
Gruppenführer SS H o f m a n n jest zdania,
że
sterylizacja jest doskonałym rozwiązaniem na szeroką skalę. Tym bardziej,
że
mieszaniec stojąc przed wyborem
__________________________________________________________________________________________________________________
Zgłoś jeśli naruszono regulamin