FAMILIA.doc

(5 KB) Pobierz
RozDział X
Sytuacja mężczyzny i kobiety
w rodzinie
Sytuacja ojca
Orientalne znaczenie słowa "ojciec". Na Bliskim
Wschodzie rodzina to małe królestwo, w którym
ojciec jest najwyższym władcš. Każda grupa podróż-
nych, plemię, społecznoć, rodzina musi mieć "ojca" - przy-
wódcę. Wynalazcę nazywa się "ojcem" wynalazku. Jubal był
"praojcem mieszkajšcych pod namiotami i pasterzy", a od Jaba-
la "pochodzš wszyscy grajšcy na cytrze i flecie" (Rdz 4,20-21).
Niektóre przekłady Biblii zwš Józefa "ojcem faraona", ponie-
waż był on doradcš króla i "władcš całego Egiptu" (Rdz 45,8).
Człowiek Wschodu nie jest w stanie wyobrazić sobie, że mo-
głaby istnieć grupa pozbawiona "ojca"-przywódcy.
Przywództwo ojca w systemie patriarchalnym. Władza ojca
rozcišgała się na żonę, dzieci, wnuki, służbę i całe gospodar-
stwo. Szejkowie sprawowali ponadto władzę nad całym plemie-
niem. W systemie patriarchalnym żyli Abraham, Izaak i Jakub.
W Prawie Mojżeszowym władza rodzicielska, a szczególnie oj-
cowska, została utrzymana. Jedno z dziesięciorga przykazań brzmi:,
,Czcij ojca twego i matkę twojš" (Wj 20,12). Pod wieloma wzglę-
dami ojciec był najwyższym sędziš w sprawach domu.
Przekazywanie władzy. W większoci przypadków wła-
dza ojcowska przechodziła na najstarszego syna, który obej-
mował przywództwo z chwilš mierci ojca. Dlatego Izaak
stał się nowym "szejkiem" rodziny po zgonie Abrahama.
Przedtem razem z Rebekš żył pod władzš ojca. Izmael, jako
syn niewolnicy, nie mógł objšć dziedzictwa ojca (Rdz 25).
Niekiedy ojciec przekazywał władzę jednemu z młodszych
synów, jak Izaak Jakubowi zamiast Ezawowi (Rdz 27).
Czeć okazywana ojcu przez dzieci. Szacunek dla rodzi-
ców, szczególnie dla ojca, jest na Bliskim Wschodzie od
dawna powszechny. U Arabów nieposłuszeństwo syna na-
leży do rzadkoci. Nie jest niczym niezwykłym, że syn, wita-
jšc się rano z ojcem, całuje go w rękę, a potem stoi przed
nim w pokorze i czeka na rozkazy albo pozwolenie odej-
cia. Dzieci sš często brane na łono ojca.
Posłuszeństwa wobec rodziców wymaga Prawo Mojżeszo-
we, zezwalajšc na ukaranie nieposłusznego lub buntownicze-
go syna mierciš (Pwt 21,18-21). Apostoł Paweł powtórzył na-
kaz posłuszeństwa dzieci wobec rodziców (Ef 6,1; Kol 3,20).
Sytuacja żony i matki
Sytuacja żony w stosunku do męża. Jest ona niższa, jeli
nie w praktyce, to w teorii. Starożytne Izraelitki nie cieszyły
się nieograniczonš swobodš, jakš majš współczesne kobie-
ty Zachodu. Społeczne kontakty między płciami sš nazna-
czone nie znanš gdzie indziej powcišgliwociš. Thomson
stwierdza: "Kobiet wschodnich nie traktuje się ani nie uwa-
ża za równe mężczyznom". Nigdy nie jadajš z mężczyznami
- żona, matka i siostry obsługujš najpierw męża i braci, cze-
kajšc na to, co zostanie po nich do zjedzenia. Kobieta nigdy
nie idzie ramię w ramię z mężczyznš, zachowuje pełen sza-
cunku dystans. Kobietę z reguły trzyma się w cisłym za-
mknięciu i zazdronie nadzoruje; na zewnštrz może wycho-
dzić tylko zasłonięta od stóp do głów.
Taki stosunek do kobiet widać w Biblii. Zauważmy, że żony
Jakuba podróżujšc z nim miały wyznaczone osobne miejsca
(Rdz 32). Nie mówi się też nic o obecnoci matki syna marno-
trawnego na uczcie, którš wydał jego ojciec (Łk 15;11-32).
Wszystko to było zgodne z bliskowschodnim obycza-
jem, pamiętajmy jednak, że Stary Testament nie przedsta-
wia żony wyłšcznie jako niewolnicy męża. Na kartach Bi-
blii znajdziemy liczne przykłady kobiet, które wywierały
ogromny wpływ na mężów, tak dobry, jak i zły, a także
wielu mężów, którzy okazywali swym połowicom ogrom-
ny szacunek. Abraham traktował Sarę jak królowš, ona za
samodzielnie decydowała o wielu sprawach. Gdy Hagar
urodziła Izmaela, Abraham rzekł do Sary: "Przecież niewol-
nica twoja jest w twojej mocy: postšp z niš, jak będziesz
uważała za dobre" (Rdz 16,6). Kończšcy Księgę Przysłów
Poemat o dzielnej niewiecie wiadczy o tym, iż żydowska
kobieta mogła mieć bardzo znaczšcš rolę w rodzinie. Czy-
tamy tam: ",Serce małżonka jej ufa" (Prz 31,11); "Otwiera
usta z mšdrociš" (Prz 31,26); "Powstajš synowie, by szczę-
cie jej uznać, i mšż, ażeby jš sławić" (Prz 31,28).
Stosunek dzieci do matki. Dzieci na Bliskim Wschodzie
okazujš matce prawie tak wielki szacunek jak ojcu. Oboje
rodziców uznaje się za przedstawicieli władzy Boskiej; bez
względu na to, jak wywišzujš się ze swoich obowišzków.
O tym, że Izraelici bardzo szanowali swe rodzicielki także
po wejciu w wiek dojrzały, wiadczy choćby wpływ, jaki
wywierały królowe-matki na władców Izraela i Judy (por.
np. 1 Krl 2,19; 2 Krl 11,1; 24,12 itd.).
Sytuacja Izraelitek a pozycja poganek. Degradacja kobiety
na Bliskim Wschodzie jest ogólnie znana. W wielu przypad-
kach kobietę traktuje się jak służšcš, niewolnicę czy zabaw-
kę w rękach mężczyzny, a nie jak jego towarzyszkę. Trwa to
od wieków. Niemniej, sytuacja Izraelitek była o wiele lepsza
niż poganek, i to na długo przed powstaniem chrzecijań-
stwa. Thomson tak oto porównuje pozycję kobiety izrael-
skiej i arabskiej:
Pozycja kobiety była u nich o wiele lepsza niż u Arabów,
a charakter Izraelitek musiał umożliwiać domaganie się
i utrzymanie tego statusu. Arabowie nie mogš przedstawić
takiej listy pobożnych i wspaniałych kobiet, jaka ozdabia
historię Hebrajczyków. Matka beduińska nigdy nie wygłosiła
ani nie mogła wygłosić takiego "proroctwa", jakie usłyszał
król Lemuel od swojej rodzicielki. Podobnie wizerunek
"dzielnej niewiasty" z ostatniego rozdziału Księgi Przysłów
nie mógłby być dziełem Araba. Sama myl o takiej postaci
nigdy nie postałaby mu w głowie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin