Fiodor Tiutczew (1803- 1873) jako poeta i myśliciel znajdował się w kręgu oddziaływań doktryny słowianofilskiej. jego droga życiowa i twórcza są pod wieloma względami nietypowe. Po ukończeniu Uniwersytetu Moskiewskiego przyszły poeta obrał karierę dyplomatyczną. od 1822 r. pracował jako radca ambasady rosyjskiej w stolicy Bawarii Monachium (tam zaprzyjaźnił się z Schellingiem i Heinem). Pozniej przez krótki czas pełnił funkcję sekretarza misji rosyjskiej w Turynie. Po powrocie do kraju w l844 r. podjął pracę w ministerstwie Spraw zagranicznych, a następnie w komitecie cenzury. Wtedy tez skrystalizowały się ostatecznie jego poglądy słowianofilskie i panslawistyczne.
Pisać zaczął bardzo wcześnie, już w wieku 15 lat. Jednakże wiersze swoje ogłaszał niezmiernie rzadko. Nie uczestniczył także prawie zupełnie w życiu literackim. Nie uważał się bowiem za poetę profesjonalnego traktując swoją twórczość jako pamiętnik liryczny. Pierwszy tom poezji wydał w 1854 r., a następny - w 14 lat później. Chociaż lata trzydzieste były okresem wielkiej aktywności twórczej Tiutczewa, pisane wówczas wiersze dopiero po ogłoszeniu w następnym dziesięcioleciu mogły oddziaływać na literaturę romantyczną w Rosji.
Tiutczew przez całe życie pasjonował się polityką, dlatego jego wiersze o tej tematyce stanowią aż jedną czwartą całego dorobku, jaki stworzył przez ponad 50 lat. Liryka polityczna jest świadectwem ewolucji poglądów autora, odbiciem autentycznych przekonań, prognoz' pomyłek i rozczarowań.
Przez całe życie był Tiutczew monarchistą, słowianofilem, panslawistą, i polonofobem, co nie przeszkadzało mu w wypowiadaniu surowych sądów o Mikołaju I (epigramat Na śmierć Mikołaja I -Na konczinu Nikołaja Aleksandrowicza, 1855). W liście do zony pod wpływem klęski w wojnie krymskiej pisał: ,,Jest to koniec sprawied1iwy i byłoby nawet nienaturalne, gdyby trzydziestoletni reżym głupoty, zepsucia i nadużyć mógł doprowadzić do sukcesów i sławy".
W liryce politycznej poeta potępiał ruch dekabrystowski (14 grudnia 1825 roku - l4 diekabria 1825. 1826). powstanie listopadowe (Jak córke najmilszą w ofierze - Kak docz rodnuju na zakłanje, 1831), Wiosnę Ludów (Morze i granit – Morie i utios, 1848) oraz powstanie styczniowe (Okropny sen rozpostarł się nad nami - Użasnyj son otiagotieł nad nami, 1863). Należy jednak zaznaczyć, iż postawa Tiutczewa nie tylko zresztą w wierszach politycznych - odznaczała się dualizmem, sprzecznością sądów, ambiwalencją.
Surowe osądzenie czynu rewolucjonistów sz1acheckich oraz aspiracji narodowowyzwoleńczych Polaków łączy się ze współczuciem dla ich tragicznego losu.
Zgodnie z doktryną słowianofilów Tiutczew przeciwstawił swoją ojczyznę Zachodowi, zwłaszcza jego duchowi rewolucyjnemu, który może zwalczyć tylko, jak sądził, państwo Mikołaja I. W tym właśnie oraz w propagowaniu ,,prawdziwej'' wiary prawosławnej upatrywał poeta istoty misji historycznej ,,prawdziwej'' Rosji. Przyszłe państwo prawosławne, nazwane przez niego „Wielkie Grecko-Rosyjskie Wschodnie Imperium'', miało obejmować - zgodnie z utopią Tiutczewa - terytorium ,,od Nilu do Newy, od Łaby do Chin, od Wołgi po Eufrat, od Gangesu do Dunaju" {Geografia ,rosyjska - Russkaja gieografija, 1848-1849)' Z pozycji panslawistycznych potępi powstania zbrojne Polaków, uważając ich za ,”Judaszy Słowiańszczyzny'', uniemożliwiających realizację idei zjednoczenia wszystkich narodów słowiańskich pod egidą Rosji (Do Słowian — Sławianam 1861).
Znaczną część liryki Tiutczewa zajmują wiersze miłosne, odzwierciedlające bogate życie uczuciowe poety, wszystkie stadia i odcienie - od nieuświadamianych jeszcze odczuć miłosnych do burzliwej namiętności i cierpień. Miłość bowiem traktuje poeta również ambiwalentnie' Jest ona nie tylko źródłem radości i szczęścia, ale przede wszystkim rodzi ból i cierpienie. (Podobną interpretację znajdziemy u Lermontowa i Dostojewskiego). Zdefiniowana przez Tiutczewa jako „nierówna walka dwojga serc'" a zarazem ,,przymierze dwojga dusz" (Predestynacja - Priedopriedieenije, 1851), miłość jest fatalną w swych skutkach siłą destrukcyjną dla kochanków. Taka jawi się w cyklu wierszy poświęconych Jelenie Dienisjewej. W wielu erotykach właśnie kobieta staje się bohaterką dialogu miłosnego, wypowiadając bezpośrednio swe przeżycia.
Najoryginalniejszą część dorobku Tiutczewa stanowi liryka ,,kosmiczna'" wyrosła z atmosfery filozofii Schellinga. W ślad za jego koncepcją panteizmu poeta rosyjski traktuje przyrodę jako żywą, harmonijną istotę, swoisty utwór artystyczny, w którym jedynym dysonansem jest człowiek. W ujęciu Tiutczewa przyroda posiada swój własny, język" i „duszę", a największym szczęściem człowieka powinno być zespolenie się z naturą. Typowym przykładem panteizmu poety jest wiersz Nie tym, co myślisz, jest przyroda (Nie to, czto mnitie wy, priroda, 1836):
Nie tym, co myślisz, jest przyroda:
Nie zlepek to, nie martwy twór –
W niej dusza jest, w niej jest swoboda,
W niej miłość jest i własny chór...
(tłum. Kazimierz Andrzej Jaworski)
Panteizm Tiutczewa pełen jest sprzeczności i dysonansów, tkwiących w rozdźwięku między przyrodą i człowiekiem. Chociaż poeta skłonny był do łącznego traktowania obu tych sfer, co znalazło wyraz artystyczny w doszukiwaniu się analogii między nimi (Fontanna - Fontan, 1836), to przecież przyroda jawi się w odczuciu pisarza jako obojętna, a nawet okrutna i groźna wobec ludzi siła. Ich losy porównuje poeta do odłamków kry płynących po morzu i ginących w nim {O, popatrz' jak po fal przestworze - Smotri, kak na rieczntom prostorie...,1851).
Tiutczew przeczuwał nieuchronność wstrząsów przyrody i społeczeństwa. „Szczęśliwy, kto oglądał świat w jego fatalnych chwilach'' - napisał w wierszu Cycero (Ciceron, 1831). A w utworze Osatni kataklizm (Poslednij kataklizm, 1829?) przepowiedział zagładę starego porządku świata. Mimo iż widział jego niedoskonałość, uważał go za formę niezmienną. To rowniez prowadziło do rozdźwięku, tragizmu i buntu.
Koncepcja osobowości jest w liryce Tiutczewa typowo romantyczna. Dał temu wyraz w programowym wierszu o tytule łacińskim Silentium 1830), stanowiącym apologię romantycznego indywidualizmu. Znalazła tu odbicie teza o zyciu ,,tylko w sobie samym'', a zarazem przekonanie o wyobcowaniu człowieka, osamotnieniu spowodowanym niemożliwością nawiązania kontaktu z ludźmi. Niezdolność do wyrazenia wszystkich myśli nurtujących twórcę skazuje go na milczenie, rozterki duchowe, konflikt między marzeniem a rzeczywistością:
Jak sercu wypowiedzieć siebie?
Innemu jakże pojąć ciebie?
Będzież twa dusza zrozumiana?
Kłamstwem jest myśl wypowiedziana;
Umiej żyć tylko w sobie samym.
W twej duszy cały świat schowany
Dum czarodziejsko tajemniczych.
(tłum. Włodzimierz Slobodnik)
Tiutczew propagował koncepcję tragicznego odczuwania życia, fatalizmu, zwłaszcza w miłości, głębokiej rozterki duchowej. Los człowieka miotanego sprzecznościami i rozterkami symbolizuje czarodziejska łódź, unoszona po burzliwym oceanie pod tajemniczym firmamentem (Sen na morzu - Son na morie, 1836). Rozdarcie duchowe poety potęgują dodatkowo liczne kontrasty i antytezy: wiosna – zima, dzień – noc, burza -cisza, południe - północ, młodość - starość itp.
Liryka Tiutczewa była nowatorska także pod względem artystycznym. W konstruowaniu świata przedstawionego pisarz posługiwał się kilkoma modelami: liryka czysta, bezpośrednia, pośrednia, liryka "maski'" "drugiej osoby" oraz innymi formami, nie mieszczącymi się w określonym systemie. W dziedzinie wersyfikacji poeta śmiało odstępował od tradycyjnych zasad, stosując w jednym utworze różne systemy metryczne, co świadczyło o prekursorstwie artystycznym. Natomiast pod względem języka poetyckiego był kontynuatorem dwóch odrębnych tradycji — stylu patetycznego, oratorskiego, wywodzącego swój rodowód z XVIII-wiecznego klasycyzmu, oraz melodyjnego i rytmicznego stylu zapożyczonego z poezji sentymentalno-preromantycznej w wydaniu Zukowskiego'
Wyrosła z tradycji rosyjskich przełomu XVIII i XIX w' oraz przetwarzająca wątki kultury romantyzmu europejskiego poezja Tiutczewa -ukształtowana w latach dwudziestych i trzydziestych XIX stulecia - także i w następnych dziesięcioleciach nie będzie ulegać zasadniczym przeobrażeniom ideowo-artystycznym. Dzięki temu romantyczna ze swej natury liryka filozoficzna, miłosna i polityczna Tiutczewa podtrzyma ciągłość wielkiej romantycznej tradycji literackiej, wzbogacając ją o nowe propozycje twórcze.
Numb1606