1. W nauce przeciwstawia się koncepcję państwa prawa koncepcji:
a) państwa policyjnego
b) państwa autorytarnego
c) państwa pierwotnego
2. Funkcjonowanie współczesnego państwa demokratycznego opiera się na zasadzie:
a) podziału władz
b) kontroli sądowej wszelkich działań państwa
c) równoważenia i wzajemnej kontroli podzielonych władz
3. W systemie angielskim junior minister to:
a) zastępca ministra gabinetowego
b) syn ministra
c) minister spoza gabinetu
4. Obecnie w Wielkiej Brytanii istnieje zasada odpowiedzialności politycznej rządu przed:
a) Izbą Gmin
b) Izbą Lordów
c) monarchą
5. Garfield to:
a) kot kreskówkowy
b) prezydent USA, który zniósł system łupów
c) prezydent USA, który wprowadził system łupów
6. Czyja śmierć przyczyniła się do położenia kresu systemowi łupów w USA?
a) J.F. Kennedy'ego
b) J.A. Garfielda
c) F.D. Roosvelta
7. Kameraliści to:
a) artyści ruchu i dźwięku wykonujący swoje utwory dla niewielkiego grona widzów i słuchaczy
b) zwolennicy podzielenia administracji na wyspecjalizowane komórki
c) zwolennicy przedmiotowego ujęcia administracji
8. Prawo dostępu każdego obywatela do dokumentów administracji Szwedzi wprowadzili:
a) na początku XIX wieku
b) na początku XX wieku
c) w 1954 roku
9. Województwo śląskie w II RP było:
a) kondominium Ligi Narodów
b) najwyższym szczeblem samorządu terytorialnego
c) jednostką autonomiczną
10. Administracja to zespół działań, przedsięwzięć organizacyjnych wykonywanych przez różne podmioty, organa i instytucje na rzecz:
a) państwa
b) słusznego interesu jednostki
c) interesu publicznego
11. Definicja negatywna administracji powstała:
a) w I połowie XIX wieku
b) w II połowie XIX wieku
c) w I połowie XX wieku
12. "Administracja jest to organizatorska funkcja państwa". Jest to definicja:
a) marksowska
b) pozytywistyczna
c) kopernikańska
13. Uznanie administracyjne to definiowanie interesu publicznego przez administrację ze względu na kryterium:
a) fachowości
b) dowolności
c) służby ogółowi
14. Administracja świadcząca to - w rozumieniu nauki prawa administracyjnego - funkcja polegająca na:
a) odpowiedzialności za świadczenie usług publicznych
b) zapewnieniu bezpłatnego dostępu do dóbr kultury
c) wydawaniu zaświadczeń dotyczących określonego stanu rzeczy
15. Urząd administracyjny to:
a) podstawowy segment organizacyjny administracji, definiowany poprzez przyznanie mu prawem kompetencje;
b) komórka organizacyjna wykonująca zadania merytoryczne i organizacyjne obsługi organu administracyjnego
c) zespół pracowników administracji podległy jednemu kierownikowi, definiowany poprzez zachodzące między tymi ludźmi więzi służbowe
16. Najbardziej istotnym wyróżnikiem konstrukcji organu administracji publicznej jest:
a) zakres działania organu w określonej dziedzinie
b) posiadanie prawem określonych kompetencji
c) jednoosobowość albo kolegialność
17. Dekoncentracja prawna polega na tym, że:
a) w danej strukturze funkcje kierownicze zostały przekazane kierownikom niższego szczebla
b) kierownik urzędu upoważnił pracowników tego urzędu albo - jeśli prawo na to pozwala - inne osoby, nawet spoza urzędu, do podejmowania, w jego imieniu, decyzji lub innych czynności administracyjnych
c) następuje - z mocy prawa - przekazanie innym organom kompetencji administracyjnych należących dotąd do jednego organu administracyjnego
18. Dekoncentracja faktyczna
polega na tym, że:
19. Prawnicza definicja decentralizacji to:
a) pionowy podział władzy ustawodawczej
b) pionowy podział władzy wykonawczej
c) powierzenie wykonywania zadań publicznych instytucjom wyposażonym w podmiotowość publicznoprawną
20. Zakład administracyjny jest formą wykonywania zadań administracji publicznej:
a) przez scentralizowaną administrację państwową
b) przez podmioty spoza sektora publicznego
c) na zasadzie zdecentralizowania
21. To, że instytucja państwowa lub samorządowa pozostaje w zarządzie publicznoprawnym polega:
a) na szczególnej, bo przewidzianej ustawą tylko dla władzy (a więc niedostępnej dla "zwykłych" podmiotów sektora prywatnego) podstawie prawnej i formie przedsięwzięcia
b) na podstawie sposobu finansowania przedsięwzięcia - bezpośrednio z budżetu publicznego
c) na szczególnych , opartych na ustawach administracyjnych formach i instrumentach wpływu władzy na przedsięwzięcie, np. na działalności instytucji należącej do sektora prywatnego
22. Administracja zespolona to:
a) połączenie w jednym segmencie organizacyjnym wielu komórek administracji terenowej wykonujących zadania publiczne w różnych dziedzinach
b) połączenie w jednym organie administracyjnym kompetencji z wielu dziedzin administracji
c) połączenie w gestii jednego funkcjonariusza (osobie pełniącej urząd) uprawnień do rozstrzygania spraw administracyjnych o różnym charakterze
23. Administracja specjalna to jednostki administracji:
a) mające w swym zakresie działania zadania i kompetencje z jednej dziedziny spraw administracyjnych
b) tworzone dla potrzeb doraźnych, np. klęski żywiołowej
c) terytorialnie niezespolone, koordynowane jedynie na szczeblu centralnym
24. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji to:
a) przykład organu administracji rządowej
b) szczególna , rzeczowa forma podziału władzy wykonawczej (decentralizacji) poprzez powierzenie zadań specjalnemu, niezależnemu ciału
c) forma samorządu gospodarczego i zawodowego radia i telewizji
25. Prowadzenie przez MSWiA szpitala klinicznego dla funkcjonariuszy Policji i innych pracowników do wykonywania zadań administracji publicznej:
b) na zasadzie zdecentralizowania przez podmioty spoza sektora publicznego na zasadach zlecenia
c) na zasadzie zdecentralizowania przez inne niż państwo podmioty prawa publicznego
26. Zadania zlecone w zakresie kultury muzycznej może wykonywać:
a) Minister Kultury i Sztuki
b) Pierwszy Kaplemistrz WP
c) Janko Muzykant
27. Korporacja prawa publicznego jest:
a) przedsiębiorstwo państwowe (należące w całości do Skarbu Państwa)
b) samorząd radców prawnych
c) Ogólnokrajowe Stowarzyszenie Obrony Reformy Ochrony Zdrowia
28. Jednostki samorządu terytorialnego (np. gmina) są formą wykonywania zadań administracji publicznej przez:
a) autonomiczne podmioty sprawujące część władzy ustawodawczej
b) działające na zasadach zdecentralizowania podmioty o charakterze fundacyjnym
c) działające na zasadach zdecentralizowania podmioty o charakterze korporacyjnym
29. Która z poniższych jednostek posiada osobowość prawną:
a) samorządowe kolegium odwoławcze
b) gminna szkoła podstawowa
c) wodociągowy związek komunalny
30. Wyodrębniony zespół składników majątkowych służących do świadczenia usług użyteczności publicznej na podstawie stosunku administracyjno-prawnego z użytkownikiem-destynatariuszem to:
a) przedsiębiorstwo użyteczności publicznej
b) zakład administracyjny
c) fundacja
31. Minister "bez teki"
a) zasiada w Radzie Ministrów
b) uczestniczy w posiedzeniach Rady Ministrów, ale tylko wtedy, gdy omawiane są sprawy dotyczące jego zadań
c) ma prawo uczestniczyć wyłącznie w posiedzeniach stałych komitetów Rady Ministrów
32. Administracja na rzecz rządzenia to:
a) administracja nastawiona na przygotowanie politycznych decyzji dotyczących przyszłości
b) administracja partii politycznych
c) administracja parlamentu, np. Kancelaria Sejmu
33. Tzw. administracja wykonawcza to:
b) administracja centralna działająca na rzecz realizacji zadań publicznych w określonych sprawach
34. Gabinet ministra powinien być:
a) komórką prowadzącą sekretariat ministra, a także sprawy personalne w ministerstwie i kontrolę w imieniu ministra nad działalnością innych komórek ministerstwa
b) komórką sztabową (doradcza) ministra, działająca przede wszystkim w politycznej strefie władzy wykonawczej
c) komórką obsługującą ministra w sprawach dotyczących jego osoby jako człowieka bardzo zajętego ważną pracą państwową
35. Departament w strukturze polskiego ministerstwa to:
a) sekretariat ministra, który zapewnia mu bezpośrednią obsługę kancelaryjną
b) komórka, która prowadzi sprawy merytoryczne
c) komórka, która zapewnia obsługę ministerstwa jako całości
36. Podstawową komórką podziału ministerstwa dla celów merytorycznych jest:
a) biuro
b) departament
c) dyrekcja
37. Sekretariat ministra to:
a) komórka prowadząca kancelarię ministerstwa, a także sprawy personalne w ministerstwie i kontrolę - w imieniu ministra - nad działalnością innych komórek ministerstwa
b) komórka sztabowa i doradcza ministra, działająca przede wszystkim w politycznej sferze władzy wykonawczej
c) komórka obsługująca ministra w sprawach dotyczących jego kalendarza, regulująca dostęp do ministra i prowadząca obsługę jego osoby jako człowieka zajętego ważną pracą państwową
38. Gmina przestała być w systemie "Polski Ludowej" jednostką samorządu terytorialnego w roku:
a) 1950 - i przywrócono jej status gminy samorządowej w 1990 roku
b) 1956 - i przywrócono jej status gminy samorządowej w 1989 roku
c) 1975 - i przywrócono jej status gminy samorządowej w 1990 roku
39. Gmina jako podstawowa jednostka podziału administracyjnego kraju przetrwała w PRL do roku:
a) 1954 - i przywrócono ją w 1972 roku
b) 1956 - i przywrócono ją w 1990 roku
c) 1972 - i przywrócono ją w 1990 roku
40. Aspekt organizacyjny samodzielności gminy polega na:
a) stanowieniu przepisów prawa i sprawowaniu przez gminę władztwa administracyjnego w sprawach indywidualnych
b) wolnych wyborach do rady gminy
c) prawie gminy do kształtowania własnych struktur organizacyjnych
41. Aspekt administracyjno-prawny samodzielności gminy polega na:
42. Jak ogłaszane są przepisy gminne:
a) w ""Monitorze Polskim"
b) w wojewódzkim "Dzienniku Urzędowym"
c) w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości
43. Jakie organy sprawują nadzór nad działalnością samorządu gminnego:
a) Prezes Rady Ministrów
b) wojewoda
c) NIK
44. Kto może zwołać sesję rady gminy:
a) wójt (burmistrz)
b) przewodniczący
c) wojewoda
45. Kto może ustanowić zarząd przymusowy w gminie:
a) wojewoda
b) sejmik województwa
c) Prezes Rady Ministrów
46. Starostwo jest to:
a) organ administracji o kompetencji ogólnej
b) aparat pomocniczy zarządu powiatu
c) przykład administracji specjalnej niezespolonej
47.Kierownik urzędu rejonowego (do 1998) był:
a) terenowym organem administracji rządowej podporządkowanym wyłącznie wojewodzie
b) terenowym organem administracji rządowej działającym pod kontrolą przedstawicielstwa samorządu terytorialnego (konwentu wójtów i burmistrzów)
c) terenowym organem administracji rządowej wykonującym również zadania zlecone przez ministrów
48. W Polsce najbardziej historycznymi jednostkami terytorialnymi są:
a) gminy
b) powiaty
c) województwa
49.Kto powołuje wojewodę:
a) sejmik województwa
b) Rada Ministrów
50. Zmiana granicy województwa następuje na drodze:
a) ustawy
b) rozporządzenia Rady Ministrów
c) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
51. Komendant wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej to:
a) organ o kompetencji ogólnej
b) organ o kompetencji szczególnej
c) organ administracji niezespolonej
52. Wojewoda to:
a) terenowy organ administracji rządowej podporządkowany wyłącznie Prezesowi Rady Ministrów (także za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej)
b) terenowy organ administracji rządowej działający pod kontrolą samorządu województwa
c) terenowy organ administracji rządowej wykonujący również zadania zlecone przez Prezydenta RP
53. Urząd wojewódzki to:
b) aparat pomocniczy wojewody
c) przykład administracji niezespolonej
54. Urzędnicy w USA podlegają:
a) ogólnym regułom prawa pracy
b) odrębnym regułom z zakresu prawa publicznego
c) różnym normom pozaprawnym, głównie moralnym i etycznym
55. Civil Service to:
a) służba obrony cywilnej
b) zagrywka rozpoczynająca gem
c) osoby pozostające w służbie publicznej, które nie są żołnierzami
56. Programowa izolacja administracji od polityki stanowi cechę administracji:
a) Wielkiej Brytanii
b) Francji
c) Hiszpanii
57. Zasadę państwa prawnego sformułował:
a) Kant
b) von Mohl
c) Hegel
58. Która z poniższych instytucji jest instytucją kontroli zewnętrznej nad administracją rządową w województwie:
a) Rzecznik Praw Obywatelskich
c) sejmik województwa
59. Która z poniższych instytucji jest instytucją kontroli wewnętrznej administracji?
b) Wydział Inspekcji KG Policji
c) Komisja Administracji i Samorządu Terytorialnego Senatu RP
60. Nauka administracji jest:
a) jednorodnym metodologicznie zespołem twierdzeń naukowych o administracji
b) gałęzią nauki prawa administracyjnego
c) sumą twierdzeń zdroworozsądkowych, opartych na doświadczeniu praktycznym, połączonych z dostosowanymi do zagadnień administracyjnych wynikami badawczymi różnych nauk społecznych, w tym nauk prawnych
61. Polityka administracyjna to:
a) wiedza o tym, jak i jakimi środkami najsprawniej osiągać cele publiczne poprzez działania administracji
b) gałąź nauki prawa administracyjnego
c) działalność partii politycznych i polityków na rzecz osiągnięcia celów zapowiedzianych w programach partyjnych i wyborczych
62. W roku 1980 utworzono w Polsce:
a) NSA
...
gosicka