Temat kompleksowy: Sekrety wody.
Temat dnia: Czy człowiek może żyć bez wody ?
Grupa: Dzieci 5- letnich
Rodzaje aktywności: słowna, muzyczna, plastyczna, ruchowa
Przygotowała i przeprowadziła: Małgorzata Sumińska
Ogólne zadania edukacyjne:
- rozwijanie zainteresowania przyrodą;
- uświadamianie znaczenia wody w przyrodzie;
- kształcenie umiejętności formułowania wniosków;
- rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się;
- wdrażanie do słuchania;
- bogacenie słownictwa dzieci;
- kształcenie słuchu i poczucia rytmu;
- wyrabianie nawyku oszczędzania wody.
Oczekiwane efekty aktywności dziecka.
Dziecko:
- rozumie znaczenie wody w przyrodzie;
- rozumie potrzebę oszczędzania wody;
- potrafi zawrzeć myśl w obrębie zadania;
- wie, na czym polega filtrowanie wody;
- potrafi wykonać prosty filtr do wody;
- potrafi formułować wnioski na podstawie obserwacji;
- potrafi zaśpiewać piosenkę;
- wie, skąd się bierze woda w kranie;
- wie, jakiej wody nie należy pić.
Środki dydaktyczne:
S.Elbanowska, J. Kosmalowa "Tajemnice wody", bibuła suszka, lignina, żwir (drobne kamyczki), czysty piasek, węgiel drzewny, 3 lejki, naczynia szklane (3 słoiki, 3 szklanki), filtr do wody, plansza "Filtry i sieć wodociągowa", kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki "Płyną chmurki", "lizaki" ze znakiem "P" - prawda, "F" - fałsz, woda mineralna, sok, kubki jednorazowe.
1. Do czego potrzebna jest człowiekowi woda ?
dzieci przedstawiają scenki pantomimiczne obrazujące czynności wykonywane z użyciem wody: mycie się, picie, pranie, sprzątanie, gotowanie, pojenie zwierząt, podlewanie roślin, jazda na łyżwach, pływanie, wędkowanie
odgadywanie i nazywanie powyższych czynności
2. Czy człowiek może żyć bez wody ?
nauczyciel czyta opowiadanie pt. "Komunikat"
dzieci odpowiadają na pytania związane z treścią opowiadania
uświadomienie dzieciom, że bez wody nie da się żyć
3. Nauka piosenki pt.: "Płyną chmurki".
wysłuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela
omówienie treści piosenki
określenie nastroju piosenki
nauka piosenki
wspólne śpiewanie i ilustrowanie ruchem treści piosenki
4. Skąd się bierze woda w kranie ?
rozmowa przy ilustracji "Skąd się bierze woda w kranie"
uświadomienie uczniom konieczności filtrowania wody
pokaz schematu "Filtry i sieć wodociągowa"
prezentacja filtra do wody
6. Wykonanie prostych filtrów do wody i przefiltrowanie wody zmieszanej z gliną.
wykonanie doświadczeń w grupach
porównanie czystości wody w poszczególnych grupach,
wyciągnięcie wniosków.
7. Quiz ("prawda czy fałsz") dotyczący tematu (ciekawostki o wodzie).
GRUPA 1
Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z myciem, praniem, sprzątaniem, gotowaniem.
GRUPA 2
Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z podlewaniem roślin, pojeniem zwierząt.
GRUPA 3
Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z pływaniem, ślizganiem się, wędkowaniem.
DOŚWIADCZENIE 1
Bibułę złożyć na cztery części i umieścić w lejku. Lejek włożyć do słoika.
W szklance zmieszać wodę z gliną. Powoli wlewać płyn do lejka.
W lejku należy umieścić warstwę ligniny i wsypać kawałki węgla drzewnego.
Wlewać do lejka wodę zmieszaną z gliną.
DOŚWIADCZENIE 2
W lejku należy umieścić warstwy ligniny, żwiru, piasku. Wlewać wodę zmieszaną z gliną.
9. Ocena pracy dzieci na zajęciach. Picie wody mineralnej z sokiem.
gogo121