Podstawy gimpowania.pdf

(2356 KB) Pobierz
Podstawy
GIMPowania
Zapraszam do nauki GIMPa
(tu do pobrania z banku programów Signs.pl),
który może
śmiało konkurować z innymi drogimi programami do grafiki bitmapowej, a co najważ-
niejsze nie musicie nic za niego płacić!
Dział ten wyjaśnia podstawy obsługi GIMP-a w wersji 1.2 dla Windows, oraz przepisy
jak TO zrobić.
Jestem pewien, że wszystkie porady tu opisane można spokojnie zastosować w wersji
dla Linuxa czy Maca.
Z góry informuję, że nie udzielam porad na tematy techniczne (kłopoty
z działaniem pro-
gramu, czy instalacją na różnych maszynach),
z tymi problemami proszę zwracać się do
twórców programu
(http://www.gimp.org)
ewentualnie do
twórcy wersji pod Windows.
Jeśli nie znajdziesz przepisu jaki Ci jest potrzebny,
napisz do mnie,
a ja postaram się
przedstawić rozwiązanie.
Zachęcam także do współpracy przy tworzeniu tego działu. Możecie przysyłać własne
tutoriale, a ja po przetestowaniu ich, umieszczę je w tym dziale.
Poznaj Wilbera — maskotkę GIMP-a
Do korzystania z hiperłącz w dokumencie niezbędne są pliki umieszczone w tym samym katalogu:
jakToZrobic
w
GIMP.pdf; poznaj
wilbera.pdf; 001
1617.htm; 001
16.gif; 001
17.gif
Copyright c 2001 by
Maciej Jezierski.
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Spis treści
1
Interface GIMP-a i podstawowe narzędzia w akcji
1.1 Selekcja prostokątna
. . . . . . . . . . . . . . .
1.2 Selekcja eliptyczna
. . . . . . . . . . . . . . . .
1.3 Selekcja z wolnej ręki (lasso)
. . . . . . . . . .
1.4 Magiczna różdżka
. . . . . . . . . . . . . . . . .
1.5 Ścieżki (krzywe
Beziera)
. . . . . . . . . . . . .
1.6 „Inteligentne” nożyczki
. . . . . . . . . . . . . .
1.7 Narzędzie do przemieszczania warstw i selekcji
1.8 Lupa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.9 Narzędzie do kadrowania (skalpel)
. . . . . . . .
1.10 Narzędzie do transformacji
. . . . . . . . . . . .
1.11 Narzędzie do odbicia lustrzanego
. . . . . . . .
1.12 Narzędzie tekstowe
. . . . . . . . . . . . . . . .
1.13 Zakraplacz (Color
Picker)
. . . . . . . . . . . .
1.14 Kubełek
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.15 Gradient
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.16 Ołówek
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.17 Pędzel
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.18 Gumka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.19 Aerograf
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.20 Narzędzie do klonowania i malowania teksturą
.
1.21 Narzędzie do zmiękczania i wyostrzania obrazu
1.22 Stalówka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.23 Dodge i Burn (rozjaśnianie
i przyciemnianie)
. .
1.24 Smudge — narzędzie do rozmazywania
. . . . .
1.25 Miarka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Skróty klawiszowe dla wszystkich narzędzi
Selekcje, maski, kanały alfa
Maski warstw
Warstwy i selekcje pływające
Tworzymy własne pędzle
Tworzymy własną teksturę
Tworzymy własny gradient
Wszystko o wycinaniu, kopiowaniu i wklejaniu?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
1
3
6
7
8
11
16
17
18
20
26
32
33
37
39
42
45
47
50
52
54
58
60
62
64
66
67
69
77
81
87
93
95
99
104
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Jak instalować GIMP-a dla Windows, żeby był „po polsku”
1
INTERFACE GIMP-A I PODSTAWOWE NARZĘDZIA W AKCJI
1 Interface GIMP-a i podstawowe narzędzia w akcji
1.
GIMP
w odróżnieniu od innych Windowsowych programów składa się z wielu odrębnych okienek.
Najważniejszym z nich jest okienko o nazwie
The GIMP,
jeśli je zamkniemy to będzie to równo-
znaczne z zamknięciem programu. Jeśli chcesz zobaczyć konkretne narzędzie w akcji, wskaż je na
palecie poniżej i kliknij:
2. Drugim ważnym okienkiem jest oczywi-
ście okno edycji. Każde okienko w którym
edytujemy obrazek (fotografię
itp.)
posia-
da własne menu, do którego dostęp ma-
my na dwa sposoby, pod prawym klawi-
szem myszki lub spod strzałki umieszczo-
nej w lewym górnym rogu okienka edy-
cyjnego (tak
jak pokazano obok):
1
1
INTERFACE GIMP-A I PODSTAWOWE NARZĘDZIA W AKCJI
Możemy „wyciągnąć” sobie na wierzch dowolne me-
nu klikając linię przerywaną (która
znajduje się za-
wsze na początku listy z poleceniami, tak jak poka-
zano to obok):
3. Okienko bez którego nie dałoby się obejść to
paleta Warstw, Kanałów i Ścieżek
(Layers,
Channels & Paths).
Dostęp do niego mamy na trzy
sposoby:
Dzięki palecie Layers możemy zarządzać warstwa-
mi (zobacz
Warstwy i selekcje pływające),
paleta
Channels
służy do zarządzania kanałami kolorów
i kanałami masek (zobacz
Selekcje, maski, kana-
ły alfa),
a paleta
Paths
zarządza ścieżkami (zobacz
Ścieżki (krzywe Beziera)).
CTRL+L
menu obrazka/Layers/Layers,
Channels
& Paths
menu obrazka/Dialogs/Layers,
Channels
& Paths
4. Ważną rzeczą jest wygląd kursora, ponieważ on de-
cyduje o precyzji i naszej wygodzie.
GIMP
ma 3 ro-
dzaje kursora:
(a) — domyślny kursor, strzałka z ikonką aktualnie wybranego narzędzia (Tool
Icon)
(b) — krzyżyk z ikonką aktualnie wybranego narzędzia (Tool
Icon with Crosshair)
(c) — sam krzyżyk (Crosshair
only)
Rodzaj kursora wybieramy w preferencjach programu (menu
File/Preferences/Interface/Image
Windows/Cursor Mode).
Polecam wariant „b”, jest precyzyjny a dodatkowo wiadomo jakiego na-
rzędzia używamy.
2
1
INTERFACE GIMP-A I PODSTAWOWE NARZĘDZIA W AKCJI
1.1
Selekcja prostokątna
1.1 Selekcja prostokątna
Narzędzie do selekcji
służy do wyodrębniania z naszego obrazka regularnych obszarów. Wszyst-
kie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed
zmianami (więcej
o selekcjach możesz przeczytać w dziale
Selekcje, maski, kanały alfa).
1. Wybieramy narzędzie do selekcji. Zaznaczamy nim interesujący
nas obszar (trzymając
SHIFT-a
otrzymamy kwadrat, a trzymając
CTRL-a
możemy tworzyć selekcję od środka):
Aby przesunąć selekcję bez przenoszenia przy okazji jej zawar-
tości, wciskamy
ALT
i przemieszczamy selekcję w pożądane
miejsce.
2. Weźmy pędzel
pomalujemy:
i przekonajmy się, że poza selekcją nic nie
3. Dodajmy na dole jeszcze kawałek selekcji. Naciska-
my
SHIFT-a
i ustawiamy kursor tam gdzie potrzeba
(przy
kursorze zauważymy, że pojawił wię znak
+,
to oznacza tryb dodawania selekcji),
teraz możemy
puścić
SHIFT-a
i przeciągnąć myszką po przekątnej
(jeśli
trzymalibyśmy
SHIFT-a,
to moglibyśmy dodać
idealny kwadrat):
4. Możemy usunąć nasze bazgroły naciskając
CTRL+K
albo menu
obrazka
/Edit/Clear:
5. Możemy też odjąć jakiś obszar od naszej selekcji.
Naciskamy w tym celu
CTRL-a
i przesuwamy myszkę
na miejsce od którego chcemy zacząć (przy
kursorze
pojawi się minus, co oznacza, że jesteśmy w trybie
odejmowania selekcji),
puszczamy
CTRL-a
i myszą
zaznaczamy obszar, który chcemy wykluczyć z se-
lekcji (gdybyśmy
nadal trzymali
CTRL-a
to ten obszar
byłby zaznaczany od srodka):
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin