estrada_i_studio_03-2011_lite.pdf

(17957 KB) Pobierz
DVD
wewnÈtrz
magazynu
KOMPLETNE STUDIO PC i MAC W WERSJI FREEWARE
Robert Plant
– Band of Joy
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 3/2011 (174)
cena 16,50 zï (w tym 5% VAT)
Nagranie płyty od kulis
1,5 GB
24-
SAMPLI
NA DVD
PERFEKCYJNE
BITOWYCH
{
WARSTWY, KOMPRESJA
KOREKCJA, EMULACJA
Twój bas zabrzmi tak, jak
w profesjonalnych nagraniach
Nowe produkty,
które wkrótce
poka si
na rynku
PASIMITO
WOJCIECH
ZIELI SKI
WYCISZANIE
Prosta edycja jako
kreatywne narz dzie
NOVATION
ULTRANOVA
Duch Supernovej
w nowym wcieleniu
TESTY
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
ZARABIAJ
na YouTube
Nakład 12.000 egz.
MixVibes
U-Mix Control
|
Roland
RD-700NX
|
Shure
KSM353
Mijuma Mijusic
Dyktando Rytmiczne
|
Novation
Ultranova
E-mu
Pipeline
|
iZotope
RX 2
|
Isover
Climaver
|
Vintech
273
{
UK GARAGE
BASU
BRZMIENIE
klawiatura sterująca
z dokiem na iPhone lub iPod Touch
monitory bliskiego pola
i interfejs audio USB w jednym
pady Akai MPC
funkcja MPC Note Repeat
arpeggiator
tryb pracy jako master/slave
.....tych funkcji
na pewno nie znajdziesz
w innych klawiaturach
sterujących
www.audiostacja.pl
WSTĘP
P
P
odczas niedzielnego spaceru wstąpiłem do sklepu z płytami. Mając w głowie nazwiska ulubionych wykonaw-
ców i nazwy wytwórni/wydawców rozpocząłem łowy. Ku swojemu rozczarowaniu odkryłem, że powierzchnia
zajmowana przez regały jest jakby mniejsza, niż kiedy byłem tu ostatnio, a podział ze względu na gatunki mniej
ostry – gdzie podziała się połowa etykiet? Nie tracąc czasu skierowałem kroki do punktu informacyjnego, jednak kolejka
okazała się dość długa, bo takich malkontentów jak ja było kilku. Po odnalezieniu wolnego stanowiska ze słuchawkami
wytropiłem wreszcie w systemie poszukiwane płyty, lecz okazało się, że żadnej z nich już nie ma: nakład został wyczer-
pany, a szanse na wznowienie... Sprzedawca uśmiechnął się tylko znacząco. Wygląda na to, że utrzymywanie ogromnego
asortymentu już dawno przestało się opłacać, a sklepy płytowe przypominają stoiska z upominkami – znajdziemy tu
modne i powszechnie lubiane kompilacje, a za drobną opłatą nośnik zostanie zapakowany w błyszczący papier – i prezent
gotowy! Gorzej tylko, jak przemówi przez człowieka egoizm i zechce obdarować siebie, bo to już może nie być takie proste.
Wieczorem przypomniałem sobie, że przecież dużej części ulubionych nagrań mogę posłuchać, a czasem i obejrzeć
wykonanie lub teledysk w serwisie YouTube – w kapciach, na kanapie, przed telewizorem. To znacznie prostsze niż
przeszukiwanie sterty nieuporządkowanego zbioru płyt, które już dawno przestały mieścić się w dedykowanym stojaku.
O ile jednak z przyjemnością oddałem się oglądaniu archiwalnych wykonań jazzowych,
o tyle słuchanie muzyki mechanicznej w zaniżonej jakości nie sprawiło mi satysfakcji.
Kolejne dwie godziny upłynęły mi na przeglądaniu i odsłuchiwaniu fragmentów nagrań
na popularnym serwisie internetowym, zajmującym się dystrybucją muzyki w formatach
cyfrowych. Czy trzy dolary za nieskompresowany plik dźwiękowy z najnowszym hitem
to dużo? Może i tak, ale radość (euforia!) z jego odsłuchu w dobrej jakości – bezcenna.
Dodatkowo wszystko to bez wychodzenia z domu, a wydatek odsunięty w czasie – jedyne,
z czym trzeba się później jakoś zmierzyć, to kwota na wyciągu z karty kredytowej, na
koniec cyklu rozliczeniowego.
I choć wytwórnie i agencje, w takiej czy innej formie, zapewne nadal będą istniały i robi-
ły swoje – tj. wyszukiwały utalentowanych artystów, promowały i sprzedawały owoce ich
pracy – przyszłość płyty CD zdaje się być przesądzona i nie uratuje jej nawet pachnąca watą
cukrową okładka najnowszej płyty Kate Perry. Artystka sama podkreśla, że to może być
Maciej Polañski
jej ostatni album wydany na fizycznym nośniku. Już w kwietniu do Bostonu zjechać mają
redaktor prowadzÈcy
ci, którzy potrafią przewidzieć przyszłość: podczas konferencji, której gospodarzem jest
Rethink Music, jury powołane przez Berklee College of Music wyłoni zwycięzcę w konkursie na najlepszy nowy model
biznesowy dla przemysłu muzycznego. Zadanie nie jest łatwe, więc i nagroda pieniężna jest wysoka – dokładnie 50.000
dolarów!
Wszystko wskazuje na to, że zmiany będą miały charakter ewolucyjny. Ryzykowne i niekiedy czasochłonne poszuki-
wania niskiej jakości plików MP3 poprzez sieci peer-to-peer przestają się „opłacać” w konfrontacji z wygodą oferowaną
przez legalnie funkcjonujące serwisy, zwłaszcza biorąc pod uwagę ciągle spadające ceny. Sukces Muzodajni, między-
narodowa sława Beatportu i innych portali przełamujących monopol iTunes zdają się wskazywać kierunek rozwoju
systemów dystrybucji nagrań. Od jakiegoś czasu dynamicznie rozwija się model subskrypcji, czego potwierdzenie można
znaleźć również w ofertach abonamentowych rodzimych usługodawców, w ramach których nagrania w formacie MP3
można kupować już za kilka groszy. Wobec dynamicznego rozwoju urządzeń mobilnych maleje znaczenie fizycznego
nośnika, a rośnie szybkiego dostępu do usług. Czy kolejne pokolenia będą znały tylko taki przemysł płytowy, w którym
powstają płyty stolarskie, pilśniowe czy wiórowe?
Jedno jest pewne – nigdy dotąd nie można było tak łatwo dotrzeć do nagrań z całego świata, ale też nigdy rynek nie był
tak konkurencyjny jak dzisiaj. Paradoksalnie, obecnie łatwiej jest sprzedać dobry singiel niż przeciętną płytę, więc rada
i
może być tylko jedna – najlepiej skupić się na tworzeniu hitów, czego wszystkim serdecznie życzę!
EiS
Nasza okładka
Uzyskanie bogatego w alikwoty brzmienia gitary basowej jest zdecydowanie bardziej pracochłonne, niż może się to
wydawać początkującym realizatorom. Używane są tutaj takie techniki jak układanie dźwięków w warstwach, korekcja,
kompresja i szereg innych zabiegów, o których piszemy w artykule głównym tego numeru
EiS.
fot. Jesse Wild/Future Publishing Ltd.
Estrada i Studio • marzec 2011
3
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
74
Perfekcyjne brzmienie basu
Uzyskanie bogatego w alikwoty brzmienia gitary
basowej jest zdecydowanie bardziej pracochïon-
ne, ni mo e siÚ to wydawaÊ poczÈtkujÈcym
realizatorom
32
NAMM 2011
Take It To 11 – pod takim hasïem odbyïy siÚ
targi NAMM 2011. ObserwujÈc je mo na stwier-
dziÊ, e po kryzysie nie ma ju ladu, a opty-
mizm wystawców i zwiedzajÈcych byï wrÚcz
namacalny
92
Wyciszanie
SÈdzisz, e o wyciszaniu i zgïo nieniu sygnaïu
(fade out/fade in) wiesz ju wszystko i nic nie
jest CiÚ w stanie zaskoczyÊ? Okazuje siÚ jed-
nak, e ten banalny proces kryje w sobie wiele
tajemnic
ROZMOWY
68
Sekrety realizatorów
Mike Poole – Robert Plant,
Angel Dance
Przez ostatnie 25 lat Mike Poole staï siÚ dosyÊ
rozpoznawalnÈ osobisto ciÈ, pracujÈc z takimi
muzykami jak John Prine, Martina McBride czy
Patty Griffin
104
Struktura domowego studia
nagra
W piÈtej czÚ ci naszego cyklu zajmiemy siÚ
tematykÈ u ycia mikrofonów w okre lonych
sytuacjach nagraniowych i przyjrzymy siÚ bli ej
bardzo istotnej kwestii samodzielnego dokony-
wania rejestracji
82
Wojciech Zieli ski
Wojciech Zieliñski na swoim koncie ma niezli-
czone aran acje i kompozycje dla mietanki
polskich wykonawców muzyki rozrywkowej.
Rozmawiamy z nim o trudnej sztuce aran acji
i arkanach zapisu nutowego
TEMATY Z OKADKI:
Perfekcyjne brzmienie basu .......................... 74
NAMM Show 2011....................................... 32
Wyciszanie .................................................. 92
Novation Ultranova ....................................... 40
Wojciech Zieliñski......................................... 82
Pasimito....................................................... 98
RELACJE
30
Wspó praca YouTube i ZAiKSu
ZAiKS i YouTube ogïosiïy podpisanie umowy
licencyjnej, regulujÈcej kwestie zwiÈzane z wy-
korzystywaniem muzyki w materiaïach wideo
i teledyskach
98
Pasimito
Pasimito to zespóï grajÈcy muzykÚ improwi-
zowanÈ, czÚsto koncertujÈcy i biorÈcy udziaï
w wydarzeniach multimedialnych. Na przeïo-
mie 2009 i 2010 roku nagraï pïytÚ z tekstami
Rumiego – trzynastowiecznego poety i mistyka
82
104
98
68
4
Estrada i Studio • marzec 2011
TESTY
E-mu Pipeline ....................................................................
66
system transmisji bezprzewodowej
Isover Climaver..................................................................
52
kanaïy wentylacyjne
iZotope RX 2 ......................................................................
60
pakiet oprogramowania do naprawy d wiÚku
Mijuma Mijusic Dyktando Rytmiczne ...............................
54
program edukacyjny
60
Novation Ultranova ...........................................................
40
syntezator sprzÚtowy
Roland RD-700NX..............................................................
46
stage piano
Shure KSM353 ...................................................................
58
mikrofon wstÚgowy
MixVibes U-Mix Control.....................................................
56
kontroler MIDI dla did eja
Vintech Audio 273 .............................................................
50
dwukanaïowy przedwzmacniacz mikrofonowy
56
40
STA E RUBRYKI
3
Wst p
Czy kolejne pokolenia bÚdÈ znaïy tylko taki przemysï pïytowy, w którym
powstajÈ pïyty stolarskie, pil niowe czy wiórowe?
10
Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów oraz dystrybutorów sprzÚtu
i oprogramowania przeznaczonego na scenÚ i do studia
46
110
Przy lij nam swoje demo
112
Zaprenumeruj
EiS
Prenumerata
EiS
jest najtañszÈ i najprostszÈ formÈ zakupu naszego mie-
siÚcznika. Przy okazji mo na te otrzymaÊ prezent (patrz str. 8)
113
Rynek
EiS
Chcesz co kupiÊ, sprzedaÊ bÈd zamieniÊ? A mo e zaproponowaÊ swoje
usïugi lub daÊ pracÚ? To miejsce jest dla Ciebie!
122
Spis DVD
Spis zawarto ci pïyty DVD: sample, filmy, programy oraz materiaïy bÚdÈce
uzupeïnieniem artykuïów publikowanych w tym numerze
EiS
6
Estrada i Studio • marzec 2011
Zgłoś jeśli naruszono regulamin