Sekrety wody.doc

(1284 KB) Pobierz
Temat kompleksowy: Sekrety wody



Temat kompleksowy: Sekrety wody.

Temat dnia: Czy człowiek może żyć bez wody ?

 

Grupa: Dzieci 5- letnich

 

Rodzaje aktywności: słowna, muzyczna, plastyczna, ruchowa

Przygotowała i przeprowadziła: Małgorzata Sumińska

 

 

Ogólne zadania edukacyjne:

   - rozwijanie zainteresowania przyrodą;

   - uświadamianie znaczenia wody w przyrodzie;

   - kształcenie umiejętności formułowania wniosków;

   - rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się;

   - wdrażanie do słuchania;

   - bogacenie słownictwa dzieci;

   - kształcenie słuchu i poczucia rytmu;

   - wyrabianie nawyku oszczędzania wody.

  

Oczekiwane efekty aktywności dziecka.

   Dziecko:

   - rozumie znaczenie wody w przyrodzie;

   - rozumie potrzebę oszczędzania wody;

   - potrafi zawrzeć myśl w obrębie zadania;

   - wie, na czym polega filtrowanie wody;

   - potrafi wykonać prosty filtr do wody;

   - potrafi formułować wnioski na podstawie obserwacji;

   - potrafi zaśpiewać piosenkę;

   - wie, skąd się bierze woda w kranie;

   - wie, jakiej wody nie należy pić.

Środki dydaktyczne:

S.Elbanowska, J. Kosmalowa "Tajemnice wody", bibuła suszka, lignina, żwir (drobne kamyczki), czysty piasek, węgiel drzewny, 3 lejki, naczynia szklane (3 słoiki, 3 szklanki), filtr do wody, plansza "Filtry i sieć wodociągowa", kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki "Płyną chmurki", "lizaki" ze znakiem "P" - prawda, "F" - fałsz, woda mineralna, sok, kubki jednorazowe.

1. Do czego potrzebna jest człowiekowi woda ?

              dzieci przedstawiają scenki pantomimiczne obrazujące czynności wykonywane z użyciem wody: mycie się, picie, pranie, sprzątanie, gotowanie, pojenie zwierząt, podlewanie roślin, jazda na łyżwach, pływanie, wędkowanie

              odgadywanie i nazywanie powyższych czynności

 

2. Czy człowiek może żyć bez wody ?

              nauczyciel czyta opowiadanie pt. "Komunikat"

              dzieci odpowiadają na pytania związane z treścią opowiadania

              uświadomienie dzieciom, że bez wody nie da się żyć

 

3. Nauka piosenki pt.: "Płyną chmurki".

              wysłuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela

              omówienie treści piosenki

              określenie nastroju piosenki

              nauka piosenki

              wspólne śpiewanie i ilustrowanie ruchem treści piosenki

 

4. Skąd się bierze woda w kranie ?

              rozmowa przy ilustracji "Skąd się bierze woda w kranie"

              uświadomienie uczniom konieczności filtrowania wody

              pokaz schematu "Filtry i sieć wodociągowa"

              prezentacja filtra do wody

6. Wykonanie prostych filtrów do wody i przefiltrowanie wody zmieszanej z gliną.

              wykonanie doświadczeń w grupach

              porównanie czystości wody w poszczególnych grupach,

              wyciągnięcie wniosków.

 

7. Quiz ("prawda czy fałsz") dotyczący tematu (ciekawostki o wodzie).

 

ZADANIE NR 1

 

GRUPA 1

Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z myciem, praniem, sprzątaniem, gotowaniem.

GRUPA 2

Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z podlewaniem roślin, pojeniem zwierząt.

GRUPA 3

Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z pływaniem, ślizganiem się, wędkowaniem.

 

ZADANIE NR 2

DOŚWIADCZENIE 1

Bibułę złożyć na cztery części i umieścić w lejku. Lejek włożyć do słoika.

W szklance zmieszać wodę z gliną. Powoli wlewać płyn do lejka.

 

DOŚWIADCZENIE 1

W lejku należy umieścić warstwę ligniny i wsypać kawałki węgla drzewnego.

Wlewać do lejka wodę zmieszaną z gliną.

DOŚWIADCZENIE 2

W lejku należy umieścić warstwy ligniny, żwiru, piasku. Wlewać wodę zmieszaną z gliną.

 

9. Ocena pracy dzieci na zajęciach. Picie wody mineralnej z sokiem.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin