kl_2_cz_1b.pdf

(11879 KB) Pobierz
PODRĘCZNIK do szkoły podstawowej
klasa
część
1
2
B
Z tego podręcznika korzysta teraz:
Nasza szkoła
Podręcznik do szkoły podstawowej
Maria Lorek, Monika Zatorska
1
2
3
Kochane Drugoklasistki,
Kochani Drugoklasiści,
ten podręcznik powstał
dzięki pracy wielu osób.
Dbajcie o niego i nie rysujcie w nim.
W przyszłym roku szkolnym
będzie przewodnikiem dla Waszych
młodszych koleżanek i kolegów.
klasa 2
część 1b
Warszawa 2015
ISBN 978-83-64735-38-7 (całość)
ISBN 978-83-64735-99-8 (część 1b)
Spis treści
listopada
Narodowe Święto
Niepodległości
11
SPOTKANIE Z POEZJĄ
Ludwik Wiszniewski
Jak zrobić...
biało-czerwone liście
11 listopada
Czasopismo klasy 2
Numer 4
Narodowe Święto
Niepodległości
Dawno temu Polska
na wiele lat utraciła
niepodległość.
Jej terytorium podzieliły
między siebie sąsiednie
państwa – Rosja,
Prusy i Austria.
Józef Piłsudski
Jednak Polacy nadal dbali
o swoje tradycje, kulturę i polską mowę.
Dopiero po zakończeniu pierwszej wojny
światowej, w listopadzie 1918 roku,
Polska odzyskała niepodległość.
Na czele odrodzonego państwa stanął
Józef Piłsudski. Od tamtej pory 11 listopada
to jedna z najważniejszych dat w historii
Polski. Ten dzień nazywamy Narodowym
Świętem Niepodległości. Obchodzimy go
bardzo uroczyście i radośnie.
Dzisiaj wielka jest rocznica
Jedenasty Listopada!
Tym, co zmarli za Ojczyznę,
hołd wdzięczności Polska składa.
Im to bowiem zawdzięczamy
wolność – polską mowę w szkole.
To, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewolę.
Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto.
1.
Obejrzyjcie ilustrację i powiedzcie, kto jedzie w pierwszym
wagonie za lokomotywą. Co się znajduje w kolejnych
wagonach? Rozwiążcie zagadki
zapisane w chmurkach.
Róże, fiołki i stokrotki,
kaktus, śliwki i paprotki,
palmy, brzozy, jarzębiny
– jednym słowem to...
Stół, lodówka, krzesło, rower,
szafa, dywan, buty, domek,
skrzynia, koło, półka, piecyk
– wszystko to są nazwy...
Psy, lamparty, słonie, sowy,
ćmy, ślimaki, konie, krowy,
struś, chomiki i kurczęta,
także koty – to...
Maszynista, drukarz, Ala,
pani, sąsiad, kucharz, mama,
babcia, dziadek czy też Józek
– wszyscy oni to są...
Z ŻYCIA KLASY
Nasze przygotowania
do Święta
Niepodległości
2.
Odgadnijcie, na czym polega ta gra. Zagrajcie w parach.
litera
3.
Przeczytajcie wierszyk. Wskażcie w nim
nazwy ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy.
Ułan
Legionów
Polskich,
które
walczyły
w pierwszej
wojnie
światowej
Jj
Aa
Kk
37
4
JœeŕršzéyĂ
aékétàoŢrÄ
käoőlàaěršzã
ludzie
ßjœeælşeŕńã
ßjĹačsökéişeŕrÄ
ßjĹaéjŠkäo
aéléiàgĹaétàoŢrÄ ačsötşeŕrÄ aàgërâaÀfÃkäaã
käoőtã
kěršzşeæwÂ
käožsĺzã
zwierzęta
rośliny
rzeczy
Na pociąg czekają babcia z Karolem,
pani z jamnikiem i parasolem,
młodzieniec z olbrzymim bukietem róż,
kominiarz, marynarz i nocny stróż.
ZWRÓĆCIE UWAGĘ
O ludzi pytamy:
kto?
O zwierzęta, rośliny
i rzeczy pytamy:
co?
36
GAZETA PRZYJAZNA – 11 LISTOPADA
ZAUŁEK SŁÓWEK – KTO TO JEST? CO TO JEST?
5
„Gazeta Przyjazna” – inspiracja do tworzenia
klasowej gazety.
słowa: Marcin Brykczyński
muzyka: Grzegorz Nawrocki
Zaułek słówek – zabawy i ćwiczenia
słownikowe, gramatyczne i ortograficzne.
Chodzić
z głową
w chmurach
– marzyć,
fantazjować.
Z głową w chmurach
Pewna kura białopióra
ciągle
chodzi z głową w chmurach,
choć jak w całej prasie piszą,
czarne chmury nad nią wiszą.
Z góry słychać głos ponury:
– Będzie
oberwanie chmury!
I stąd ma niejedna kura
minę jak gradowa chmura.
Oberwanie chmury
– ulewny, gwałtowny
deszcz.
Wiszą nad kimś
czarne chmury
– czekają go kłopoty.
4–5
6–7
8–9
10–11
12–13
14–15
POLSKIE SMAKI
Zaułek słówek – Kto to jest?
Co to jest?
Jesienna surówka „Samo zdrowie”
Dlaczego odczuwamy smaki?
Kulinarne podróże po Polsce
Legenda o toruńskich piernikach
Zaułek słówek – jeden kot, dwa koty
Edukacja
polonistyczna
Teksty literackie.
30
A ja, widząc chmury, czuję,
że nie każda deszcz zwiastuje,
i powtarzam w świecie całym:
Z dużej chmury deszcz jest mały.
Mieć minę jak
chmura gradowa
– mieć ponurą,
niezadowoloną minę.
Z dużej chmury
mały deszcz
– z wielkiej sprawy
niewiele wyniknęło.
Jak zrobić kurkę z kolorowego papieru i piórek?
1.
Namalujcie inne ilustracje do powiedzeń o chmurach. Opowiedzcie
o swoich pomysłach.
2.
Porozmawiajcie o tym, co może sprawić, że ktoś będzie miał minę
jak chmura gradowa.
3.
Przygotujcie w parach scenki ilustrujące powiedzenia związane z chmurami.
4.
Nauczcie się śpiewać piosenkę pod tytułem „Z głową w chmurach”.
Z GŁOWĄ W CHMURACH
31
Pytania,
polecenia,
inspiracje
do aktywnego
działania.
Edukacja
matematyczna
Inspiracje artystyczne.
Doświadczenia,
eksperymenty, obserwacje.
Dlaczego pada
deszcz?
1.
Zaobserwujcie, co się dzieje po wewnętrznej
stronie przezroczystej pokrywki garnka
podczas gotowania wody. Zastanówcie się,
skąd się wzięła w tym miejscu woda.
3.
Jak się nazywają miejsca na Ziemi,
w których bardzo rzadko pada deszcz?
Znajdźcie informacje o tych miejscach.
PRZEMIJANIE
16–17
Warto słuchać przyrody
18–19
Pan Cyryl
20–21
„Gazeta Przyjazna” – 1, 2 listopada
PROJEKT „POGODA”
Jak badamy pogodę?
Skąd się biorą chmury?
Z głową w chmurach
Zaułek słówek
– wyrazy z
ch
wymiennym
Dlaczego pada deszcz?
„Gazeta Przyjazna” – 11 listopada
O czterech synach mamy pogody
Jak wieje wiatr?
42–43
44–46
47
48–49
50–51
52–53
54–55
56–59
60–61
62–63
PODRÓŻE W WYOBRAŹNI
Pytania
Jezioro i gwiazdy
W czasie deszczu dzieci się nie nudzą
Zaułek słówek – tworzymy opowieści
Skąd się wzięła muzyka?
Cień na ścianie
Jak powstaje cień?
Ucieczka Smoków
„Gazeta Przyjazna” – 29 listopada
Słowniczek
Edukacja
przyrodnicza
4.
Kiedy deszcz jest niebezpieczny?
Z OSTATNIEJ CHWI
22–25
26–27
28–31
32–33
34–35
36–37
38–39
40–41
ła rz
pospieszy
Wyla
mieszkańcom
eka
ły
ratunek
Na
LI
Edukacja
artystyczna
Chmurę tworzą drobne kropelki wody. Kiedy kropelki zaczynają
się łączyć, powiększają się i stają się coraz cięższe. Wtedy spadają
na ziemię w postaci deszczu. Deszcz może też spaść, kiedy
kryształki lodu ogrzeją się, stopią i staną się kroplami wody.
w kraju
Powodzie
5.
Postarajcie się zebrać do szklanki
trochę wody deszczowej.
Odstawcie szklankę na kilka
godzin i porównajcie deszczówkę
z wodą nalaną z kranu.
Co zaobserwowaliście?
Jakie wnioski możecie wyciągnąć
ze swoich obserwacji?
?
?
35
2.
Porozmawiajcie w parach o tym, do czego potrzebny jest deszcz.
Edukacja
społeczna
34
DLACZEGO PADA DESZCZ?
Teksty popularnonaukowe
i przyrodnicze.
JAK KORZYSTAĆ Z PODRĘCZNIKA
SPIS TREŚCI
1.
Obejrzyjcie ilustrację i powiedzcie, kto jedzie w pierwszym
wagonie za lokomotywą. Co się znajduje w kolejnych
wagonach? Rozwiążcie zagadki
zapisane w chmurkach.
Róże, fiołki i stokrotki,
kaktus, śliwki i paprotki,
palmy, brzozy, jarzębiny
– jednym słowem to...
Stół, lodówka, krzesło, rower,
szafa, dywan, buty, domek,
skrzynia, koło, półka, piecyk
– wszystko to są nazwy...
Maszynista, drukarz, Ala,
pani, sąsiad, kucharz, mama,
babcia, dziadek czy też Józek
– wszyscy oni to są...
Psy, lamparty, słonie, sowy,
ćmy, ślimaki, konie, krowy,
struś, chomiki i kurczęta,
także koty – to...
2.
Odgadnijcie, na czym polega ta gra. Zagrajcie w parach.
litera
Jj
Aa
Kk
4
JœeŕršzéyĂ
aékétàoŢrÄ
käoőlàaěršzã
ludzie
ßjœeælşeŕńã
ßjĹačsökéişeŕrÄ
ßjĹaéjŠkäo
aéléiàgĹaétàoŢrÄ ačsötşeŕrÄ aàgërâaÀfÃkäaã
käoőtã
kěršzşeæwÂ
käožsĺzã
zwierzęta
rośliny
rzeczy
3.
Przeczytajcie wierszyk. Wskażcie w nim
nazwy ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy.
Na pociąg czekają babcia z Karolem,
pani z jamnikiem i parasolem,
młodzieniec z olbrzymim bukietem róż,
kominiarz, marynarz i nocny stróż.
ZWRÓĆCIE UWAGĘ
O ludzi pytamy:
kto?
O zwierzęta, rośliny
i rzeczy pytamy:
co?
ZAUŁEK SŁÓWEK – KTO TO JEST? CO TO JEST?
5
SPIS TREŚCI
Małgorzata Strzałkowska
Jesienna surówka
1
Pokrój kapustę na kawałeczki
i pokrojoną włóż do miseczki.
Samo zdrowie
(przepis doskonały
dla dużych i dla małych)
5
Umytą natkę pokrój drobniutko,
w jedną surówkę połącz wszyściutko
6
2
Umyj ogórek, obierz dokładnie,
po czym w kosteczkę pokrój go zgrabnie.
i całość razem mieszaj chwileczkę,
dodając miodu jedną łyżeczkę.
3
Marchewkę umyj, obierz ze skórki,
zetrzyj na tarce na cienkie wiórki.
Rozłup orzechy, wyrzuć łupiny,
a środek pokrusz w małe drobiny.
7
Potem surówkę odstaw na boczek.
Gdy puści pełen witamin soczek,
wygodnie sobie przy stole siadaj
i „Samo zdrowie” łyżką zajadaj.
4
8
1.
Jak myślicie, dlaczego surówka nazywa się „Samo zdrowie”?
2.
Przynieście do szkoły różne warzywa. Opiszcie ich wygląd, smak i zapach.
3.
Przygotujcie dowolną surówkę. Dodajcie do niej kilka kropel oliwy, która
wzmocni smak i zwiększy wartość odżywczą surówki. Pamiętajcie o bezpiecznym
i higienicznym jej przygotowaniu.
4.
Załóżcie klasową książkę kucharską. Zapisujcie w niej ciekawe przepisy.
Jak zrobić serwetnik z kolorowego papieru, bibuły i koronki?
6
JESIENNA SURÓWKA „SAMO ZDROWIE”
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin