Klucz do zrozumienia NT.doc

(1609 KB) Pobierz

Thomas Sóding Christian Munch

klucz

do

zrozumienia

Nowego Testamentu

Przekład Franciszek Wycisk

Wydawnictwo WAM Kraków 2009


Tytuł oryginału KLEINE METHODENLEHRE ZUM NEUEN TESTAMENT

Thomas Sóding/Christian Miinch, Kleine Methodenlehre zum Neuen Testament

© Verlag Herder Freiburg im Breisgau 2005 © Wydawnictwo WAM, 2009

Redakcja dr Tomasz Gródecki

Korekta Grzegorz Korczyński

Projekt okładki i stron tytułowych Andrzej Sochacki

ISBN 978-83-7505-102-5

NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego, ks. Krzysztof Dyrek SJ, prowincjat. Kraków, 4 lipca 2008 r, l.dz. 167/08.

WYDAWNICTWO WAM

ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków

tel. 012 62 93 200 • faks 012 429 50 03

e-mail: wam@wydawnictwowam.pl

DZIAŁ HANDLOWY

tel. 012 62 93 254-256 • faks 012 430 32 10

e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ

http://WydawnictwoWAM.pl tel. 012 62 93 260 • faks 012 62 93 261

Drukarnia Wydawnictwa WAM ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków

wydawnictwowam.pl


Słowo wstępne


Nauka o metodach wprowadza do sztuki, jaką jest nowotestamentowa egzegeza. Nowy Testament stanowi wczesnochrześcijańską literaturę; jest on historycznym dokumentem pierwotnego Kościoła i drugą częścią Pisma Świętego. Zgodnie z takim rozumieniem jego tekstów i dzisiejszym poziomem świadomości problematy­ki, najważniejsze kroki w zakresie analizy tekstu zostaną przed­stawione i powiązane z zadaniami jego wykładni, a także z histo­rycznymi pracami nad Nowym Testamentem.

Sama koncepcja metod mieści się w tradycji egzegezy „historyczno-krytycznej", otwarta jest jednak na nowe metody, o ile służą dociekaniom nad historycznym sensem Pisma; jest wierna wy­kładni Biblii, dla której filologiczny Eros, historyczna nieprze­kupność i teologiczna odpowiedzialność nie stanowią przeci­wieństw, ale przedstawiają wewnętrzną jedność. Ekumeniczna więź między egzegeza katolicką i protestancką jest sama przez się zrozumiała; możliwości żydowsko-chrześcijańskiego dialogu dotyczącego jakże drażliwych treści Nowego Testamentu winny być intensywnie wykorzystane. Fairness wobec nie-biblijnych religii i różnych filozofii jest wymogiem pracy naukowej. Szcze­gólne znaczenie ma tu dialog z egzegeza starotestamentową. Czymś zasadniczym i decydującym jest poszukiwanie wyzwala­jącej prawdy Ewangelii, a prawda ta na tle Starego Testamentu może być odnaleziona w natchnionym poświadczeniu wydarze­nia Chrystusa przez Nowy Testament.

Zwięzła nauka o metodach w Nowym Testamencie Kleine Methodenlehre zum Neuen Testament) jest oparta na większym dziele: Methodenbuch zum Neuen Testament z roku 1998. Jego pełny tytuł: Wege der Schńftenauslegung (Drogi objaśniania


Słowo wstępne



Pisma Świętego) zaznacza, że zasadnicze problemy hermeneutyczne związane ze zrozumieniem Pisma Świętego i jego komen­towaniem zajmują w nim o wiele więcej miejsca. By zaspokoić zapotrzebowanie na podręcznik dla studium uniwersyteckiego, przedstawiamy w tej chwili bardzo zwarte dzieło: Zwięzła nauka o metodach w Nowym Testamencie, które koncentruje się na ana­lizie tekstu. Odnośne paragrafy dzieła o metodach z roku 1998 stanowią w tym ostatnim podstawę, jednakże - uwzględniając stan współczesnej dyskusji - zostały one gruntownie przepracowane. Jeżeli ten podręcznik przyczyni się do tego, że radość z czyta­nia Nowego Testamentu będzie jeszcze większa, a koncentracja na jego historycznym i teologicznym znaczeniu zostanie wzmo­żona, jego cel został osiągnięty.

Wuppertal, w lipcu 2005 roku

Thomas Sóding Christian Munch


Wprowadzenie

1. Sztuka egzegezy

Egzegeza Nowego Testamentu jest sztuką. Tej sztuki można się nauczyć. Nauczymy się jej tylko wówczas, gdy będziemy świa­domi tego, że nigdy jej w pełni nie opanujemy, i że sensu i zna­czenia nowotestamentowych tekstów nie sposób do końca zgłę­bić przy pomocy żadnej, choćby największej sztuki wyjaśniania. Ale bez bardzo dokładnego zapoznania się z technikami egzegetycznymi i bez ich ustawicznego wypróbowywania w praktyce, jedynie z trudem zdobędziemy pojęcie o wielkim bogactwie zna­czeniowym Nowego Testamentu oraz o konieczności podjęcia w danym czasie nowych starań o rzeczową i współczesną egzegezę tekstów.

1.1. Uczyć się czytania

To sztuka czytania jest tym, czego w ramach egzegezy Nowego Testamentu warto się nauczyć. Mamy na uwadze czytanie, które chce zrozumieć sens tekstów: ich tło, ich założenia, zawartość i ich działanie. Zgubne byłoby założenie, że nowotestamentowi auto­rzy musieli tak samo, jak my sami - ludzie dzisiejsi - mówić, pi­sać, myśleć i czuć. Nowy Testament powstał przed niespełna dwo­ma tysiącami lat. Pod każdym względem nosi na sobie ślady czasu swego powstania. Wielkiego czasowego i kulturowego dystansu między czasami Nowego Testamentu a współczesnością nie da się po prostu przeskoczyć. Trzeba go potraktować poważnie, on musi znaleźć odbicie i być rozpracowany, aby mogło dojść z pi-


Wprowadzenie




smarni prachrześcijańskimi do dialogu, w którym rzeczywiście będą one miały szansę zabrać głos w tej sprawie, w której mają coś do powiedzenia. Z tego powodu czytanie Nowego Testamen­tu jest sztuką.

Największe niebezpieczeństwo wypływa z pozornych oczywi­stości: gdy za szybko uwierzyliśmy, żeśmy zrozumieli sens jakie­goś tekstu, poznali jego profil, wyjaśnili jego historyczną substan­cję; gdy za mało krytycznie podeszliśmy do tradycyjnych inter­pretacji albo zupełnie nowych hipotez uważając je za poprawne i prawdziwe; gdy zbyt powierzchownie studiujemy dany tekst; gdy czytając tekst za mało idziemy w głąb.

Udany komentarz jest zawsze sprawą pewnej intuicji czy olśnie­nia; nagle spada, jak spadają łuski z oczu, a tekst jawi się w zu­pełnie nowym świetle. Tego rodzaju momentów nie można wy­musić, ale też nie można na nie po prostu tylko czekać. Trzeba je przygotować, a potem winny być odpowiednio spożytkowane. Jako prawdziwa sztuka, egzegeza jest zawsze także solidnym rze­miosłem. Dobrze opanowana sztuka rzemieślnicza zakłada solid­ną wiedzę, odpowiednie narzędzia i długotrwałe doświadczenie. Wszystko to można sobie z czasem przyswoić krocząc drogą pro­wadzącą od ucznia poprzez czeladnika do majstra.

Podstawowe zadanie polega na tym, aby nauczyć się języka Nowego Testamentu. Chodzi tu nie tylko o język grecki -język pism prachrześcijańskich, język aramejski -język ojczysty Je­zusa, oraz hebrajski -język Starego Testamentu. W najbardziej elementarnym sensie chodzi o to, aby dowiedzieć się, co mówią nowotestamentowe pisma, oraz w jaki sposób to mówią. Jakimi tematami się zajmowały? Jakie doświadczenia znalazły w nich odbicie? Jaki obraz świata prezentowały? W jakich warunkach kulturowych, społecznych, politycznych, ekonomicznych powsta­ły? Jakie słownictwo było do ich dyspozycji? Jaki był ich język obrazów? Jakie techniki komunikowania się rozwinęli ich auto­rzy? Jakie okazje wykorzystywali? Jakie efekty pragnęli osiągnąć?



Sztuka egzegezy



Jaki związek istnieje między licznymi wypowiedziami i zamie­rzeniami, których spore nagromadzenie znajdujemy w Nowym Testamencie?

1.2. Gromadzenie doświadczeń

Kto pragnie odpowiedzieć na te pytania, które przecież pojawiają się w związku z Nowym Testamentem, nie zaczyna w punkcie ze­rowym, ale staje w jednym szeregu razem z wielką rzeszą znaw­ców Biblii, którzy od dawna, a nie dopiero od pojawienia się eg­zegezy historyczno-krytycznej, mozolą się nad odpowiedziami. Doświadczenie tych poprzedników nie może zapewne uchodzić za nietykalną świętość, ale wciąż musi być kwestionowane; w gruncie rzeczy stanowi ono jednak swoisty punkt wyjścia, bez którego nie może się udać żadne przekonujące objaśnianie Biblii, a także żadne nad nią innowacyjne badanie naukowe. Nie przy­padkowo wiele monografii z zakresu egzegezy zaczyna się od przedstawienia „historii badań". Kpiarze uważają wprawdzie, że takie przedstawienie ma często służyć jedynie temu, aby uwy­puklić nieporównywalność najbardziej własnych poglądów auto­ra, który teraz sięga po pióro; w dobrych jednak pracach na­ukowych stanowi ono udokumentowanie tego, jak bardzo konieczne jest włączenie się w bieg naukowej dyskusji, i jak wie­lorakie bodźce w formie przyzwolenia i krytyki trzeba będzie uwzględnić. Aby w zakresie egzegezy móc kompetentnie zabrać głos, trzeba przejść nader obszerny program studiów. To wszyst­ko stanowi uzasadnienie trudu, jaki sprawia biblistyka, ale i pod­niety, jakiej ona dostarcza.

Wiedza, jakiej wymaga i jaką wspiera sztuka rzemiosła egzegetycznego, polega na zapoznaniu się z celami i technikami pracy egzegetycznej, ale przede wszystkim także na tym, aby do­strzec samo Pismo Święte Nowego Testamentu wraz z jego oso-


10        Wprowadzenie



bliwościami i jego doniosłością. Podstawowa wiedza z zakresu Nowego Testamentu zawarta jest w różnego rodzaju książkach

Q Książki zatytułowane „Wprowadzenie" do Nowego Testamentu dostarczają czytelnikowi wiadomości o okolicznościach i powo­dach powstawania pism Nowego Testamentu, ich autorze, adre­satach, tematyce i ich strukturze, ale także o kształcie tekstu i usta­leniu kanonu ksiąg Nowego Testamentu.

    Książki zatytułowane „Nauka o Biblii" łączą w jedność, w spo­sób streszczający, cały materiał z zakresu Nowego Testamentu;
dostarczają wiadomości o treści, strukturze, gatunku i o tematyce
poszczególnych pism.

    Książki zatytułowane „Teologia" Nowego Testamentu dostarcza-
ją przeglądu istotnych wypowiedzi teologicznych zawartych w róż­nych tekstach i pochodzących od różnych autorów; najczęściej
odpowiadają też na pytania dotyczące tego, co w różnych świa­dectwach Nowego Testamentu uchodzi za istotne i wiążące
w chrześcijańskiej doktrynie.

    Książki zatytułowane „Komentarz" przemierzają rozdział za roz­działem, wiersz po wierszu wszystkie pisma Nowego Testamentu,
aby krok po kroku ukazać historyczny sens ich wypowiedzi.

    Książki zatytułowane „Hermeneutyka" Nowego Testamentu za­stanawiają się nad prawem i granicami, możliwościami, trud...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin