Autyzm-dzieciecy bobkowicz cała książka.pdf

(1564 KB) Pobierz
Lucyna Bobkowicz-Lewartowska
Autyzm dziecięcy
zagadnienia diagnozy i terapii
Kraków 2014
Spis treści
Wstęp
1. Wprowadzenie
2. Epidemiologia autyzmu
2.1. Częstość występowania zaburzeń autystycznych
2.2. Status socjoekonomiczny rodziców dzieci autystycznych
2.3. Badania longitudinalne nad autyzmem
3. Koncepcje dotyczące przyczyn autyzmu
3.1. Koncepcje psychoanalityczne
3.1.1. Autyzm jako zaburzenie procesu separacji-
indywidualizacji
3.1.2. Współczesne teorie autyzmu w nurcie
psychoanalitycznym
3.1.3. Ewolucja poglądów na temat roli rodziców w genezie
autyzmu wczesnodziecięcego
3.2. Autyzm w koncepcjach etologicznych
3.2.1. Biologiczne mechanizmy tworzenia się przywiązania.
Teoria Bowlby’ego
3.2.2. Koncepcja N. Tinbergena
3.2.3. Teoria przywiązania a poznawcze modele rozwoju
3.3. Biologiczne przyczyny zaburzeń autystycznych
3.3.1. Poszukiwanie deficytu biologicznego w autyzmie
a zasada ekwifinalności i multifinalności w neurorozwoju
3.3.2. Zaburzenia neurologiczne, neurochemiczne,
neuroanatomiczne i genetyczne obserwowane w autyzmie
3.3.3. Autyzm jako zaburzenie procesów integracji
sensorycznej
4. Charakterystyka osób z autyzmem
4.1. Funkcjonowanie społeczne osób autystycznych
4.2. Komunikacja osób autystycznych
4.2.1. Charakterystyczne cechy mowy dzieci autystycznych
4.2.2. Komunikacja niewerbalna w autyzmie
4.3. Rozwój poznawczy
4.3.1. Specyficzny deficyt poznawczy w autyzmie – koncepcja
S. Barona-Cohena
4.3.2. Ogólny poziom rozwoju psychoruchowego. Stabilność
funkcjonowania poznawczego w autyzmie
4.3.3. Stopień autyzmu a poziom rozwoju psychoruchowego
4.3.4. Stopień autyzmu a profil rozwoju psychoruchowego
4.3.5. Stopieñ autyzmu a poziom i profil rozwoju
psychoruchowego w przebiegu procesu terapeutycznego.
Badania własne
5. Wybrane formy terapii osób autystycznych
5.2. Terapia „Holding”
5.3. Terapia zaburzeń sensorycznych w autyzmie
wczesnodziecięcym
5.3.1. Ogólne zasady terapii sensorycznej
5.3.2. Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych
5.3.3. Autoterapia dziecka autystycznego
5.4. Zmodyfikowana forma metody dobrego startu
5.5. Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
5.6. Terapia behawioralna
5.6.1. Założenia teoretyczne
5.6.2. Ocena behawioralna
5.6.3. Cele i techniki terapii behawioralnej
5.7. Model TEACCH jako program kompleksowej pomocy
osobom autystycznym
5.7.1. Koncepcje i zasady terapeutyczne leżące u podstaw
TEACCH
5.7.2. Formy świadczonych usług w ramach modelu TEACCH
Aneks
A. Diagnoza w autyzmie dziecięcym
A.1. Model postępowania diagnostycznego
A.2. Wybrane metody diagnostyczne
A.2.1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10
A.2.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV
A.2.3. Diagnostyczna Lista Kontrolna (E-2) B. Rimlanda
A.2.4. Kwestionariusz Autyzmu w Okresie Poniemowlęcym (CHAT) S. Barona-
Cohena, J. Allen, C. Gillberga
A.2.5. CARS – Childhood Autism Rating Scale (Skala Oceny Autyzmu
Dziecięcego) E. Schoplera, R. Reichlera, B. Renner
A.2.6. PEP-R – Psychoeducational Profile Revised (Profil Psychoedukacyjny) E.
Schoplera, R. Reichlera, A. Bashford
A.2.7. Southern California Sensory Integration Tests J. Ayres
A.2.8. Obserwacja kliniczna ukierunkowana na diagnozowanie zaburzeń
sensorycznych
Bibliografia
Strona redakcyjna
Zgłoś jeśli naruszono regulamin