Nieboska Komedia typ dramatu(1).rtf

(9 KB) Pobierz
„Nieboska Komedia" typ dramatu

“Nieboska Komedia” typ dramatu.

 

1. “NK” jako dramat romantyczny:

Ć      zerwanie z klasyczną zasadą trzech jedności(czasu - pojawia się rozbieżność czasowa między I częścią, a  częścią II (10 lat); miejsca : okopy Św. Trójcy, szpital, lochy podziemne; akcji - kilka wątków)

Ć      brak zasady decorum(odpowiedniości stylu, tematu  i bohatera)

Ć      fragmentaryczność tekstu (luźna struktura)

Ć      synkretyzm gatunkowy( łączenie różnych rodzajów lit: liryki, epiki, dramatu)

Ć      mieszanie scen realistycznych z wizyjnymi świadczące o przeplataniu się świata realnego z metafizycznym(głosy, Dziewica, Anioł, Orzeł)

Ć      kreacja bohatera romantycznego(różni się od Konrada i Wertera)
              a) jego miłość ma szansę na przetrwanie, ponieważ zawarł małżeństwo z kobietą, którą    
                  kochał; uwieńczenie miłości; potomek poety - Orcio

Ć      hr. Henryk walczy w obronie jednej grupy społecznej - arystokracji, której był
przywódcą; w obronie własnej idei, a nie całej Ojczyzny

Ć      popełnia samobójstwo(często przyszłość typowych boh. rom. Była nieznana lub dwuznaczna; często samobójstwo ich miało wymiar symboliczny; tu zabija się w końcowych partiach utworu)

Ć      metamorfoza (realnie umotywowana fabułą) - bohater staje na czele arystokracji

Ć      negatywne czyny bohatera, jego stosunek do rodziny, nie są umotywowane poświęceniem dla wielkiej idei (tak jak u Konrada Wallenroda)

Ć      brak konkretnego określenia czasu historycznego - daje to ogólny wymiar rozważań o ponadhistorycznej rewolucji

 

.       Dramat społeczny :

)      akt trzeci

)      rewolucja jako czynnik niszczący {(patrz “Historiozofia w NK”)}

)      ostrzeżenie przed rewolucją; rewolucja jawi się jako piekło na ziemi, jako przerażająca, krwawa, szatańska potęga niszczenia

)      {patrz(obóz arystokratyczny, obóz rewolucjonistów, stanowisko Pankracego i hr. Henryka)- nie widzę sensu “zabierania komuś chleba”}

Część  druga  utworu,  tak  zwany  dramat  społeczny,  to  obraz  rewolucji powszechnej.    Arystokraci   i   bogaci   bankierzy   prowadzą   walkę z rewolucjonistami.  Arystokratami  dowodzi  hrabia  Henryk,  na  czele obozu rewolucji   stoi   Pankracy.  Arystokracja  -  hrabiowie,  książęta  różnej narodowości  -  to  ludzie  tchórzliwi,  myślą  tylko  o ratowaniu własnego życia,  nawet  za  cenę honoru, pozbawieni godności osobistej. O całkowitej degradacji   arystokracji   mówi   Pankracy  w  trakcie  rozmowy  z  hrabią Henrykiem:  "Ów  starosta, baby strzelał po drzewach i Żydów piekł żywcem - Ten  z  pieczęcią  w  dłoni i podpisem - kanclerz - sfałszował akta, spalił

archiwa,  przekupił  sędziów,  trucizną  przyśpieszył  spadki  -  stąd wsie twoje,  dochody,  potęga. - Tamten, czarniawy, z ognistym okiem, cudzołożył po  domach  przyjaciół  -  ów  z  runem  złotym, w kolczudze włoskiej, znać służył  u  cudzoziemców - a ta pani blada, z ciemnymi puklami, kaziła się z giermkiem  swoim  - tamta czyta list kochanka i śmieje się, bo noc bliska - tamta,   z   pieskiem  na  robronie,  królów  była  nałożnicą.  Stąd  wasze genealogie  bez przerwy, bez plamy. (...) Głupstwo i niedola kraju całego - oto  rozum i moc wasza. Ale dzień sądu bliski i w tym dniu obiecuję wam, że

nie  zapomnę  o  żadnym  z  was,  o żadnym z ojców waszych, o żadnej chwale waszej".  Hrabia  Henryk  stara się oczywiście odrzucić zarzuty Pankracego, przypominając,  że  to  szlachta  broniła wiary, tradycji, religii, granic, opiekowała się chłopami.

.       Dramat rodzinny :

W życie rodzinne Hrabiego Henryka wdarła się poezja i ona jest tu pierwszoplanowym zagadnieniem, ona rozbiła związek Mąż - Maria. Tym niemniej mamy do czynienia z typowym romansowym trójkątem: Mąż - Żona - “Kochanka”. Ta trzecia, zwana “Dziewicą” może mieć kilka znaczeń. Może to być uosobienie romantycznej miłości, której nie zaspokaja prozaiczna żona. Może to być uosobienie poezji - sfery odciągającej człowieka od zwykłości i codzienności życia. Tak czy owak - jako trzecia siła wkracza pomiędzy dwoje ludzi i rozbija ich związek. Skutki są tak fatalne, że nie można ich naprawić nawet przy największej woli. Zwraca uwagę wymiar moralny tego wątku, który przecież rozważa tak typowo ludzkie “przygody”  jak wielka miłość, ślub, proza życia, pragnienie ucieczki, zdrada zazdrość. Z pewnością anioł, dobro, a tym samym pochwała stoją po stronie rodziny i małżeństwa, a Dziewica reprezentuje zło i fałsz. Wybór i umiejętność oceny są dylematem poety. Najbardziej zaś zastanawia fakt, że przecież dzieło swoje początkowo zadedykował Z. Krasiński Joannie Bobrowej - damie swego serca, a zarazem małżonce pana Bobra-Piotrowskiego. W  dramacie  rodzinnym hrabia Henryk występuje jako Mąż. Przedstawiony jest

jako  poeta  oderwany  od życia, nie umiejący docenić jego wartości, żyjący we  własnym  świecie  poezji  i  marzeń.  To  oderwanie  od życia, pogoń za złudnym  marzeniem  przynosi  wiele  nieszczęść.  Żona doprowadzona zostaje przez  Męża  do  obłędu,  a potem do śmierci. W dramacie rodzinnym ukazując postawę  Męża  skrytykował  poeta poezję romantyczną, oderwaną od wczesnej

rzeczywistości.  Poetę  romantycznego  przedstawił  Krasiński jako egoistę, bezkrytycznie  uwielbiającego  poezję.  Tak  właśnie  postępuje  Mąż, który zapytany  przez  Dziewicę-poezję: "Pójdzieszli za mną, w którykolwiek dzień przylecę  po  ciebie  ?"  odpowiada: "o każdej chwili twoim jestem". Piękna Dziewica-poezja  okazuje  się  złudną  marą, a jej bezgraniczne uwielbienie

jest  źródłem  nieszczęść  romantycznego  poety,  który  widzi  dramatyczną sprzeczność  między  życiem  poety  a  uprawianą  przez  niego  poezją.  Ta sprzeczność,   sformułowana   w  słowach:  "przez  ciebie  płynie  strumień piękności,   ale   Ty   nie  jesteś  pięknością"  stanowi  źródło  tragizmu romantycznego poety.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin