TOMEK plansza.doc

(32 KB) Pobierz
Plansza-ania herzog

Mark Twain,  Przygody Tomka  Sawyera

 

Temat: Stereotypy, etykietki i tolerancja w powieści Marka Twaina pt. Przygody Tomka Sawyera.

 

Cele: uczniowie

·         uświadamiają sobie, że wygląd człowieka nie decyduje o jego postawie wobec ludzi

·         rozumieją, że ludzi należy oceniać po ich postawie i zachowaniu wobec innych

·         rozumieją, że w innych powinniśmy szukać tego, co w nich jest dobre, a nie tego, co złe

Metody:

·         praca w grupach

·         dyskusja

·         poszukujące (praca z tekstem)

·          

Środki dydaktyczne:

·         kartki papieru, flamastry

·         powieść pt. Przygody Tomka Sawyera

 

1. Tok lekcji: Ustalenie najważniejszych faktów dotyczących struktury powieści Twaina:

 

·         czas i miejsce akcji

·         sytuacja społeczeństwa amerykańskiego pod koniec XIX wieku

·         przekrój społeczny małego południowoamerykańskiego miasteczka – od bardzo biednych mieszkańców do zamożnych

·         wojna secesyjna była dążeniem do równości i wolności obywateli

·         w miasteczku St. Petersburg mieszkali różni ludzie: biedni, zamożni, biali, Murzyni, Indianie

·         każdy miał określone miejsce w społeczności (burmistrz, lekarz, nauczyciel, sędzia, uczniowie, złodzieje itd.)

 

 

2. Pytanie wprowadzające:

Czy jeżeli ktoś jest sędzią czy lekarzem, to oznacza, że jest uczciwy?

Krótka dyskusja

Nauczyciel wyjaśnia, że tematem lekcji będzie przyjrzenie się bohaterom powieści Twaina pod kontem stereotypów i uprzedzeń, jakie często nieświadomie mamy w stosunku do ludzi.

Zapisujemy temat lekcji: Stereotypy, etykietki i tolerancja w powieści Przygody Tomka Sawyera.

 

Do których bohaterów powieści możemy przykleić etykietki:

„grzeczny”, „niegrzeczny”, „z tego nie wyrośnie nic dobrego”? (praca w grupach, praca z tekstem – dobieranie odpowiednich cytatów).

Odpowiedzi:

 

a) Sid

. wygląd (czysty, schludnie ubrany)

. zachowanie na pokaz (nie kłamie, ładnie odnosi się do cioci, grzeczny)

. jaki był naprawdę (skarżył i donosił na Tomka, zazdrościł bratu, szpiegował)

b) Tomek

. wygląd (potargany, niechlujny, czasem brudny, często miał oberwany kołnierzyk)

zachowanie (zmyślał i kłamał, nie lubił się myć, podkradał cukier i jedzenie ze spiżarni, nie słuchał cioci)

co udowodnił i jaki był naprawdę (odważny, samodzielny, odporny psychicznie, niezależny, honorowy – opiekował się Becky w jaskini, „wziął” lanie za Becky w szkole, zeznawał przed sądem przeciwko Indianinowi Joe)

c) Huck

wygląd (raczej odrażający, niechlujny, brudny, podarte ubranie)

zachowanie (palił fajkę, „luzak”)

jaki był naprawdę (odnosił się do ludzi życzliwie, łagodny)

 

3. Dlaczego powinniśmy być tolerancyjni? Krótka rozmowa z uczniami.

 

Wnioski:

pozory mylą

każdy z nas jest inny

każdy chce móc wypowiadać własne zdanie i dlatego powinien akceptować wypowiedzi innych (o ile kogoś nie krzywdzą)

każdy ma prawo do wolności

 

Praca w domu:

Napisz wypracowanie pt.  Dlaczego powinniśmy być tolerancyjni? W wypracowaniu odwołaj się do przykładów z powieści Przygody Tomka Sawyera.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin