Poznajemy Figurolandię 5l.(1).doc

(26 KB) Pobierz
Poznajemy Figurolandię - zabawy z figurami

Poznajemy Figurolandię - zabawy z figurami

 

Grupa: 5 – latki

 

Cele ogólne:

- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych płaskich ( koło, kwadrat, trójkąt),

- kształtowanie zdolności abstrahowania, polegających na wyróżnieniu cech charakterystycznych dla danej figury,

- doskonalenie wrażliwości dotykowej.

Cele operacyjne:

- rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich ( koło, kwadrat, trójkąt),

- potrafi wymienić charakterystyczne cechy dla danej figury,

- czyta wyrazy,

- zna kolory ( żółty czerwony niebieski ),

- potrafi współdziałać w zespole

 

Metody: problemowa, aktywizująca, praktyczna.

 

Pomoce:

- ilustracje do opowiadania, napisy do globalnego czytania ( Figuralik, Figurolandia, koło, kwadrat, trójkąt), emblematy w trzech kolorach, po jednym dla każdego dziecka, cztery duże arkusze brystolu, tace, pojemniczki z figurami, trójkąt, płyty cd, klej, pędzle, ceraty, figury geometryczne wycięte z różnych materiałów, gumy do skakania.

 

Przebieg:

 

1. W ramach wprowadzenia do zajęć, nauczycielka informuje dzieci, że ma dla nich niespodziankę, a następnie rysuje na dużym arkuszu brystolu pieska Figuralika, zgodnie z treścią wiersza:

Koło, kwadrat, trójkąt, kreska, narysuje dla was

pieska.

Jedno koło, albo dwa i już piesek oczka ma.

Jeden trójkąt, albo dwa, i już piesek uszka ma.

Jeszcze tylko, kilka kresek, i już biegnie śmieszny

piesek.

2. Ustalenie nazwy pieska, odczytanie globalnie wyrazu Figuralik. Nauczycielka mówi dzieciom, że Figuralik mieszka w bardzo dziwnej krainie Figurolandii, w której wszystko jest z figur geometrycznych.

3. „Jakie to figury” – zagadki obrazkowe.

Dzieci określają nazwy i kolory kolejno odsłanianych figur. Przeliczają ich ilość w narysowanym piesku. Odszukują w sali przedmioty mające kształt koła, trójkąta i kwadratu. Odczytują globalnie wyrazy koło, kwadrat, trójkąt.

4. Zabawy z figurami.

Każde dziecko otrzymuje tace, pojemniczek z figurami ( koło, kwadrat, trójkąt) i siada w kręgu.

Dzieci badają dotykiem rąk jaki kształt mają znajdujące się w pojemniczkach figury, określają ich niektóre właściwości, oraz rysują w powietrzu rękoma i stopami na dywanie ich kształty.

5. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „ Wszystko można policzyć”.

Dzieci tańczą przy wesołej piosence, na przerwę zatrzymują się. Nauczycielka uderza w trójkąt, dzieci liczą te uderzenia, a następnie, tyle razy wykonują określone ćwiczenie np. podskoki.

6. „Figurolandia” – opowiadanie nauczycielki ilustrowane obrazkami – analiza treści opowiadania, formułowanie odpowiedzi na pytania np.

- O jakich królestwach była mowa w opowiadaniu?

- Dlaczego królowie chcieli wywołać wojnę?

- Kto sprzeciwił się wojnie?

- Co stało się z królestwami?

7. Dzieci dzielą się na trzy zespoły według koloru figur geometrycznych znajdujących się na ich ubrankach. Nauczycielka proponuje im zabawy w zespołach z gumami do skakania:

a) dzieci rozciągają gumy tak, aby powstały trójkąty.

- Jakie królestwo powstało w naszej sali?

b) zespoły formują gumy tak, aby powstały kwadraty

- Jakie królestwo powstało w naszej sali?

c) dzieci rozciągają gumy palcami obu rąk tak, aby powstały koła

- Jakie królestwo powstało teraz w naszej sali?

d) następnie zespół z emblematami zielonymi rozciąga gumy tak, aby powstały trójkąty, zespół z emblematami czerwonymi rozciąga gumy tak, aby powstały kwadraty, a zespół z emblematami niebieskimi formuje gumy tak, aby powstały koła.

- Jaka kraina powstała teraz w naszej Sali?

8. „Figurolandia” – zabawa plastyczna w zespołach – wyklejanie tajemniczej krainy z figur geometrycznych, które dzieci wcześniej wycięły z różnorodnych materiałów (korek, gazeta, papier kolorowy, tektura, folia, materiał itp.).

9. Ocena prac dzieci.

10. Zabawa relaksacyjna w parach przy muzyce – rysowanie Figuralika na plecach kolegi.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin