G.txt

(42 KB) Pobierz
Gabriel [hebr., mojš mocš jest Bóg], ar-
chanioł. Objawiał on tajemnice Boga, wy-
janiał Danielowi jego widzenia (Dn 8,16;
9,21). Zapowiedział Zachariaszowi naro-
dziny Jana Chrzciciela, a Maryi - Jezusa
(Łk 1,19 i 26-38). Zob.: anioł; archanioł.
Ikon. Gabriel jest przedstawiany przede
wszystkim na obrazach Zwiastowania: Fra Fi-
lippo Lippi (XV w., Neapol). Malarze włoscy
przedstawiali Gabriela jako bardzo młodego
człowieka, niekiedy z cechami osoby władczej
(M. Grnewald). W malarstwie hiszpańskim
XVI i XVII w. przedstawiano Gabriela w stro-
ju dworskim, z rusznicš. Miniatury tureckie
ukazujš go, jak prowadzi Mahometa w jego
mistycznej podróży z Mekki do Jerozolimy
(XVI w., Stambuł). ů J. Mehoffer Archanioł
Gabriel (1901, Kraków; archanioł Gabriel w,
stroju ludowym).

Galilea [gr.-łac.; hebr. galil = okręg, kra-
ina], północny region ziemi Izraela, mię-
dzy Morzem ródziemnym a jezio-
rem Genezaret, położony na wysokoci
500-1200 m n.p.m. Było to terytorium
pokolenia Zabulona i Neftalego. Wojny
i deportacje ludnoci spowodowały wy-
mieszanie się ludów i z tego powodu Gali-
lea zyskała przydomek krainy pogańskiej
(Iz 8,23-9,1). Galilea, otwarta na wpływy
pogańskie, była pogardzana przez Judej-
czyków. W epoce Jezusa Galilea stanowiła
częć tetrarch  Heroda Antypasa. Jej
stolicš była wówczas Tyberiada. Jezus,
który spędził młodoć w Galilei, stamtšd
powołał swoich apostołów (Mt 4,18) i tam
głosił Dobrš Nowinę. Tam też wyznaczył
swoim uczniom spotkanie po Zmartwych-
wstaniu (Mt 26,32).
gałšzki palmowe. Na tydzień przed
więtem Paschy Jezus wjechał uroczycie
do Jerozolimy, siedzšc na ole; tłumy lu-
dzi przybyłych tam z okazji więta pouci-
nały gałęzie z pobliskich drzew i witały
Jezusa wołajšc: "Hosanna! Błogosławiony
Ten, który przychodzi w imię Pańskie!"
(Mt 21,1-11; Mk 11,1-11; Łk 19,28-38;
 12,12-16). Był to wyraz uznania w Nim
królewskiego Mesjasza, którego Żydzi
oczekiwali. Chrzecijanie więcš ten wjazd
Jezusa do Jerozolimy w Niedzielę Palmo-
wš, na tydzień przed Wielkanocš.
Ikon. Chrystus wjeżdżajšcy do Jerozolimy w
niedzielę Palmowš: katedra Saint-Etienne w
VAuxerre, fresk w krypcie (XI w.); mozaika z
XI w. w Dafni (Grecja); Duccio di Buonin-
segna (1311, Siena); J.F. Overbeck (1824, Lu-
beka); H. Flandrin (1842-44 i 1861, ko-
ciół Saint-Germain-des-Prs, Paryż); J. Ensor
Wjazd Chrystusa do Brukseli (1888, Antwerpia).
Gedeon, Gideon [hebr. gidota, prawdo-
podobnie = potężny wojownik], pišty z
dwunastu sędziów wymienionych w Księ-
dze Sędziów (Sdz 6-8), rodem z pokolenia
Manassesa. Został powołany i posłany
przez Boga, aby uwolnić lud Izraela spod
ucisku nękajšcych go Madianitów (plemię
nomadów z Synaju). Goršcy obrońca Jah-
we wobec zwolenników kultu  Baala,
którego ołtarz zburzył. Gedeon prowadził
więtš wojnę, a sam Bóg dał mu zwycię-
stwo. Gedeon odrzucił proponowanš mu
koronę królewskš, motywujšc to tym, że
to Jahwe panuje nad Izraelem. Umarł do-
żywszy szczęliwej staroci, jako ojciec sie-
demdziesięciu synów. Po jego mierci,
pod rzšdami jego syna Abimeleka, w Izra-
elu znów zaczęło się szerzyć bałwochwal-
stwo.
Gehenna [hebr. ge hinom = dolina Hi-
nom), dolina położona na południe od Je-
rozolimy, gdzie za panowania królów
Achaza i Manassesa zbudowano ołtarz
Molochowi i palono żywcem dzieci w
ofierze, zgodnie z obrzędem kananejskim,
ostro potępianym przez Biblię (Kpt 18,21;
2 Kri 16,3; 21,6). Okrelenie "gehenna"
stosuje się w odniesieniu do miejsca tor-
tur, a także do samych tortur grzeszników
po ich mierci: "Węże, plemię żmijowe,
jak wy możecie ujć potępienia w piekle?"
(Mt 23,33). Zob. piekło.
Z. i p. Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów, tak
mówi Jezus o miejscu, do którego w dniu koń-
ca wiata zostanš wrzuceni ci, którzy dopusz-
czali się nieprawoci (Mt 13,42). Potocznie -
groba gehenny winna posłużyć jako przestroga
dla złych ludzi.
Lit. H. Mniszkówna Gehenna (1914).
genealogie biblijne [hebr. toldot gr.
genealogiai], spisy osób tworzšcych rody
lub pokolenia, układane wg męskich po-
tomków ze strony ojca, występujšce w ST
i NT. Księga Rodzaju (Rdz 10-11) stresz-
cza w formie genealogii ideę jednoci
ludzkoci: ludzie pochodzš od trzech sy-
nów Noego i rozpraszajš się po powierzch-
ni znanego wówczas wiata, tworzšc różne
narody z odrębnymi językami. Inny opis
wprowadza tematykę wieży Babel.
ST zawiera liczne genealogie, szczególnie
na samym poczštku 1. Księgi Kronik: ge-
nealogię Dawida (1 Krn 2-9), genealogię
rodziny Mojżesza i Aarona (Lb 3-4). Księ-
ga Rut podkrela, że Rut, mimo że była
cudzoziemkš, została prababkš Dawida
(Rt 4,18-22). W NT Mateusz rozpoczyna
swojš Ewangelię od rodowodu Jezusa,
wychodzšc od jego przodka Abrahama;
Łukasz za prowadzi jš aż od Adama
(Mt 1,1; Łk 3,23-38). Obydwie genealo-
gie wyprowadzone przez ewangelistów
majš niewiele wspólnych imion.
Lit. F. Rabelais Pantagruel (1532, wyd. pol.
1916 pt. Gargantua i Pantagruel, parodia sta-
rożytnych genealog. Ród jego bohatera sięga
czasów sprzed potopu, ale, jak ironicznie
stwierdza autor: "jakże jest to możliwe, skoro
podczas potopu wszyscy wyginęli?" W zupełnie
innym stylu Ch. Pguy w Victor Marie, Comte
Hugo (1910, Viktor Maria, hrabia Hugo) roz-
waża genealogię zstępujšcš i genealogię wstę-
pujšcš Łukasza, która sięga od Jezusa do Ada-
ma, qui fuit Dei (który był synem Bożym). Ra-
duje się widzšc, jak dalece Bóg, we wcieleniu
swego Syna uszanował prawa ludzkiej dzie-
dzicznoci: "Trzeba przyznać, że linia rodu Je-
zusa według ciała napawa lękiem. Mało który
człowiek, inny człowiek, miał tylu przestęp-
czych przodków, i to tak bardzo przestępczych.
Szczególnie tak cielenie przestępczych. To
głównie nadaje wcieleniu tak wyjštkowš war-
toć". Zob. inkarnacja.
Genesis  Księga Rodzaju.
Genezaret, Kinneret [hebr. kineret, od
kinor = cytra, harfa], jezioro (niekiedy zw.
morzem) w Galilei, położone 208 m poni-
żej poziomu Morza ródziemnego. W ST
nazywane Kinneret, w NT także zw. Mo-
rzem Galilejskim, albo Morzem Tybe-
riadzkim, jezioro Genezaret znajdowało
się na północnym wschodzie Ziemi Obie-
canej (oz 12,3). Herod Antypas założył
na jego wybrzeżu miasto  Tyberiadę.
Obfitujšce w ryby wody jeziora (Łk 5,1)
i szalejšce na nim burze zostały opisane
w Ewangeliach. Jezus wielokrotnie przeby-
wał nad brzegami jeziora i powołał tu
swoich pierwszych uczniów.
Getsemani [hebr. gat = tłocznia +
szemen = oliwa], nazwa ogrodu położone-
go u stóp Góry Oliwnej, do którego Jezus
po Ostatniej Wieczerzy udał się wraz
z apostołami i tam został pojmany. Zob.
agonia Chrystusa.
Gideon Gedeon.
glina. Praca w glinie sięga bardzo dawnej
epoki. Glinę zmieszanš z piaskiem lub
okruchami wapiennymi ugniatano noga-
mi, a następnie formowano na kole garn-
carskim. Była to praca garncarzy, którzy
wyrabiali przedmioty użytkowe i figurki
ludzi lub zwierzšt. Toteż Biblia porównuje
Boga Stwórcę do garncarza, człowieka za
do gliny.
Lit. P. Emmanuel Babel (1952) wizję Bo-
ga-Garncarza obrabiajšcego glinę zapożyczył
z Księgi Rodzaju (Rdz 2,7) i z Księgi Jeremiasza
(Jr 18); "Człowiek, w rękach szalonego garnca-
rza, który upiera się, by z niczego zrobić swe
arcydzieło".
Gloria  chwała Boża.
głód. Klęskš często wspominanš w Biblii
jest głód; jest on następstwem suszy, nie-
urodzajnoci gleby, gradu, nalotu szarań-
czy, epidemii, wojen (r 14,1-6; 'l 1).
Głód to kara niebios (Ps 105,16). W Apo-
kalipsie w. Jana nadejcie klęsk, takich jak
, zaraza, wojna, napady dzikich zwie-
rzšt, zapowiada upadek cesarstwa rzym.
Ap 6). Poza okresami klęski głodu w da-
wnym znaczeniu Hebrajczycy poznali
głód na pustyni, po wyjciu z Egiptu. To-
też czasami zdarzało im się żałować cza-
su niewoli, kiedy to przynajmniej mogli
spożywać chleb i mięso (Lb 11). Biblia
Dla kontrastu obietnice Boga-wyzwoliciela
';('j 2,19-26; Iz 25,6) i nastanie Królestwa
;Bożego często oddaje w wizjach obfitoci.
Zob. uczta (symbolika uczty).
Gniew (łac. ira]. ST i NT potępiajš
ludzki gniew, który powoduje wiele zła:
,Człowiek porywczy popełnia głupstwa"
(Prz 14,17). Mimo to Biblia podkrela
znaczenie "słusznego gniewu"  Mojże-
sza i - Eliasza w obliczu bałwochwalstwa
Wj 16,20; 1 Krl 18,40). Tekst biblijny
nie waha się mówić o gniewie Boga, gdyż
Jego miłoć do człowieka to miłoć gorš-
Ca, która nie pozwala Mu pozostać obojęt-
nym wobec grzechu. Podobnie Jezus, pe-
łen troski o więtoć wištyni, symbolicz-
nym gestem wypędza z niej przekupniów
( 2,13-17). Zob. przekupnie w wištyni.
dzień gniewu. Prorok Amos ostrzegał
lud Izraela oczekujšcy, że Bóg w Dniu
Pańskim w sposób widoczny okaże mu
swš łaskę na ziemi: czyż dzień Boga nie
będzie dniem gniewu dla hipokrytów
i tych, którzy zbytnio korzystali z przyjem-
noci życia? (Am 5,18). Dzień gniewu to
równoczenie przedmiot nadziei dla spra-
wiedliwych i przerażenia dla grzeszni-
ków. W czasach niewoli naród żydowski
oCzekiwał tego dnia, jako swego odro-
dzenia politycznego i religijnego. Bóg uka-
rze wszystkich mieszkańców ziemi za
zbrodnie (Iz 26,221). Ewangeli-
ci podejmujš ten temat, łšczšc upadek
i zburzenie Jerozolimy z końcem wiata
(Mt 24). Motywowi Bożego gniewu jest
przeciwstawione inne stwierdzenie: Bóg
nie jest skory do gniewu (Ps 103,8); czło-
wiek, który miłuje Boga, nie mógłby być
jak niewolnik żyjšcy w strachu przed karš:
"w miłoci nie ma lęku" (1  4,18). Zob.:
Sšd Ostateczny; zazdrosny.
Lit. Laktancjusz De ira Dei (O gniewie Bo-
żym), Bóg nie jest niewrażliwy, obojętny, lecz
jest zdolny do "gniewu" na zasadzie sprawie-
dliwoci, a nawet dobroci. J. Steinbeck Grona
gniewu (1939, wyd. pol. 1956), autor zapoży-
czył swój tytuł od apokaliptycznej wizji Anio-
ła, który zbiera winne grona narodów pogań-
skich i wrzuca je do "tłoczni...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin