Gitarzysta_03-2012.pdf

(29582 KB) Pobierz
gitarzysta
CD
Knaggs Kenai Tier 2
gitara elektryczna
DV Mark Triple 6
wzmacniacz typu head
Nie ma płyty CD?
Zapytaj sprzedawcę!
Randall RM22
wzmacniacz typu head
Szczegółowy spis zawartości płyty CD znajdziesz na odwrocie koperty
Na płycie
CD
znajdziesz
nagrania audio do transkryp-
cji, warsztatów i testów!
PosłuChaj!
Dowiedz się, jak brzmi testowany
przez nas sprzęt
Knaggs Influence Kenai Tier 2
DV Mark Triple 6
Randall RM22
Hardwire SP-7 Stereo Phaser
DBZ Imperial FM Bass
LTD Vintage-204
Hand Box Red Fighter
BS 112
Zagraj!
Rozpracuj znane utwory i zagrywki
Moonspell
Night Eternal
Breakout
Gdybyś kochał, hej!
Bert Jansch
White Stripes
Extreme
John Scofield
Blind Blake
Ron Thal
Allan Holdsworth
Sweep picking
Zmiana pozycji rąk
ĆwiCZ!
Rozwiń umiejętności techniczne
w swoim ulubionym stylu
Akustyk
Blues
Funky
Jazz-rock
Jazz
Metal
Bas
w
Gitarzysta
Hardwire SP-7
Stereo Phaser
efekt podłogowy
Jeśli przy
danym a
rtykule
zobaczys
z ten zna
czek,
to znaczy
, że na pły
cie
CD
dołąc
zonej do
magazyn
u znajdzie
sz
materiały
audio!
marzec 2012
3
4
Gitarzysta
marzec 2012
OD ReDakCji
Pokój
nauczycielski
Dowiedz się, czego nauczysz się w tym miesiącu od
naszych nauczycieli, którzy prowadzą warsztaty tema-
tyczne! każdy warsztat jest uzupełniony nagraniami
audio umieszczonymi na płycie
CD.
Nauczyciel:
Piotr Słapa
Warsztat:
Akustyk
Temat:
Falling Slowly
W tym odcinku warsztatów
akustycznych zagramy filmo-
wy motyw „Falling Slowly”
w aranżacji na gitarę solową
fingerstyle.
Nauczyciel:
Katarzyna Maliszewska
Warsztat:
Blues
Temat:
Krótka bluesowa fraza
Często jest tak, że nabycie jednej umie-
jętności pociąga za sobą inną. Zdarza
się niestety również tak, że opanowanie
jednego zagadnienia uniemożliwia
przejście do następnego.
Nauczyciel:
Krzysztof Inglik
Warsztat:
Funky
Temat:
Wypełniamy przestrzeń
W poprzednim miesiącu ćwi-
czyliśmy etiudę z zupełnie innej
beczki, teraz czas na powrót do
naszych zmagań z komponowa-
niem gitarowych riffów.
Nauczyciel:
Robert Lewandowski
Warsztat:
Jazz-rock
Temat:
Akordy w pigułce
Dla większości początkujących
gitarzystów pierwszy etap
muzycznej edukacji polega na
opanowaniu kilkunastu podsta-
wowych akordów.
Nauczyciel:
Piotr Lemański
Warsztat:
Jazz
Temat:
Ogrywanie II-V-I, cz. 3
Nie od dzisiaj wiadomo, że najlepszym
sposobem na naukę improwizacji jest
słuchanie mistrzów podczas koncer-
tów lub – jak to teraz najczęściej bywa
– ich nagrań płytowych.
Nauczyciel:
Sławomir Sobczak
Warsztat:
Metal
Temat:
Figury rytmiczne, cz. 6
Tematyką popularnych wzorców
rytmicznych, jakie kryją się pod
pojęciem „figury rytmiczne”, zajmo-
waliśmy się już pięciokrotnie. Tym
razem poznamy kolejny ciekawy
schemat rytmiczny.
Gram, nie ćwiczę
naszym magazynie wiele miejsca poświęcamy sprawom
rozwijania umiejętności gry, stąd liczne warsztaty obecne
na naszych łamach. Nuty, tabulatury i nagrania audio
na płycie CD dołączonej do pisma składają się na komplet mate-
riałów mających tylko jeden cel: sprawić, że wciąż będziecie grać
lepiej. Prowadząc warsztaty, my również się uczymy, ponieważ
zaczynamy zwracać większą uwagę na sprawy, które łatwo prze-
oczyć w trakcie zwykłej, rutynowej gry. Często
bowiem, wgłębiając się w jakiś prosty z pozoru
temat, można dojść do ciekawych wniosków
i zdać sobie nagle sprawę, że ten właśnie dro-
biazg ma spory wpływ na pozostałe aspekty
gry, a zmiana drobnych przyzwyczajeń może
diametralnie zmienić uzyskany efekt itd. Takich
możliwości jest tu doprawdy bardzo wiele, i to
właśnie jest tak piękne w grze na gitarze. Nie
będzie wielkim odkryciem stwierdzenie, że nie
ma lepszego sposobu na poprawę swoich zdol-
ności niż ciężka praca.
Niektórym przychodzi to łatwiej, innym trochę gorzej, ale zawsze
celem jest osiągnięcie odpowiedniego poziomu gry. Większość gi-
tarzystów chce grać coraz lepiej, dlatego nie ma niczego dziwnego
w tym, że informacje na temat tego, w jaki sposób ćwiczą znani
muzycy, wzbudzają duże zainteresowanie. Okazuje się jednak,
że prędzej czy później trafimy na takie wypowiedzi, jak np. ta
Richiego Kotzena (s. 36): „Nie ćwiczę w ogólnie pojętym sensie
tego słowa, a więc nie siedzę z gitarą i metronomem, próbując roz-
pracować akordy czy skale. Nie realizuję żadnego planu ćwiczeń,
według którego mam usiąść i grać o określonej godzinie”. A co na
ten temat mówi Tony MacAlpine? (s. 28): „W zasadzie nie ćwiczę
w powszechnym rozumieniu tego słowa. Nie maltretuję skal z me-
tronomem – nic w tym stylu. Kiedy spędzam czas z instrumentem,
to po prostu gram muzykę”. Czytanie takich wypowiedzi może być
momentami lekko frustrujące, no bo chwileczkę, to ja muszę mo-
zolnie grać wprawki, a gitarzysta mający na swoim koncie tyle płyt
w ogóle nie musi ćwiczyć? Owszem, może to tak wyglądać, ale
prawda jest taka, że muzycy o ugruntowanej pozycji z reguły mają
za sobą lata ćwiczeń, dzięki czemu teraz nie muszą już poświęcać
na to czasu. Przyznaje to także MacAlpine: „W młodości poświęci-
łem na ćwiczenia tysiące godzin, odrobiłem swoją pracę domową
i naprawdę nie widzę sensu, by do tego wszystkiego wracać”.
Sławomir Sobczak
redaktor naczelny
W
Prenumerata?
Gitarzysta
marzec 2012
5
Naprawdę warto!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin