Praca z uczniem ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej.pdf

(248 KB) Pobierz
Profesjonalny warsztat
sPecjalisty teraPii Pedagogicznej
Moduł 5
Praca z uczniem ryzyka dysleksji
w edukacji wczesnoszkolnej
autorki:
Beata czerwińska-organiściak, laurencja lewandowska
Praca z uczniem z dysleksją na zajęciach edukacyjnych wymaga od nauczycieli znajomości
prawa. Podstawowe akty prawne, nakładające na nauczycieli obowiązek dostosowania wymagań
edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, znajdują się w załączniku.
Ustalając wymagania edukacyjne w stosunku do uczniów z dysleksją, nauczyciel musi kierować się
zaleceniami zawartymi w opiniach sporządzanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne
oraz rozpoznanymi przez siebie potrzebami edukacyjnymi uczniów. w związku z tym każdy
nauczyciel powinien mieć podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną dotyczącą rozwoju
dziecka. najlepiej jednak, gdy analizy opinii dokonuje się w zespołach nauczycielskich, w skład
których wchodzą nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne oraz terapeuta, psycholog lub
pedagog szkolny. Poniżej przedstawiamy propozycję postępowania, które realizujemy w naszej
szkole.
tok postępowania:
1. zespół nauczycieli zapoznaje się z treścią opinii – głośne przeczytanie opinii, ogólne omówienie
problemów dziecka.
2. Ponowne głośne przeczytanie opinii z jednoczesnym wyodrębnieniem i omówieniem deficytów
występujących u dziecka (podkreślenie w opinii deficytów).
3. wypisanie deficytów występujących u dziecka oraz odniesienie ich do trudności edukacyjnych,
jakie mogą wystąpić podczas zajęć lekcyjnych.
4. opracowanie form dostosowania treści programowych do indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dziecka.
Przykładowa analiza opinii
deficyty występujące u dziecka
dysleksja rozwojowa
trudności edukacyjne
- niska umiejętność czytania
- utrudnienia w przyswajaniu
wzorcówpoprawnej pisowni
- trudności w nauce języków obcych
niska wiedza ogólna
- trudności w przetwarzaniu wiadomości
na przedmiotach ogólnokształcących
- trudności w definiowaniu pojęć
Moduł 5
Praca z uczniem ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
zaburzona pamięć operacyjna, myślenie
arytmetyczne
- trudności w przetwarzaniu informacji
potrzebnych do rozwiązania określonych
zadań
- trudności w obliczaniu działań sposobem
pisemnym, działań na ułamkach i innych
działań matematycznych
zaburzona koordynacja wzrokowo-ruchowo- w procesie pisania:
-słuchowa
- mylenie liter kształtopodobnych
(p-b-g-d)
- mylenie odpowiedników głosek
zbliżonych fonetycznie (s-z, f-w, sz-ż)
- pomijanie i dodawanie liter
- przestawianie liter
obniżona sprawność pamięci słuchowej
- popełnianie błędów ortograficznych
pomimo znajomości zasad
ortograficznych
- trudności z zapamiętaniem
dyktowanych przez nauczyciela zdań
- niekompletny zapis notatek – pomijanie
wyrazów, zapisywanie innych wyrazów,
błędy rzeczowe
zaburzenia koncentracji uwagi
- trudności w cichym i aktywnym
uczestnictwie na zajęciach (każdy
element wzrokowy lub słuchowy
przyciąga uwagę)
- trudności w zapamiętywaniu informacji
podanych na zajęciach
obniżony poziom graficzny pisma
- niekształtny zapis notatek
- brak proporcji między literami
- niejednolite położenie liter w stosunku
do liniatury
Moduł 5
Praca z uczniem ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
Deficyty a trudności edukacyjne. Materiał pomocniczy
Deficyty
dysleksja rozwojowa
ryzyko dysleksji
trudności edukacyjne
• długotrwałe, nasilone specyficzne
trudności z zakresu pisania i czytania
mimo prawidłowego rozwoju
umysłowego oraz odpowiedniej
stymulacji środowiska.
• Poczucie frustracji, bezradności,
zniechęcenia i niższej wartości ze
względu na porażki ponoszone w nauce
czytania i pisania.
specyficzne trudności w uczeniu się
matematyki
• długotrwałe i nasilone trudności
w uczeniu się matematyki (arytmetyki
i geometrii) mimo prawidłowego
rozwoju umysłowego oraz odpowiedniej
stymulacji środowiska.
• reakcje nerwicowe spowodowane
systematycznym i pogłębiającym się
doświadczaniem niepowodzeń w uczeniu
się matematyki.
inteligencja poniżej normy
• wolniejsze tempo przyswajania wiedzy
w stosunku do uczniów z intelektualną
normą, trudności w przyswojeniu takiego
samego zakresu wiadomości mimo
dłuższej pracy nad materiałem.
w efekcie osiągane rezultaty są gorsze
niż u rówieśników.
• obniżone poczucie wartości, zniechęcenie
do nauki.
deficyt w zakresie myślenia
• Problemy zarówno z przyswojeniem
materiału, jak i z wykorzystywaniem
zdobytej wiedzy w sytuacjach innych niż
wyuczone.
• trudności w podejmowaniu
samodzielnych decyzji (oczekiwanie na
podpowiedzi, rady innych).
• Kłopot z wnioskowaniem oraz twórczym
poszukiwaniem rozwiązań.
• słabe kojarzenie faktów, trudności
z myśleniem analogicznym.
Moduł 5
Praca z uczniem ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
deficyt w zakresie pamięci
• Utrudnienia w zapamiętywaniu określonej
ilości materiału (pamięć krótkotrwała).
• trudności z przechowywaniem informacji
oraz korzystaniem z wiadomości już
zapamiętanych (pamięć długotrwała).
• trudnościami w zapamiętaniu elementów
zadania i pamięciowym wykonywaniu
działań z ich udziałem – dotyczy
między innymi liczb, figur, słów (pamięć
operacyjna).
zaburzenia uwagi
• zaburzenia w koncentracji uwagi
– potrzeba specjalnego motywowania
do tego, by uczeń w sposób dowolny
przetworzył informacje wybrane
z ogromnej ilości dochodzących bodźców
na przykład, by skupił się na czytanym
tekście.
• Problemy z rozwiązywaniem zadań
opartych na symbolach abstrakcyjnych
(liczbowych) w pamięci (myślenie
arytmetyczne ściśle powiązane jest
z pamięcią operacyjną).
• trudności w przyswajaniu i przetwarzaniu
wiedzy zarówno w formie obrazowej
jak i pisemnej (ze względu na błędy
pojawiające się już na poziomie
odbierania informacji).
• trudności z koordynacją wzrokowo-
ruchową, co skutkuje na przykład
wolniejszym oraz błędnym
przepisywaniem tekstu z książki czy
tablicy.
• słaba spostrzegawczość wzrokowa
(dłuższy czas rozpoznania lub błędne
interpretacje), w tym również zaburzone
spostrzeganie przestrzenne.
deficyt w zakresie rozumowania
arytmetycznego
deficyt w zakresie percepcji wzrokowej
5
Moduł 5
Praca z uczniem ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin